Gå til innhold

Jeg skjønner ikke smal-talk.

Anbefalte innlegg

Gjest sånnnnnnnn
Skrevet

Hehe. Merker at jeg syns det blir litt for personlig å snakke om jeg er det ene eller det andre, men jeg mener at det går an å være begge deler.

Uansett har jeg faktisk akkurat nå litt samme problemstilling som deg, dvs jeg vil gjerne høre på radio eller musikk når jeg reiser til skolen, og har funnet ut at det blir flere som jeg nesten-kjenner som tar samme buss osv som jeg skal ta, og lurer på hvordan jeg skal løse dette, uten å virke uhøflig. Altså jeg vil gjerne ha den reisetiden for meg selv.

Noe jeg har bemerket meg er at om en er gravid eller har en liten baby blir man allemannseie. Da kan hvem som helst, spesielt gamle bestemødre komme og prate med deg som om de kjente deg...

en fin icebreaker, har jo noe å snakke om da men :D

Var flere ganger da vesla var baby at folk i butikken, både ansatte og folk som venta bak meg i køa som begynte å bable i vei om babyer osv. Mannen min ble jo nysgjerrig på hvem disse folkene var. Han trodde det var folk jeg kjente godt slik de pratet.

eh nei jeg vet ikke jeg, de bare begynte å prate :)

Skrevet

Noe jeg har bemerket meg er at om en er gravid eller har en liten baby blir man allemannseie. Da kan hvem som helst, spesielt gamle bestemødre komme og prate med deg som om de kjente deg...

en fin icebreaker, har jo noe å snakke om da men :D

Var flere ganger da vesla var baby at folk i butikken, både ansatte og folk som venta bak meg i køa som begynte å bable i vei om babyer osv. Mannen min ble jo nysgjerrig på hvem disse folkene var. Han trodde det var folk jeg kjente godt slik de pratet.

eh nei jeg vet ikke jeg, de bare begynte å prate :)

Vet! Jeg gruer meg til det hver eneste dag... Har ei lita ei på tre måneder. Det er ikke grenser for hvor mange som skal bable om babyer. Jeg blir direkte irritert og avvisende etter et par timer i sentrum.

Persille1365381127
Skrevet

For det første; det er forskjell på smalltalk og smalltalk!

Tullprat på perrongen, på bussen, på flyplassen - whatever = HAT. Da vil jeg gjerne være i fred. Det signaliserer jeg vha en bok, musikk el. Og så ser jeg ikke opp ;)

Smalltalk i en setting der det er meningen at man skal sosialisere, f.eks i et selskap, på sommeravslutning i bhg, i forkant av et møte el - det er noe HELT annet. Det synes jeg er helt ok, jeg er som oftest genuint interessert i den/de andre, og jeg ønsker å bli bedre kjent. Men det starter jo gjerne med smalltalk der også.

Jeg klassifiseres vel som god i begge tilfeller tror jeg, men jeg hater det ikke førstnevnte noe mindre av den grunn.

Om den siste plager deg like mye, så vil jeg (uten å kompetanse på feltet) tro det har noe med sosial intelligens å gjøre. Den første har bare noe med i hvilken grad man ønsker sosial interaksjon eller tid alene, og når.

Skrevet

Jeg tenker av og til det samme, når folk ringer meg på jobben og spør om hvordan været er der og hvordan det står til og blabla. Dette er bare ment som en innledning til det de egentlig ringer om, og da synes jeg de kan kutte ut dillet og komme til saken.

Men jeg er glad i å prate tull. Er ikke du også det?

Skrevet

Jeg husker godt første underlivsundersøkelsen da jeg var gravid første gang som 24 åring. Gynokologen var en voksen mann, kanskje yngre enn jeg er nå, men jeg syntes han var gammel;-) Han kom rett inn hvor jeg lå klar på benken og han gikk rett på sak. Han så meg ikke i øynene, han hilste ikke og sa ikke et eneste ord. For en fornedring. Jeg tror ikke dette skjer i dag og tror kanskje ikke dette var vanlig da heller.

Han skulle i hvert fall ha startet med small-talk;-)

Ellers synes jeg det er hyggelig å slå av prat med mennesker når jeg er alene på reise f.eks. På jobben er det nødvendig å gå rett på sak, men liten omvei for å få kontakt er helt nødvendig.

Det er ikke hyggelig å komme inn til samme legen i åresvis hvis du bare skal gå rett på sak hele tiden og aldri kan la et ord falle om været.

Det som jeg hater er mennesker som driver small-talk for siden å komme til saken som er å selge meg noe. Da er ikke det bare en hyggelig prat.

Siste gynekologen jeg var til fant det for godt å diskutere lavkarbomat med meg siden jeg lever på det da jeg var hos han, det var unektelig litt komisk. :D

Si hei og hold kjeft om alt utenomsnakk er min mening - akkurat når det gjelder gynekologer. :)

Skrevet

Jeg er helt enig. Tar du den i toern?

Hvilken skostørrelse har du?

Gjest segunda
Skrevet

Siste gynekologen jeg var til fant det for godt å diskutere lavkarbomat med meg siden jeg lever på det da jeg var hos han, det var unektelig litt komisk. :D

Si hei og hold kjeft om alt utenomsnakk er min mening - akkurat når det gjelder gynekologer. :)

Gynekologer bør hilse og vise vanlig folkeskikk. Det er min venn som er professor og overlege på en gynokolisk avdeling enig i.

Skrevet

Gynekologer bør hilse og vise vanlig folkeskikk. Det er min venn som er professor og overlege på en gynokolisk avdeling enig i.

Jeg er jo enig i at gynekologen (eller enhver person som tar imot andre mennesker i jobben sin) skal hilse, det er småpraten mens jeg ligger der og spriker jeg syns gjør det hele litt ... komisk.

Skrevet

For det første; det er forskjell på smalltalk og smalltalk!

Tullprat på perrongen, på bussen, på flyplassen - whatever = HAT. Da vil jeg gjerne være i fred. Det signaliserer jeg vha en bok, musikk el. Og så ser jeg ikke opp ;)

Smalltalk i en setting der det er meningen at man skal sosialisere, f.eks i et selskap, på sommeravslutning i bhg, i forkant av et møte el - det er noe HELT annet. Det synes jeg er helt ok, jeg er som oftest genuint interessert i den/de andre, og jeg ønsker å bli bedre kjent. Men det starter jo gjerne med smalltalk der også.

Jeg klassifiseres vel som god i begge tilfeller tror jeg, men jeg hater det ikke førstnevnte noe mindre av den grunn.

Om den siste plager deg like mye, så vil jeg (uten å kompetanse på feltet) tro det har noe med sosial intelligens å gjøre. Den første har bare noe med i hvilken grad man ønsker sosial interaksjon eller tid alene, og når.

Jeg har også lært å småltåke, fordi jeg stort sett er sosialt intelligent.

Skrevet

Jeg tenker av og til det samme, når folk ringer meg på jobben og spør om hvordan været er der og hvordan det står til og blabla. Dette er bare ment som en innledning til det de egentlig ringer om, og da synes jeg de kan kutte ut dillet og komme til saken.

Men jeg er glad i å prate tull. Er ikke du også det?

Joda, jeg prater en del tull, men det er en fin linje mellom tullprat og alvor som må balanseres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...