Gå til innhold

AAP - hvor mye (ung ufør)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå på varig uførepensj. fordi jeg har store begrensinger i arbeidsevne pga. summen av ulike sykdommer.

MEN... Jeg har lyst på noe å gjøre på - som jeg og kan bruke hodet på. Det beste ville vært en liten jobb på noen få prosent, samtidig med at jeg beholder trygda. Imidlertid, om jeg går inn i et VTA opplegg f.eks., eller noe som virkelig krever AAP i stedet - hvor sterkt stiller jeg da? Er 29 år, og er født med sterk synshemming. I tillegg har jeg vært så "heldig" å få epilepsi, diabetes og psykiske problemer (bipolar 2, PTSD som hoveddiagnoser).

Jeg lurer rett og slett på hvor mye jeg ville få utbetalt i mnd dersom jeg gikk over på en eller annen form for AAP. Kriterier for at jeg skal like en type arbeid er: Jeg må få kunne bruke hodet, jeg kan ikke starte tidlig på dagen. TIDLIGST klokka ti, kanskje enda seinere. Jeg kan ikke jobbe hver dag, kanskje 2 dgr i uka i startfasen og evt trappe opp etter hvert.

Har vært i et VTA system, men jeg fikk rett og slett fnatt av oppgavene de tildelte meg. Det besto rett og slett i å pakke ting ut av noe og inn i noe annet, pakke ut saker som skulle til videre montering, fjerne papiromslag fra bøker fordi det skulle kappes til og limes på igjen til bibliotekene. Dette holdt jeg ut med i to uker, jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å gjøre oppgavene så fort. Men for meg var det ikke fort. Dessuten var arbeidstidene svært harde for meg - fra åtte om morgenen til halv fire på eftan. 3x uka. Noe av oppgavene fikk jeg sammen med noen som ikke kunne å holde orden pga sin funksjonshemming - noe jeg måtte rydde opp i. Heldigvis noe jeg fikk bruke hodet på. Jeg var lovet resepsjonsarbeide og noe reparasjonsjobber som krever mer tenking. Jeg fikk ikke det de hadde lovet meg, så etter et par uker tenkte jeg at jeg ville havne på psykiatrisk akutt om jeg ikke ga meg...

Jeg har resurser, men jeg følte at det ikke var mye rom for å få brukt de (det kan kanskje høres ut som jeg ga opp for tidlig, men jeg snakket med arbeidslederen min og sjefen - som sa at "det er mye sånne oppgaver.")

Så hva skjer om jeg nå går inn i et attføringstiltak? Hvor mye får jeg pr mnd, og hvor mye bostøtte får jeg? Noe sted jeg kan se noe oversikt over dette (vært på nav.no, men kan ha oversett det). Jeg betaler 7000/mnd for en 60kvm kommunal. Da jeg tidligere var på tidsbegrenset uførestønad, fikk jeg hele åtte hunndre (!!) i bostøtte. Det går ikke. Derfor er jeg opptatt av hvor mye jeg antagelig kan få utbetalt av AAP. Jeg regner med at man fortsatt kan fryse trygda et par år.

Dette ble et langt innlegg, men jeg passer til litt mer enn å pakke ting inn og ut ;). Jeg har ikke så verst datakunnskaperf.eks. Håper noen har en link eller peiling om de har giddet å lese alt ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...