Gå til innhold

Hvordan laget de kart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I gamle dager som det heter. Når Colombus padla rundt i vannet og oppdaget nye steder. Så laget de kart.

Men hvordan laget de egentlig kartene den gangen, når de ikke hadde anledning til å fly over og se "fasongen"...?

Jeg vet det er et usansynlig dumt spørsmål og at svaret sikkert er fullstendig obvoius for alle. Men jeg bare har ikke skjønt det altså. Så....?

Skrevet

De plottet det vel inn fra posisjonene de målte med sextanter og slikt?

Med vennlig hilsen

Skrevet

De tegnet det de så. Der ingen hadde vært (og kommet tilbake fra) var det "hvite flekker" på kartet.

Skrevet

Brukte astronomiske verktøy for å avtegne posisjoner. =)

Ja men da visste de vel bare omtrentlig hvor på kloden de var...? *lost*

Jeg tenker liksom fasonger på øyer og land og slikt. At Italia ser ut som en fot og Island som en måkebæsj. Og sånn.

Man ser jo på gamle kart at de har funnet det ut. Men åssen..?

Skrevet

De tegnet det de så. Der ingen hadde vært (og kommet tilbake fra) var det "hvite flekker" på kartet.

Jeg kan godt gå et sted jeg ikke har vært før og tegne en krusedull på et ark. Men jeg tviler på at noen andre kan bruke det til å finne ut hvor jeg var... hehehe

Skrevet

Ja men da visste de vel bare omtrentlig hvor på kloden de var...? *lost*

Jeg tenker liksom fasonger på øyer og land og slikt. At Italia ser ut som en fot og Island som en måkebæsj. Og sånn.

Man ser jo på gamle kart at de har funnet det ut. Men åssen..?

Hvis du ser på gamle kart (du finner mange på Google) så ser du at de ganske ofte tok veldig feil også.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvis du ser på gamle kart (du finner mange på Google) så ser du at de ganske ofte tok veldig feil også.

Med vennlig hilsen

Så de ble ikke helt "anatomisk" riktige før man kunne se det fra lufta?

Jeg lurer alikevel på hvordan de greide å lage kart så bra at andre kunne bruke dem til å dra dit de var... skjønt det er vel noe med de stjernene da.

Gjest Dahildo
Skrevet

Kartene ble ikke nøyaktige før et kompass som virket på sjøen ble oppfunnet.

Skrevet

Jeg kan godt gå et sted jeg ikke har vært før og tegne en krusedull på et ark. Men jeg tviler på at noen andre kan bruke det til å finne ut hvor jeg var... hehehe

Hva? Tar du meg ikke på alvor????

Det var faktisk sånn det ble gjort, om enn veldig forenklet forklart. De gikk ut fra kjente landemerker, og brukte sekstanter og stjernebilder etc for å lokalisere steder i forhold til hverandre. Men i bunn og grunn måtte karttegneren oppsøke stedet han skulle tegne kart over.

Caloni Makaroni
Skrevet

''Men hvordan laget de egentlig kartene den gangen, når de ikke hadde anledning til å fly over og se "fasongen"...? ''

Vel, det tok jo en stund før de fant ut at jorda ikke var flat ;)

Skrevet

Har ikke lest dette, men her finner du sikkert noe av svaret :-) :

http://en.wikipedia.org/wiki/Cartography

Jøss... jeg tror jeg hadde elsket å lage kart... At jeg ikke tenkte på det den gangen jeg var ung og skulle gå på skole..

Man hadde ikke hørt om denslags den gangen. Det var sykepleier og brannmann. Og stand fra forsvaret... tragisk.

Bare at jeg ikke eier retningssans og overhodet ikke kan tall. Der gikk jeg glipp av en karriere andre kan være glade for gitt! :0)

Skrevet

Bare minner på at dagens kart også er temmelig unøyaktige, takket være at Jorden ikke er flat... mens kartene er det... det eksisterer mange løsninger på dette problemet, men de to vanligste er a) korrekt form men ukorrekte dimensjoner, og B) det motsatte.

Jo større landområde et kart tar for seg, jo mer unøyaktig er kartet. Et lokalkart er det vanskelig å finne feil på, mens et verdenskart åpenbart fremstiller Norge som mindre enn det det er, om man benytter seg at korrekt-form-men-feil-størrelse-teknikken.

''mens et verdenskart åpenbart fremstiller Norge som mindre enn det det er''

Alle, bortsett fra flatetro kart, fremstiller Norge som lagt STØRRE enn det egentlig er.

For korrekt areal, se her:

http://www.lufbra.net/pageassets/eande/why/PetersProjectionlarge.gif

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...