Gå til innhold

Studenthybel-krisen!

Anbefalte innlegg

Gjest Kåre Kon
Skrevet

Jeg har sittet og lest hele sommeren i avisene om at de mangler hybler til studentene i Oslo og at de som finnes er så dyre at knapt noen har råd til å leie.

Og det som overrasker meg mest er hvorfor studentene MÅ bo i sentrum?

Vi bor f eks i Gjerdrum kommune. De aller fleste i denne kommunen jobber i Oslo eller Lillestrøm. De kjører altså hver da de 20 minuttene det tar inn til byen. Eller de tar bussen. Vi har nemlig busser her ute også :o)

Hvorfor flytter ikke studentene hit og til omkringliggende kommuner? Syns jeg er rart, jeg....

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

15

• jubalong70

6

• Katt-ja

5

• Dorthe

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

Er enig med deg. Da jeg studerte i Oslo bodde jeg på Stovner. 3 minutter å gå til T-banen og alltid sitteplasser siden det var 2. stoppet :)

3 minutter til stort kjøpesenter også - perfekt.

Leia var lav i tillegg :D

"Alle" skal bo omtrent oppå skolen eller midt i sentrum - det går jo ikke det :)

Gjest tidligere student
Skrevet

Er jo veldig praktisk å bo sentralt. Kunne sykle eller gå til og fra skolen. Mulighet til å gå hjem etter fest, velger man taxi blir ikke regningen på flerfoldige hundrekroner.

Ville ikke bodd i gryta, men i gå-/sykkelavstand til det meste.

Skrevet

Det blir vel muligens et regnestykke med faktorer som transportkostnader,- både de daglige, vanlige,- og dem på sene kvelder i sosiale settinger...

Gjest ikke en krise, men
Skrevet

Jeg er enig i at det ikke er en KRISE så lenge det finnes gode steder å bo en halvtimes reise unna.

Men jeg forstår godt at man ønsker å bo et sted hvor man har anledning til å dra hjemom før man skal på sosiale aktiviteter om kvelden, at man ikke må gå fra konserter etc en time før de er slutt for å rekke siste tog hjem, at man ikke må bruke en formue på taxi når det ikke går kollektivtrasport osv.

Å være aktivt med på det sosiale livet, gjerne litt spontant, er en utrolig viktig del av studentlivet.

Mary Poppins
Skrevet

Jeg synes ikke det er så rart. Er man student ønsker man jo som regel å bo sentralt. Dessuten blir det jo et regnestykke med tanke på transportkostnader f.eks. Studenter er jo som regel ofte på byen, og dersom man skal kjøre 20-30 min med taxi er du fort oppi rundt 1000kr med helgtakst, og gjør man det hver lørdag blir det jo ikke veldig billig å bo utenbys.

Gjest Elextra
Skrevet

Har lurt litt på dette også.

Som student ville jeg også sikkert gjerne bodd på hybel på Grünerløkka eller annet sentrumsnært sted, men det er et tankekors at få kan tenke seg å bo en halvtimes T-banetur unna sentrum og/eller universitetet. Så lenge det er hybler en halvtime unna kan en ikke snakke om krise, akkurat.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes ikke det er så rart. Er man student ønsker man jo som regel å bo sentralt. Dessuten blir det jo et regnestykke med tanke på transportkostnader f.eks. Studenter er jo som regel ofte på byen, og dersom man skal kjøre 20-30 min med taxi er du fort oppi rundt 1000kr med helgtakst, og gjør man det hver lørdag blir det jo ikke veldig billig å bo utenbys.

''Dessuten blir det jo et regnestykke med tanke på transportkostnader f.eks. Studenter er jo som regel ofte på byen, og dersom man skal kjøre 20-30 min med taxi ''

Nå føler jeg meg som et gammelt hespetre, men er det en "menneskerett" å ta taxi fra fest? Da jeg var ung... (hehe, nå føler jeg meg gammel) var det helt vanlig å måtte ta siste bane eller tog hjem, om det var for langt å sykle. Tror knapt jeg tok taxi overhodet mens jeg studerte. Tydelig ting er annerledes nå!

