Gå til innhold

Bytte fastlege - få ut journal

Anbefalte innlegg

Gjest På tide med ny lege
Skrevet

Jeg har for første gang benyttet fastlege-ordningen og byttet lege. Mitt gamle legekontor sier jeg får bare kopier av journalen min, og må betale for å få dette. Er det vanlig? Trodde det var obligatorisk at pasienter får hente ut original-journalen sin å ikke kopier som koster penger?

Skrevet

Jeg har gjort det samme.

Betalte for å få journalen utlevert - husker ikke hvor mye - og har ingen formening om hvorvidt jeg fikk kopi eller original. Poenget mitt var at hvis jeg skulle finne på å oppsøke den nye fastlegen, syntes jeg det var dumt at journalen min lå hos den gamle. Og da var visst dette den eneste løsningen.

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

1. Det er korrekt at dette koster penger.

2. Alle har nå journalen på data, så det er kun en utskrift du kan få.

Gjest På tide med ny lege
Skrevet

1. Det er korrekt at dette koster penger.

2. Alle har nå journalen på data, så det er kun en utskrift du kan få.

Jeg har hatt samme lege i 15 år men han har ikke brukt data før nå helt nylig. Hans sekretær har brukt skrivemaskin (nesten litt koselig), min journal-bunke er rimelig stor og håndskrevet av legen. Sekretæren vil nå bruke denne uken på å lage kopier, derfor tar de litt for arbeidet.

Jeg ville bare vite om det er riktig at jeg ikke får utlevert original-journalen, da jeg ikke lenger kommer til å være pasient ved hans kontor.

Tusen takk for opplysende svar, men som sagt er min journalhaug ganske stor, og aldri vært på data :o)

Gjest dropper nicket denne gangen...
Skrevet

Vær glad du fikk den ut kun ved å betale penger.

Min forrige lege (som vi røk uklar med da han kun ville prøve å gi oss lykkepiller og ikke henvise videre til faglig spesialkompetanse) nektet oss i flere omganger å få ut journalen. Severte oss vås om at det kunne vi ikke få uten å bestille en time og deretter vente på denne timen - for å få forklart journalen. Etter flere krangler hvor vi viste til pasientrettighetsloven, fikk vi den etterhvert...

Det hører med til historien at da vi endelig fikk byttet lege, ny lege henvist oss til rette vedkommende og det da ble tatt alle de prøver som i denne situasjonen burde tas (ifølge disse spesialistene), så var det funn i de prøvene som burde ha vært oppdaget i utgangspunktet.

Sikkert kjedelig for den første legen at vi selv kan se i journalen hvor få prøver som ble tatt, og hvor lite alvorlig han tok våre mange henvendelser.

Gjest verinoca
Skrevet

Jeg har hatt samme lege i 15 år men han har ikke brukt data før nå helt nylig. Hans sekretær har brukt skrivemaskin (nesten litt koselig), min journal-bunke er rimelig stor og håndskrevet av legen. Sekretæren vil nå bruke denne uken på å lage kopier, derfor tar de litt for arbeidet.

Jeg ville bare vite om det er riktig at jeg ikke får utlevert original-journalen, da jeg ikke lenger kommer til å være pasient ved hans kontor.

Tusen takk for opplysende svar, men som sagt er min journalhaug ganske stor, og aldri vært på data :o)

De har plikt til å oppbevare dine journalopplysninger i 10 år, så du får kun kopi.

Gjest verinoca
Skrevet

Hvorfor skulle det være noe problem å få en kopi vs en original? Legen/helseforetaket har plikt til å oppbevare alle journalopplysninger i 10 år selv om du bytter lege.

Ja, det koster penger, de bruker jo tid og papir + evt porto på jobben.

Gjest verinoca
Skrevet

Har visst svart deg flere ganger, oppfattet ikke at jeg skrev til samme nick begge gangene..... ;o)

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Papirjournaler skal bli scannet, slik at du kan forvente at alt er på data.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...