Gå til innhold

lurt å droppe frokosten ved slanking?

Anbefalte innlegg

Gjest Califlower 12
Skrevet

En statsviterstudent har skapt debatt i Aftenposten ang å kutte frokosten. Han mener at det ikke finnes noe forskningsmessig belegg for at å spise frokost har effekt på slankingen. Han mener også at antall måltider og når de inntas heller ikke har betydning her. Han viser også til noen undersøkelser rundt dette i U-land.

Jeg trodde hovedpoenget med frokosten var å fordele måltidene utover dagen så man ikke ble kjempesulten og spiste feil mat når det første måltidet kom. Det er jo ikke lurt å ha tilgang til all verdens mat når en er skikkelig sulten. Det kan bli vanskelig å stå i mot godsakene i lunsjpausen.

Hva tenker dere?

Skrevet

Jeg tenker at frokosten fortsatt er et greit måltid. :0)

Gjest Symphony
Skrevet

Frokosten er det viktigste måltiden i løpet av dagen. Spiser du ikke frokost blir du skrubbsulten senere på formiddagen og spiser da mer enn du trenger.

Gjest Califlower 12
Skrevet

Frokosten er det viktigste måltiden i løpet av dagen. Spiser du ikke frokost blir du skrubbsulten senere på formiddagen og spiser da mer enn du trenger.

Blir alle skrubbsultne om de dropper frokosten? hvis de spiser et stort måltid før midnatt så kanskje de har nok å gå på?

Gjest Symphony
Skrevet

Blir alle skrubbsultne om de dropper frokosten? hvis de spiser et stort måltid før midnatt så kanskje de har nok å gå på?

Et stort måltid før leggetid gir dårlig søvn, og etter 7-8 timer er maten forbrent.

Gjest verinoca
Skrevet

Jeg tolket innlegget hans som at om man ikke ønsker å spise frokost, så kan man droppe den med god samvittighet.

Personlig er frokost noe av det beste jeg vet, og å droppe den kunne ikke falle meg inn. :-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Han har rett. Det er ikke naar paa doegnet en spiser maten som er av betydning.

Gjest Califlower 12
Skrevet

Han har rett. Det er ikke naar paa doegnet en spiser maten som er av betydning.

Så lenge man ikke blir skrubbsulten og da tyr til feil mat så skulle det ikke by på så mye problemer. Jeg forsøker å styre unna matinnkjøp når jeg er sulten., Blir så lett fristet av ting.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Så lenge man ikke blir skrubbsulten og da tyr til feil mat så skulle det ikke by på så mye problemer. Jeg forsøker å styre unna matinnkjøp når jeg er sulten., Blir så lett fristet av ting.

Det kan vaere lurt ja. Jeg maa alltid ha mat om kvelden og da er jeg ikke sulten om morgenen. Spiser aldri frokost. Har ikke blitt fet av den grunn:)

Gjest Califlower 12
Skrevet

Det kan vaere lurt ja. Jeg maa alltid ha mat om kvelden og da er jeg ikke sulten om morgenen. Spiser aldri frokost. Har ikke blitt fet av den grunn:)

Jeg har vel heller ikke tolket det sånn at å spise regelmessige måltider gjør en slank. Det er vel heller slik at det for mange kan dempe trangen til å overspise. Hvis man blir kjempesulten og har tilgang til all verdens mat, og har lite selvkontroll... Ja da bør en absolutt vurdere å spise oftere og kanskje mindre også.

Jeg har en del allergier. Hvis jeg er invitert bor til folk hvor jeg vet at det er en del mat jeg ikke kan spise, så spiser jeg litt på forhånd for at ikke fristelsen skal ta helt av. Det er lettere å stå i mot da.

Gjest tillyfilly
Skrevet

Jeg spiser mye mer i løpet av dagen hvis jeg spiser frokost. Må ha mer mat i hvert måltid for å bli mett og blir kjempesulten rund lunsjtid hvis jeg har spist frokost. Hvis jeg ikke spiser frokost er jeg ikke sulten før 1400-1500 og spiser meg god og mett på et varmt måltid og så et varmt måltid i 1800-1900 tiden. sånn har jeg gjort det mer eller mindre de siste 5 årene.

Skrevet

Har hørt at frokosten skal sette fart på forbrenningen. Bla er det forsket frem til at maten du spiser om morgenen forbrennes raskere enn om kvelden/natten.

Selv spiser jeg ikke frokost. Trenger faktisk flere timer på å bli sulten etter jeg har stått opp. Står opp ganske sent også, så det ender ofte med at jeg bare spiser 1-2 måltider til dagen. Gjerne etterfulgt av litt smågodt/snacks noen dager i uken. Har holdt meg stabilt normalvektig med denne måten å spise på.

Har merket at fra jeg tar mitt første måltid, så "er jeg i gang". Har som regel ikke særlig matlyst før dette. Dermed har frokosten fått en motsatt virkning på meg. Det blir med andre ordr mer mat på meg totalt sett i løpet av dagen på frokostdager enn ellers.

Har derimot pratet med folk som tidligere ikke var frokostmennesker, som senere har har begynt med dettte og sier de føler seg i bedre form og mer opplagt nå enn tidligere.