Mary Poppins
Skrevet

''Dessuten blir det jo et regnestykke med tanke på transportkostnader f.eks. Studenter er jo som regel ofte på byen, og dersom man skal kjøre 20-30 min med taxi ''

Nå føler jeg meg som et gammelt hespetre, men er det en "menneskerett" å ta taxi fra fest? Da jeg var ung... (hehe, nå føler jeg meg gammel) var det helt vanlig å måtte ta siste bane eller tog hjem, om det var for langt å sykle. Tror knapt jeg tok taxi overhodet mens jeg studerte. Tydelig ting er annerledes nå!

Ja det er helt annerledels nå ;-)

Mary Poppins
Skrevet

Siste t-bane går jo som regel mellom tolv og ett og det er jo da man drar ut på byen, ikke hjem ;)

Mary Poppins
Skrevet

Siste t-bane går jo som regel mellom tolv og ett og det er jo da man drar ut på byen, ikke hjem ;)

Gjest Elextra
Skrevet

Da får jeg heller fortsette å føle meg som et gammelt hespetre, og synes taxi er forbeholdt de tilfeller man ikke har alternativer og/eller man tjener bra med penger, og at dette ikke er noe som kan forventes dekket av studielån.

Gjest Elextra
Skrevet

Da får man ta nattbuss! ;)

Mary Poppins
Skrevet

Men går det nattbuss overalt? I så fall er jeg enig at man heller kan ta den, men har ikke inntrykk av at det går nattbusser til alle steder.

Skrevet

Eller finne en jente som bor sentrumsnært som man kan overnatte hos! ;)

Mary Poppins
Skrevet

Da får jeg heller fortsette å føle meg som et gammelt hespetre, og synes taxi er forbeholdt de tilfeller man ikke har alternativer og/eller man tjener bra med penger, og at dette ikke er noe som kan forventes dekket av studielån.

Det handler jo om prioritering. For meg ville det vært helt uaktuelt å bodd 30 min unna sentrum da jeg studerte. Vi var ofte ute torsdag, fredag og lørdag og ellers var det mye sosialt på kveldene. Det var da veldig deilig å kunne dra hjem på ettermiddagen, og skifte og spise før jeg dro ut igjen.

Gjest Elextra
Skrevet

Men går det nattbuss overalt? I så fall er jeg enig at man heller kan ta den, men har ikke inntrykk av at det går nattbusser til alle steder.

Da får man heller belage seg på å sykle - selv om det blir en lang sykkeltur. På vinteren får man finne frem skia...

;)

Gjest Elextra
Skrevet

Det handler jo om prioritering. For meg ville det vært helt uaktuelt å bodd 30 min unna sentrum da jeg studerte. Vi var ofte ute torsdag, fredag og lørdag og ellers var det mye sosialt på kveldene. Det var da veldig deilig å kunne dra hjem på ettermiddagen, og skifte og spise før jeg dro ut igjen.

Joda, jeg skjønner godt at det var deilig, det ville nok jeg også synes, men jeg synes ikke en kan snakke om KRISE fordi ikke alle kan bo slik til en billig penge.

Gjest Kongen dy.
Skrevet

Det er ingen menneskerett å gå på byen 3 ganger i uken. "Må" man det får man enten betale for dyr sentral hybel, eller ta taxi. Sutring i pressen er bare tåpelig.

Mary Poppins
Skrevet

Joda, jeg skjønner godt at det var deilig, det ville nok jeg også synes, men jeg synes ikke en kan snakke om KRISE fordi ikke alle kan bo slik til en billig penge.

''Joda, jeg skjønner godt at det var deilig, det ville nok jeg også synes, men jeg synes ikke en kan snakke om KRISE fordi ikke alle kan bo slik til en billig penge.''

Neida, KRISE er jo en overdrivelse helt klart, men for en stundent så kan jeg nok se for meg at det er det ;) Man faller jo fort litt utenfor om man ikke kan være med på de sosiale arrangementene eller i studentorganisasjonene fordi man bor langt unna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...