Gå til innhold

Studenthybel-krisen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Joda, jeg skjønner godt at det var deilig, det ville nok jeg også synes, men jeg synes ikke en kan snakke om KRISE fordi ikke alle kan bo slik til en billig penge.''

Neida, KRISE er jo en overdrivelse helt klart, men for en stundent så kan jeg nok se for meg at det er det ;) Man faller jo fort litt utenfor om man ikke kan være med på de sosiale arrangementene eller i studentorganisasjonene fordi man bor langt unna.

Om man finner et sted langs en av T-banelinjene eller ved en busstrasè, så er det jo absolutt mulig å komme seg rundt uten problemer både tidlig og sent.

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

15

• jubalong70

6

• Katt-ja

5

• Dorthe

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mary Poppins
Skrevet

Det er ingen menneskerett å gå på byen 3 ganger i uken. "Må" man det får man enten betale for dyr sentral hybel, eller ta taxi. Sutring i pressen er bare tåpelig.

Nei det er ingen menneskerett, men det er ofte en del av studentlivet. Det er jo litt kjipt at det kun er de rikeste som skal kunne bo sentralt, og ta del i studentlivet.

Hvorfor kan det ikke bygges flere studentboliger i Oslo - er det plassmangel eller hva er grunnen?

Gjest Elextra
Skrevet

Om man finner et sted langs en av T-banelinjene eller ved en busstrasè, så er det jo absolutt mulig å komme seg rundt uten problemer både tidlig og sent.

Problemet er jo at studentene vil feste til lenge etter at T-banene slutter å gå og da forventer kun en kort spasertur hjem, må vite!

Mary Poppins
Skrevet

Går ikke de siste t-banene mellom tolv og ett?

Finner man et sted i nærheten av nattbussen blir jo problemet mindre, men jeg vet ikke hvordan tilgjengeligheten og frekvensen på nattbusser er utenfor Oslo.

Skrevet

''Hvorfor flytter ikke studentene hit og til omkringliggende kommuner?''

Fordi studenter skal feste. Og når de er på fest må de forte seg hjem for å knulle den stygge dama de nettopp møtte i fylla - sprengkåte som de er. Akkurat da er en busstur til Gjerdrun forferdelig lang.

Mary Poppins
Skrevet

Problemet er jo at studentene vil feste til lenge etter at T-banene slutter å gå og da forventer kun en kort spasertur hjem, må vite!

Men når siste t-bane går tolv så blir det jo sånn. Jeg vet at det før i tiden var vanlig å dra hjem fra byen kl tolv, men ting forandrer seg. Nå drar man ut mellom tolv og ett,og ikke hjem. Sånn er det bare.

Kanskje hvis det hadde vært flere transportmuligheten på nettene så ville det ikke være så stor problem og bodd litt utenbys.

En annen ting, jeg vet i hvert fall at jeg aldri ville turt å gått alene i 30-40 min langs Oslo's gater en lørdagsnatt.

Mary Poppins
Skrevet

''Hvorfor flytter ikke studentene hit og til omkringliggende kommuner?''

Fordi studenter skal feste. Og når de er på fest må de forte seg hjem for å knulle den stygge dama de nettopp møtte i fylla - sprengkåte som de er. Akkurat da er en busstur til Gjerdrun forferdelig lang.

*hehe*

Skrevet

Nå må jeg si det at da jeg var student, tenkte jeg ikke noe større på farene ved å gå alene hjem sent på natten - det var vel noe tryggere før også, tror jeg? Kan ikke huske at det var særlig mye overfall og voldtekter i Oslo den gang.

Jeg vil absolutt helst ha min datter plassert på en hybel hvor man slipper de lange, ensomme spaserturene sent på natten.

Hva med dine døtre,- hvor vil du føle deg trygg på at de bor? ;-)

Skrevet

Nei det er ingen menneskerett, men det er ofte en del av studentlivet. Det er jo litt kjipt at det kun er de rikeste som skal kunne bo sentralt, og ta del i studentlivet.

Hvorfor kan det ikke bygges flere studentboliger i Oslo - er det plassmangel eller hva er grunnen?

Det er omtrent ingen tomter, og byggekostnadene er høye.

Hver gang noen ser en ledig flekk, blir den brukt til små, dyre selveierleiligheter. Evt. barnehage.

Skrevet

Men når siste t-bane går tolv så blir det jo sånn. Jeg vet at det før i tiden var vanlig å dra hjem fra byen kl tolv, men ting forandrer seg. Nå drar man ut mellom tolv og ett,og ikke hjem. Sånn er det bare.

Kanskje hvis det hadde vært flere transportmuligheten på nettene så ville det ikke være så stor problem og bodd litt utenbys.

En annen ting, jeg vet i hvert fall at jeg aldri ville turt å gått alene i 30-40 min langs Oslo's gater en lørdagsnatt.

''En annen ting, jeg vet i hvert fall at jeg aldri ville turt å gått alene i 30-40 min langs Oslo's gater en lørdagsnatt.''

Sant!

Eller, rettere sagt, _jeg_ ville turt det for egen del,- men min datter skal ikke måtte gjøre det.

