Gå til innhold

Dr. Strangelove rider igjen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For de arme menneskene som ikke har sett denne fantastiske filmen: dere kan se en trailer her:

Men situasjonen er på mange måter den samme nå: Pakistan, India osv. har atombomber, og også "rogue states" som Israel (har) og Iran (får).

Fra artikkelen i Dagsavisen:

''At det har gått godt, at vi har overlevd, betyr at lykken er bedre enn forstanden. Cuba-krisen er slett ikke alene, det har vært flere hundre nære på-situasjoner som kunne ha svidd av alt og alle. Også Robert McNamara skjønte i sine siste år hvor lite han hadde forstått av hvor risikabel Cuba-krisen hadde vært.

En annen som uttrykker seg klart om det meningsløse i å ville skape seg trygghet gjennom atomvåpen er Lee Butler, firestjerners general; han sa fra om den utålelige risikosporten med vår overlevelse kort etter at han gikk av som øverste sjef for USAs atomstyrker. Ingen av begrunnelsene som brukes til å forsvare atomvåpen henger på greip. Den australske Canberra Commission samlet verdens beste hjerner og fastslo at hvis man ikke avskaffer atomvåpen vil de før eller siden bli brukt. Det er innsett og uttalt av stadig flere at alle atomvåpen må avskaffes – i de siste årene også toppfigurer i sjiktet av avgåtte utenriks- og forsvarsministere i USA, Tyskland m.v., i Norge de tidligere statsministere Bondevik, Brundtland, Nordli og Willoch – og også Stoltenberg var med, men senior: det er først som avgåtte, i visdoms alder, politikere ser atomfaren klart nok – altså for sent. ''

Kilde: http://www.dagsavisen.no/meninger/article499279.ece

ShitDiddelyDo
Skrevet

You can't fight in here. This is the war room!

Skrevet

Nettopp!

Peter Sellers er utrolig!

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg er normalt ikke så glad i komedier, men Dr. Strangelove må være en av tidenes beste filmer. Det er ikke dårlig til komedie å være. Komedie med mye alvor. Tror jeg må se den en av dagene.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nettopp!

Peter Sellers er utrolig!

Med vennlig hilsen

Jeg er normalt ikke så glad i komedier, men Dr. Strangelove må være en av tidenes beste filmer. Det er ikke dårlig til komedie å være. Komedie med mye alvor. Tror jeg må se den en av dagene.

Skrevet

Man sitter der med en snikende følelse at det nok er vesentlig nærmere sannheten enn det burde være...

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."

Albert Einstein

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Man sitter der med en snikende følelse at det nok er vesentlig nærmere sannheten enn det burde være...

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."

Albert Einstein

Med vennlig hilsen

Det er det som skiller gode komedier fra ræl - det er mye alvor i dem.

Så vidt jeg forstår skulle Kubric egentlig lage en blodseriøs film om den kalde krigen, men det hele ble så absurd at han i stedet valgte å dra det litt over streken. Mange av skuespillerne trodde de spilte i en blodalvorlig film helt til de så den på kino. :)

Skrevet

Det er det som skiller gode komedier fra ræl - det er mye alvor i dem.

Så vidt jeg forstår skulle Kubric egentlig lage en blodseriøs film om den kalde krigen, men det hele ble så absurd at han i stedet valgte å dra det litt over streken. Mange av skuespillerne trodde de spilte i en blodalvorlig film helt til de så den på kino. :)

Det er jo derfor Douglas Adams Hitch Hiker's Guide to the Galaxy og Monty Python er morsom (hvis man forstår det britiske samfunnet) - nettopp fordi det har en sann/alvorlig undertone.

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er jo derfor Douglas Adams Hitch Hiker's Guide to the Galaxy og Monty Python er morsom (hvis man forstår det britiske samfunnet) - nettopp fordi det har en sann/alvorlig undertone.

Med vennlig hilsen

Jeg har ikke lest Hitch Hiker's Guide to the Galaxy, men jeg har sett filmen - og forsto knapt en lyd. Tror jeg sovna. ;)

Men ja - Dr. Strangelove og Life of Brian har mye felles. Samme med en del annen britisk humor, som The Office. Du vet ikke helt om du skal le eller grine. Eller ... jeg ler så jeg griner.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg har ikke lest Hitch Hiker's Guide to the Galaxy, men jeg har sett filmen - og forsto knapt en lyd. Tror jeg sovna. ;)

Men ja - Dr. Strangelove og Life of Brian har mye felles. Samme med en del annen britisk humor, som The Office. Du vet ikke helt om du skal le eller grine. Eller ... jeg ler så jeg griner.

Ler av den britiske, men ikke av den amerikanske versjonen.....

Skrevet

THHGTTG-filmen er på ingen måte så god som den originale radioserien, eller bøkene. Douglas Adams har et grep om språket som få andre har:

''One of the problems has to do with the speed of light and the difficulties involved in trying to exceed it. You can't. Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws. The Hingefreel people of Arkintoofle Minor did try to build spaceships that were powered by bad news but they didn't work particularly well and were so extremely unwelcome whenever they arrived anywhere that there wasn't really any point in being there. ''

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ler av den britiske, men ikke av den amerikanske versjonen.....

Nei, disse amerikanske versjonene av britiske serier er begredelige.

Tror det sier litt om forskjellen på England og USA at amerikanerne forstår britisk humor så dårlig at de må lage egne versjoner av deres serier, selv om de snakker samme språket.

Skrevet

Tror det sier litt om forskjellen på England og USA at amerikanerne forstår britisk humor så dårlig at de må lage egne versjoner av deres serier, selv om de snakker samme språket.

Kos deg med denne:

:-)

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

De snakker ikke samme språket engang!

Ingenting kan måle seg med filmer fra BBC;)

Hater utspjåka filmer fra USA, elsker menneskeligheten i filmer fra UK.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Kos deg med denne:

:-)

Med vennlig hilsen

Og nesten morsommere enn Pythons er diskusjonen under Meaning of Life-låta. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

De snakker ikke samme språket engang!

Ingenting kan måle seg med filmer fra BBC;)

Hater utspjåka filmer fra USA, elsker menneskeligheten i filmer fra UK.

Heldigvis finnes det gode filmer også fra USA. ;) Men jeg synes det begynner å bli skremmende lenge mellom hver. I hvert fall med mindre man har en fascinasjon for filmatiseringer av tegneserier og remakes av eldre filmer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...