Gå til innhold

lurt å droppe frokosten ved slanking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hovedpoenget som alltid har vært fremmet er vel en teroi om at mat om morra "satte i gang" forbrenningen.

Skrevet

Ikke dropp frokosten nei! Den får i gang kroppen for dagen, og du trenger den næringen til å fungere fram til lunsj. Hvis ikke vil du føle deg utilpass en time etter at du har kommet deg på jobb.

Pass heller på at det du spiser er sunt, og at du ikke overspiser noe. Spis heller en hel frukt enn å drikke juice; da får du mer fiber.

Små og mange måltider er en god tommelfingerregel. Skyr er litt dyr, men jeg synes de er flotte mellommåltider fordi de holder. Om man spiser f.eks. to store måltider på en dag - så går man kanskje ned i vekt, men det ville medføre at man føler seg utilpass og etter hvert kommer kiloene på igjen.

Om ikke annet, ikke drit i frokosten! Om noen sier det er smart for å gå ned i vekt er jeg dypt uenig!

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ikke dropp frokosten nei! Den får i gang kroppen for dagen, og du trenger den næringen til å fungere fram til lunsj. Hvis ikke vil du føle deg utilpass en time etter at du har kommet deg på jobb.

Pass heller på at det du spiser er sunt, og at du ikke overspiser noe. Spis heller en hel frukt enn å drikke juice; da får du mer fiber.

Små og mange måltider er en god tommelfingerregel. Skyr er litt dyr, men jeg synes de er flotte mellommåltider fordi de holder. Om man spiser f.eks. to store måltider på en dag - så går man kanskje ned i vekt, men det ville medføre at man føler seg utilpass og etter hvert kommer kiloene på igjen.

Om ikke annet, ikke drit i frokosten! Om noen sier det er smart for å gå ned i vekt er jeg dypt uenig!

'' Den får i gang kroppen for dagen, og du trenger den næringen til å fungere fram til lunsj. Hvis ikke vil du føle deg utilpass en time etter at du har kommet deg på jobb''

Dette er vranglaere. Det stemmer for noen ja, men ikke for alle.

Vi fungerer forskjellig. Slik er det med den saken. Jeg maa spise sent for aa faa sove. Da er jeg ikke sulten om morgenen, men fungerer fin frem til lunsj likevel.

Gjest tillyfilly
Skrevet

Det er en teori men det er vel ikke bevist. Jeg tror alle må finne det som passer for en. Er du supersulten når du våkner så er nok ikke frokostdropping noe lurt, men kjenner du ikke sult før langt utpå dagen så trenger mann ikke tvangsfor seg.

Jeg blir ikke slapp av å ikke spise. Jeg blir trøtt og slapp etter måltider, små som store.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hva mener du med "slanking"? Tradisjonell galskap av typen kvinner har bedrevet for å ødelegge seg i alle år? I så fall kan du nok like gjerne droppe frokosten også. Litt svinn til eller fra denne idiotien kan umulig skade mer.

Gjest Califlower 12
Skrevet

hvorfor har du startet en ny tråd med helt samme overskrift lurer jeg på?

Mary Poppins
Skrevet

hvorfor har du startet en ny tråd med helt samme overskrift lurer jeg på?

Hehe det er mye rart..

Skrevet

'' Den får i gang kroppen for dagen, og du trenger den næringen til å fungere fram til lunsj. Hvis ikke vil du føle deg utilpass en time etter at du har kommet deg på jobb''

Dette er vranglaere. Det stemmer for noen ja, men ikke for alle.

Vi fungerer forskjellig. Slik er det med den saken. Jeg maa spise sent for aa faa sove. Da er jeg ikke sulten om morgenen, men fungerer fin frem til lunsj likevel.

Nettopp!

Skrevet

Om du spiser frokost så går blodsukkeret opp. Med et høyere blodsukker, så øker også forbrenningen.

I tillegg føler du deg bedre.

Gjest Lotus77
Skrevet

Dropper du frokosten er dessuten sjansen større for at du småspiser ting du ikke bør i løpet av dagen.

Start dagen med en frokost med langsomtvirkende karbohydrater, men også litt kjappe karboer slik at du får opp blodsukkeret, du får mye mer energi i løpet av dagen, f.eks. kan du bruke denne energien til å trene :) Og du får i gang forbrenningen.Spis så lunsj, så middag, kvelds er ikke nødvendig,

men spis gjerne mellommåltider så det ikke går lang tid mellom hvert måltid, dette kan være en frukt, en lettyoghurt eller lignende. Hold blodsukkeret stabilt så slipper du å bli snopesulten eller slapp... eller å overspise.

Og drikk et stort glass vann før hvert måltid så fyller du magen så du unngår å overspise.

Skrevet

Det har vist seg at de som dropper frokosten har en tendens til å spise mer totalt sett i løpet av dagen.

Skrevet

Om du spiser frokost så går blodsukkeret opp. Med et høyere blodsukker, så øker også forbrenningen.

I tillegg føler du deg bedre.

Hvor har du dette fra?