Jeg er forøvrig fast bestem på at folk er like forskjellige når det gjelder mat som andre ting. Tror ikke det finnes noen oppskrift på hva som fungerer best for absolutt alle mennesker når det gjelder hva og hvordan de ønsker og ikke ikke minst fungerer best med å spise.

Skrevet

Jeg spiser mye mer i løpet av dagen hvis jeg spiser frokost. Må ha mer mat i hvert måltid for å bli mett og blir kjempesulten rund lunsjtid hvis jeg har spist frokost. Hvis jeg ikke spiser frokost er jeg ikke sulten før 1400-1500 og spiser meg god og mett på et varmt måltid og så et varmt måltid i 1800-1900 tiden. sånn har jeg gjort det mer eller mindre de siste 5 årene.

Da er du helt lik meg! Se mitt innlegg til trådstarter;)

Gjest tillyfilly
Skrevet

Har hørt at frokosten skal sette fart på forbrenningen. Bla er det forsket frem til at maten du spiser om morgenen forbrennes raskere enn om kvelden/natten.

Selv spiser jeg ikke frokost. Trenger faktisk flere timer på å bli sulten etter jeg har stått opp. Står opp ganske sent også, så det ender ofte med at jeg bare spiser 1-2 måltider til dagen. Gjerne etterfulgt av litt smågodt/snacks noen dager i uken. Har holdt meg stabilt normalvektig med denne måten å spise på.

Har merket at fra jeg tar mitt første måltid, så "er jeg i gang". Har som regel ikke særlig matlyst før dette. Dermed har frokosten fått en motsatt virkning på meg. Det blir med andre ordr mer mat på meg totalt sett i løpet av dagen på frokostdager enn ellers.

Har derimot pratet med folk som tidligere ikke var frokostmennesker, som senere har har begynt med dettte og sier de føler seg i bedre form og mer opplagt nå enn tidligere.

Jeg er forøvrig fast bestem på at folk er like forskjellige når det gjelder mat som andre ting. Tror ikke det finnes noen oppskrift på hva som fungerer best for absolutt alle mennesker når det gjelder hva og hvordan de ønsker og ikke ikke minst fungerer best med å spise.

Jepp det er sånn jeg har det også.

Jeg var frokostspiser før men da måtte jeg prøve dele opp måltidene i mange små for å holde vekten. Jeg var sulten hele tiden. Nå går jeg ikke rundt å higer etter mat lenger bortsett fra PMS dagene mine da men da er ikke kaninen til ungene trygg en gang..

Er normalvektig mot slank så det funker for meg.

Gjest verinoca
Skrevet

Jeg tror ikke at frokosten setter fart i forbrenningen, men derimot fordøyelsen. Jeg må hvertfall på do ganske raskt etter frokost. Spiser jeg ikke frokost går jeg heller ikke på do før langt utpå dagen...

Enig i at folk må gjøre det som passer seg best. Enkelte blir kvalme ved tanken på frokost, så hvorfor skal en da presse i seg mat. Men andre, som jeg, elsker frokosten min, og blir helt gal av sult ellers.

Morning Glory
Skrevet

Jeg har gjennom tiden eksperimentert mye med måltider. Jeg har eksperimentert med tidspunktene, sammensetningen, antallet. Det var først da jeg begynte å ha et avslappet forhold til måltidene at jeg begynte å gå ned i vekt.

Noen ganger spiser jeg frokost. Andre ganger spiser jeg ikke frokost. Det kommer an på hva jeg rekker om morgenen. Noen ganger har jeg ikke lyst på annet enn kaffe. Andre ganger spiser jeg både pannekaker og egg og bacon.

For meg har løsningen vært (Gud forby) å ikke ha noe fast opplegg. Jeg spiser når jeg er sulten og spiser til jeg er mett. Jeg tenker knapt på mat. Er jeg sulten en time før kollegaene mine spiser lunsj, så spiser jeg lunsj. Og så tar jeg en kaffe og et eple sammen med dem når de spiser lunsj. Er jeg sulten i et møte, spiser jeg møtekjeksen og dropper lunsjen. Grete Roede ville sikkert drept meg for det, men det er dette som fungerer for meg.

Skrevet

Jeg tenker at den absolutt sikreste måten å gå ned i vekt på er å sløyfe alle måltidene.

Skrevet

Jeg tenker at den absolutt sikreste måten å gå ned i vekt på er å sløyfe alle måltidene.

''Jeg tenker at den absolutt sikreste måten å gå ned i vekt på er å sløyfe alle måltidene.''

Jepp, du går sikkert ned i vekt. Men kanskje ikke på en sikker måte... Så kanskje ikke den sikreste måten likevel ;-)

Skrevet

Hm. Jeg leste det innlegget hans ja, og syntes det var teit. Det jeg tenkte, var at han kunne altfor lite om emnet. Hva kan han egentlig om dette, han som er student i statsvitenskap? (og hvorfor flagger han med det, når det ikke har noen relevans?)

Det er mange sider ved fordøyelsen han viser at han ikke har kunnskap nok om i det hele tatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...