Gå til innhold

Syklister og regler

Gjest forsiktig bilist - men hva med syklistene?

Anbefalte innlegg

Gjest forsiktig bilist - men hva med syklistene?
Skrevet

Jeg kommer kjørende ned en vei som ikke er forkjørsvei, men vanlig høyreregel.

På min høyre side kommer det plutselig en syklist ut fra en gangvei og brått inn på

min kjørebane.

Jeg vet det er vikeplikt for trafikk til høyre,

men denne kommer fra en gangvei.

Det er ingen skilting her,

gangveien er kun skilt fra veien med en slags mursperring (hva heter disse steinblokkene?)

slik at gående må over en vei som ikke er merket med verken streker eller skilt, over veien til gangvei på neste side, så følger en vei som ikke har gangvei og de gående må gå langs veien. Dette er en 30 sone.

Hvilke regler gjelder egentlig her?

Jeg stopper om jeg ser folk skal over,

men denne syklisten kom i rasende fart, så det var så vidt jeg rakk å reagere og bremse...

Når jeg leser reglene her

tolker jeg det slik at jeg ikke har vikeplikt for syklende som kommer fra gangvei:

http://www.tryggtrafikk.no/Sykkelregler.9UFRLWZN.ips

''Dersom du som syklist kommer fra fortau og vil inn på, eller krysse veibanen har du alltid vikeplikt for andre trafikanter. Bilister i høyresving har ikke lenger vikeplikt for syklister som kommer fra fortau. ''

Jeg håper jeg aldri kjører ned verken fotgjengere eller syklister...

men om så skulle skje, hvem vil da få skyld i et slikt tilfelle?

Kommer i alle fall til å se meg enda bedre for neste gang jeg kjører forbi der.

Jeg pleier forøvrig alltid å sakke farten ned her pga evnt fotgjengere samt at veien svinger til venstre.

Gjest verinoca
Skrevet

Du har ikke vikeplikt for gangvei nei, på samme måte som du ikke har det ut fra parkeringsplasser og private utkjørsler. men skummel situasjon.. :-(

Gjest verinoca
Skrevet

litt skrivefeil i første svar, du har ikke vikeplikt for de som kommer ut fra p-plasser, osv.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du har ikke vikeplikt for syklister som kommer fra gangvei, men ser du en syklist er det kanskje greit å holde øye med ham. Kjipt å kverke ham selv om du har retten på din side. Enkelte syklister utsetter seg for store farer for å slippe å bremse. Kan det se ut som.

I veibanen må for øvrig syklisten følge samme regler som deg.

Fra en syklists ståsted synes jeg det ser ut som om mange sjåfører ikke forstår at de har vikeplikt for syklister (i veibanen), på samme måte som de ville hatt for en bil som kom fra f.eks. høyre (forutsatt at man ikke er på en forkjørsvei).

På samme måte virker det som om en del syklister krysser fingra og vrenger ut i veien. Alt for å unngå å miste fart.

Selv har jeg gjort det til en vane at jeg alltid får øyekontakt med bilisten selv om jeg har forkjørsrett. Det samme gjør jeg for øvrig som sjåfør. Synes ikke det er verdt å stå på min rett når bilen veier et tonn, og sjåføren gir en god faen i meg som syklist - noe svært mange gjør. Jeg ser ikke bort ifra at jeg en vakker dag kommer til å skambanke en sjåfør som nesten har drept meg, bare jeg får tak i faenskapet. Her ville jeg faen ikke skånet kvinner heller. Og de er de verste. Slenger opp dørene i hytt og vær når de står parkert, uten å sjekke om det kommer bil eller sykkel før de åpner døra. Forskjellen er bare at en bil ender opp med en ripe, mens syklisten fort ender opp som en flekk på asfalten.

Skrevet

Du har ikke vikeplikt for syklister som kommer fra gangvei, men ser du en syklist er det kanskje greit å holde øye med ham. Kjipt å kverke ham selv om du har retten på din side. Enkelte syklister utsetter seg for store farer for å slippe å bremse. Kan det se ut som.

I veibanen må for øvrig syklisten følge samme regler som deg.

Fra en syklists ståsted synes jeg det ser ut som om mange sjåfører ikke forstår at de har vikeplikt for syklister (i veibanen), på samme måte som de ville hatt for en bil som kom fra f.eks. høyre (forutsatt at man ikke er på en forkjørsvei).

På samme måte virker det som om en del syklister krysser fingra og vrenger ut i veien. Alt for å unngå å miste fart.

Selv har jeg gjort det til en vane at jeg alltid får øyekontakt med bilisten selv om jeg har forkjørsrett. Det samme gjør jeg for øvrig som sjåfør. Synes ikke det er verdt å stå på min rett når bilen veier et tonn, og sjåføren gir en god faen i meg som syklist - noe svært mange gjør. Jeg ser ikke bort ifra at jeg en vakker dag kommer til å skambanke en sjåfør som nesten har drept meg, bare jeg får tak i faenskapet. Her ville jeg faen ikke skånet kvinner heller. Og de er de verste. Slenger opp dørene i hytt og vær når de står parkert, uten å sjekke om det kommer bil eller sykkel før de åpner døra. Forskjellen er bare at en bil ender opp med en ripe, mens syklisten fort ender opp som en flekk på asfalten.

''

I veibanen må for øvrig syklisten følge samme regler som deg.''

Et lite unntak: De har rett til å kjøre forbi på høyre side av bilen, ergo har du vikeplikt for syklister "i rennestenen" som skal rett frem, selv om du (som bilist) skal svinge til høyre!

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

''

I veibanen må for øvrig syklisten følge samme regler som deg.''

Et lite unntak: De har rett til å kjøre forbi på høyre side av bilen, ergo har du vikeplikt for syklister "i rennestenen" som skal rett frem, selv om du (som bilist) skal svinge til høyre!

Med vennlig hilsen

Jepp, det stemmer. Men det har vel mest praktiske årsaker. Det skulle tatt seg ut om bilistene begynte å lirke seg forbi hverandre på høyresiden. Samme gjelder for motorsykler og mopeder. Er det plass på høyresiden er det greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...