Gå til innhold

Studenthybel-krisen!

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

''Hvorfor flytter ikke studentene hit og til omkringliggende kommuner?''

Fordi studenter skal feste. Og når de er på fest må de forte seg hjem for å knulle den stygge dama de nettopp møtte i fylla - sprengkåte som de er. Akkurat da er en busstur til Gjerdrun forferdelig lang.

lol

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

15

• jubalong70

6

• Katt-ja

5

• Dorthe

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

Nei det er ingen menneskerett, men det er ofte en del av studentlivet. Det er jo litt kjipt at det kun er de rikeste som skal kunne bo sentralt, og ta del i studentlivet.

Hvorfor kan det ikke bygges flere studentboliger i Oslo - er det plassmangel eller hva er grunnen?

Men er ikke studentboligene i Oslo enda dyrere enn å leie privat?

Mary Poppins
Skrevet

Men er ikke studentboligene i Oslo enda dyrere enn å leie privat?

Aner ikke :) Jeg har aldri vært student i Oslo

Skrevet

Går ikke de siste t-banene mellom tolv og ett?

Finner man et sted i nærheten av nattbussen blir jo problemet mindre, men jeg vet ikke hvordan tilgjengeligheten og frekvensen på nattbusser er utenfor Oslo.

Nå begynner jeg jo å bli urgammel, men jeg studerte i Oslo, og bodde helt nord i byen. Det var da ikke noe problem å komme seg til undervisning, til diverse sammenkomster og ikke minst ut på byen en gang i blant. Nattbussen stoppet 5 minutter unna :)

Personlig synes jeg det blir litt feil om man velger å betale 8000,-/mnd i husleie bare for å kunne bo så nært byen at man kan feste onsdag - lørdag. Blir dyrere det enn å betale 5000,-/mnd og ta drosje hjem 2-3 ganger i mnd.

Og hvorfor skal man absolutt feste hver eneste uke? Skjønner ikke at de har tid, jeg...

Studerer nå, og selv uten barn hadde jeg ikke maktet å feste hver eneste helg. Det er det ikke mange jeg studerer sammen med som gjør heller :)

Skrevet

Problemet er jo at studentene vil feste til lenge etter at T-banene slutter å gå og da forventer kun en kort spasertur hjem, må vite!

Sukk, ja - har begynt å forstå det nå. Samtidig så klare jeg ikke helt å forstå resonementet. De er villige til å betale 8000,- i husleie for å bo sentrumsnært, men ikke 5000,- og så ta drosje for 3000,- om det er det de prioriterer. Kan kjøre ganske langt i drosje for 3000,-...

Gjest Elextra
Skrevet

Sukk, ja - har begynt å forstå det nå. Samtidig så klare jeg ikke helt å forstå resonementet. De er villige til å betale 8000,- i husleie for å bo sentrumsnært, men ikke 5000,- og så ta drosje for 3000,- om det er det de prioriterer. Kan kjøre ganske langt i drosje for 3000,-...

Jeg skjønner godt at de ØNSKER å bo sentrumsnært, jeg synes bare soms sagt en ikke kan forvente det, finansiert med vanlig studielån.

Gjest Elextra
Skrevet

Nå begynner jeg jo å bli urgammel, men jeg studerte i Oslo, og bodde helt nord i byen. Det var da ikke noe problem å komme seg til undervisning, til diverse sammenkomster og ikke minst ut på byen en gang i blant. Nattbussen stoppet 5 minutter unna :)

Personlig synes jeg det blir litt feil om man velger å betale 8000,-/mnd i husleie bare for å kunne bo så nært byen at man kan feste onsdag - lørdag. Blir dyrere det enn å betale 5000,-/mnd og ta drosje hjem 2-3 ganger i mnd.

Og hvorfor skal man absolutt feste hver eneste uke? Skjønner ikke at de har tid, jeg...

Studerer nå, og selv uten barn hadde jeg ikke maktet å feste hver eneste helg. Det er det ikke mange jeg studerer sammen med som gjør heller :)

''Og hvorfor skal man absolutt feste hver eneste uke? Skjønner ikke at de har tid, jeg...

''

Haha, jeg er eldre enn deg, men som student var det utelukket å dra på fest/på byen mindre enn en gang i uka, ja. Men særlig med penger hadde jeg jo ikke, så det ble sjelden råd til å kjøpe særlig mye drikke ute eller taxi hjem alene *mimrer*. Ble mye vorspiel og sykling! :-)

Skrevet

Aner ikke :) Jeg har aldri vært student i Oslo

Jeg tror faktisk det laveste er rundt 5000 kr

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg tror faktisk det laveste er rundt 5000 kr

Toroms hybel på Kringsjå koster 4315.

Skrevet

Toroms hybel på Kringsjå koster 4315.

Jeg så på Anker, de mest slitne hyblene koster alt for mye etter min mening.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg så på Anker, de mest slitne hyblene koster alt for mye etter min mening.

Ser nå at det faktisk bare koster 1794 pr. måned for en umøblert hybel på Sogn Studentby.

Skrevet

Ser nå at det faktisk bare koster 1794 pr. måned for en umøblert hybel på Sogn Studentby.

Der vil vel antagelig ingen bo ;o)

Mrs. Wallace
Skrevet

En ting er å bo et stykke utenfor sentrum med T-banen eller liknende - såpass bør man nok regne med dersom man er helt fersk.

Noe helt annet er det å bo langt ute i Gjerdrum og omegn. Herlighet, det blir stusselig for en student, med mindre de eneste interessene man har dreier seg om hjemmepusling for seg selv.

Jeg skjønner godt at studenter, som kanskje kommer flyttende langveis fra og er avhengig av å opparbeide seg et sosialt nettverk, vil bo slik til at de kan omgås folk på fritida uten at det blir en hel ekspedisjon av det.

Hadde ikke giddet å reise Gjerdrum-Blindern daglig selv, jeg - og jeg er laaangt over studiealder.

Skrevet

1) Hvor mye koster det med buss per måned?

2) Når går siste buss fra sentrum?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg skjønner godt at de ØNSKER å bo sentrumsnært, jeg synes bare soms sagt en ikke kan forvente det, finansiert med vanlig studielån.

Enig :)

Skrevet

''Og hvorfor skal man absolutt feste hver eneste uke? Skjønner ikke at de har tid, jeg...

''

Haha, jeg er eldre enn deg, men som student var det utelukket å dra på fest/på byen mindre enn en gang i uka, ja. Men særlig med penger hadde jeg jo ikke, så det ble sjelden råd til å kjøpe særlig mye drikke ute eller taxi hjem alene *mimrer*. Ble mye vorspiel og sykling! :-)

Hmmm, tror jeg har vært alt for "snill pike"...

Var vel på byen ca 1 gang i mnd i snitt da jeg var ung student... Ikke hadde jeg fast kjæreste hele tiden heller ;)

Gjest Kongen dy.
Skrevet

Nei det er ingen menneskerett, men det er ofte en del av studentlivet. Det er jo litt kjipt at det kun er de rikeste som skal kunne bo sentralt, og ta del i studentlivet.

Hvorfor kan det ikke bygges flere studentboliger i Oslo - er det plassmangel eller hva er grunnen?

''Hvorfor kan det ikke bygges flere studentboliger i Oslo - er det plassmangel eller hva er grunnen?''

Det er mangel på tomter så det blir for dyrt.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg synes ikke det er det minste rart, og tror ikke du synes det heller;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...