Mary Poppins
Skrevet

Hver gang noen ser en ledig flekk, blir den brukt til små, dyre selveierleiligheter. Evt. barnehage.

Ok jeg skjønner. Ja da er det jo ikke så mye man får gjort med det da.

Mary Poppins
Skrevet

''En annen ting, jeg vet i hvert fall at jeg aldri ville turt å gått alene i 30-40 min langs Oslo's gater en lørdagsnatt.''

Sant!

Eller, rettere sagt, _jeg_ ville turt det for egen del,- men min datter skal ikke måtte gjøre det.

Jeg er halveis til 50 og får fortsatt ikke lov til det av mamma og pappa ;-)

Skrevet

Jeg er halveis til 50 og får fortsatt ikke lov til det av mamma og pappa ;-)

Fornuftig mamma og pappa :-)

Mary Poppins
Skrevet

Nå må jeg si det at da jeg var student, tenkte jeg ikke noe større på farene ved å gå alene hjem sent på natten - det var vel noe tryggere før også, tror jeg? Kan ikke huske at det var særlig mye overfall og voldtekter i Oslo den gang.

Jeg vil absolutt helst ha min datter plassert på en hybel hvor man slipper de lange, ensomme spaserturene sent på natten.

Nettopp! Mamma og pappa foretrukk i hvert fall at jeg bodde sentralt med tanke på trygghet.

Gjest Elextra
Skrevet

''Hva med dine døtre,- hvor vil du føle deg trygg på at de bor? ;-)''

Har ingen døtre! Moaaahhh! ;)

Hehe, jeg skjønner absolutt ønsket om å bo sentralt, både for studenter og for evt. foreldre, som måtte bekymre seg (når det er sagt går vel de som bor sentralt kanskje desto mer på byen, med det økte farenivå det medfører).

Det jeg reagerer på er krisemaksimeringen - det er hybelkrise i byen fordi alle ikke får bo der de vil, dvs. i sentrum! Å ta T-banen 20-30 minutter synes utelukket. Og dersom de samme som ikke vil ha en rimelig hybel litt unna, også skriker over dårlig studiefinansiering (selv om det ikke var tema her), blir jeg litt grinete...

Skrevet

Hehe, jeg skjønner absolutt ønsket om å bo sentralt, både for studenter og for evt. foreldre, som måtte bekymre seg (når det er sagt går vel de som bor sentralt kanskje desto mer på byen, med det økte farenivå det medfører).

Det jeg reagerer på er krisemaksimeringen - det er hybelkrise i byen fordi alle ikke får bo der de vil, dvs. i sentrum! Å ta T-banen 20-30 minutter synes utelukket. Og dersom de samme som ikke vil ha en rimelig hybel litt unna, også skriker over dårlig studiefinansiering (selv om det ikke var tema her), blir jeg litt grinete...

Jeg er helt enig med deg. :)

Gjest Elextra
Skrevet

''Hver gang noen ser en ledig flekk, blir den brukt til små, dyre selveierleiligheter. Evt. barnehage.

''

Hehe. Kort og konsist. Om ikke helt utfyllende ;).

Skrevet

Vel,- jeg regnet faktisk med at du ikke hadde noen døtre - eller at de i alle fall ikke var i nær-studie-alder ;-) Svarene dine bar litt preg av ikke å ha hatt den angsten der innpå livet ennå...

Jeg er enig i at det ikke kan kalle KRISE (det har jeg ærlig talt ikke fått med meg at det har blitt ropt opp om i media heller) - men jeg bare prøvde å forklare hvorfor det kan være lurt å kalkulere inn transportkostnader inn i forhold til billig/dyr husleie...

Skrevet

Jeg har forståelse for at de ikke har lyst til å bo i Akershus. Idag velger man like mye studiested som studium, og mange av de som vil studere i Oslo, ser det nok som sosialt selvmord å bosette seg i nabofylket. Men det er selvsagt en mulig løsning hvis man har dårlig råd og trenger stor plass.

Jeg er helt enig i at det ikke er noen krise selv om ikke alle kan bo på Grünerløkka eller Majorstua i en stor, kul leilighet som ikke koster noe særlig. Det kan man faktisk ikke som ferdigutdannet, heller. De blir nødt til å prioritere hva de skal bruke pengene til når de er ferdig med studiene, så det kan de bare venne seg til.

Det er ikke umulig å få sentral studenthybel hvis man er villig til å bo på noen få kvadratmeter. Datteren min har hatt en slik hybel (gjennom OAS - umøblert, liten, men nesten ny og sentral) siste skoleår, selv om hun var førsteårsstudent, men flytter nå i kollektiv sammen med noen venninner.

Skrevet

''Hver gang noen ser en ledig flekk, blir den brukt til små, dyre selveierleiligheter. Evt. barnehage.

''

Hehe. Kort og konsist. Om ikke helt utfyllende ;).

Nei, jeg overforenkler litt :-))

Men det er faktisk et problem at det stort sett bygges boliger som egner seg for unge, rike samboere uten barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...