Forøvrig, økt blodsukker frigir insulin og insulin lagrer fett.

Skrevet

Forbrenningen din trenger ikke å "settes i gang". Men det er ingen grunn til å droppe frokosten om du er sulten. Det er heller ingen grunn til å tvinge i seg frokost om du aldri er sulten før lunsj.

Pass på at du har sunne alternativer om sulten skulle komme, slik at du ikke spiser noe kroppen din ikke har godt av.

Hva som er sunne valg avhenger av hvilket kosthold kroppen din trives best med.

Skrevet

Hvor har du dette fra?

Forøvrig, økt blodsukker frigir insulin og insulin lagrer fett.

Det er vel teorien fra "alle" kostholdseksperter.

Det er grunnen til at du skal spise grove produkter av f.eks. brød. Da holder blodsukkeret seg stabilt, og forbrenningen holder seg stabil. Det er også derfor du blir anbefalt å spise mange måltider pr. dag.

Tror ikke du bør søke mye på nettet for å finne dette:-)

Skrevet

Det er vel teorien fra "alle" kostholdseksperter.

Det er grunnen til at du skal spise grove produkter av f.eks. brød. Da holder blodsukkeret seg stabilt, og forbrenningen holder seg stabil. Det er også derfor du blir anbefalt å spise mange måltider pr. dag.

Tror ikke du bør søke mye på nettet for å finne dette:-)

Nå er det kanskje mer interessant hva forskningen viser og hvordan kroppen fungerer. Spørsmålet mitt var: Kan du vise til forskningen som viser dette "opplagte"?

Grunnen til at man skal spise grove kornprodukter er for å begrense blodsukkerstigningen. Ikke øke den. Høyere blodsukker -> Mer insulin for å senke blodsukkeret -> Bedre fettlagring.

Skrevet

Nå er det kanskje mer interessant hva forskningen viser og hvordan kroppen fungerer. Spørsmålet mitt var: Kan du vise til forskningen som viser dette "opplagte"?

Grunnen til at man skal spise grove kornprodukter er for å begrense blodsukkerstigningen. Ikke øke den. Høyere blodsukker -> Mer insulin for å senke blodsukkeret -> Bedre fettlagring.

Har dessverre ikke tid til å søke på dette.

Men jeg sikter ikke til HØYT blodsukker. Det kan gjøre mye skade. (Bl.a. diabetes) Derimot er det bra med STABILT blodsukker.

Når du våkner er blodsukkeret i bunn. Men en sunn frokost får du blodsukkeret opp på - skal vi kalle det - et medium nivå som holder seg stabilt.

Men forskningsrapporter ang. emnet må du altså søke etter selv:-)

Skrevet

Har dessverre ikke tid til å søke på dette.

Men jeg sikter ikke til HØYT blodsukker. Det kan gjøre mye skade. (Bl.a. diabetes) Derimot er det bra med STABILT blodsukker.

Når du våkner er blodsukkeret i bunn. Men en sunn frokost får du blodsukkeret opp på - skal vi kalle det - et medium nivå som holder seg stabilt.

Men forskningsrapporter ang. emnet må du altså søke etter selv:-)

Ok, men da er vi egentlig enige :) Jeg tror jeg misforsto deg. Jeg skjønte deg slik at man skal (med viten og vilje) øke blodsukkeret for å gå ned i vekt ;) At man burde ha et jevnt og stabilt blodsukker av mange grunner skal jeg overhodet ikke krangle på.

Skrevet

Ok, men da er vi egentlig enige :) Jeg tror jeg misforsto deg. Jeg skjønte deg slik at man skal (med viten og vilje) øke blodsukkeret for å gå ned i vekt ;) At man burde ha et jevnt og stabilt blodsukker av mange grunner skal jeg overhodet ikke krangle på.

Var nok litt rask og upresis med svaret:-(

Gjest tillyfilly
Skrevet

Dropper du frokosten er dessuten sjansen større for at du småspiser ting du ikke bør i løpet av dagen.

Start dagen med en frokost med langsomtvirkende karbohydrater, men også litt kjappe karboer slik at du får opp blodsukkeret, du får mye mer energi i løpet av dagen, f.eks. kan du bruke denne energien til å trene :) Og du får i gang forbrenningen.Spis så lunsj, så middag, kvelds er ikke nødvendig,

men spis gjerne mellommåltider så det ikke går lang tid mellom hvert måltid, dette kan være en frukt, en lettyoghurt eller lignende. Hold blodsukkeret stabilt så slipper du å bli snopesulten eller slapp... eller å overspise.

Og drikk et stort glass vann før hvert måltid så fyller du magen så du unngår å overspise.

Jeg småspiser kun i løpet av dagen hvis jeg spiser frokost jeg. Et par skiver til frokost og jeg er sulten igjen i løpet av et par timer. Da er det lett å ty til noe jeg ikke burde spise. Eller jeg må tyne meg selv for å holde ut til neste måltid. Blir helt svimmel av sult og går og tenker på mat hele dagen..

Går jeg derimot dagen i møte på tom mage har jeg masse energi fram til jeg blir sulten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...