Gå til innhold

Skolemat vs barnehagemat

Gjest ja til kjøleskap i alle klasserom

Anbefalte innlegg

Gjest ja til kjøleskap i alle klasserom
Skrevet

I barnehagen er det regler for oppbevaring av mat barna skal spise. feks skal den ikke så for lenge på bordet under lunsj,før den settes i kjøleskap som skal holde visse grader.

Men, så begynner ungene på skolen, og det er plutselig helt greit med en uggen matboks som har ligget 3-4 i skolesekken flere timer før lunsj....

Er det rart ungene ikke har lyst på mat på skolen?

Skrevet

Nei, ikke når en tar i betraktning hvor fisefine og sårbare dagens smårbansforeldre er. Ingen barn har noen sinne tatt skade av at matpakken oppbevares i sekken.

Ikke legg flere ikke-faglige bekymringer til skolen.

Gjest Tatjana
Skrevet

Nei, ikke når en tar i betraktning hvor fisefine og sårbare dagens smårbansforeldre er. Ingen barn har noen sinne tatt skade av at matpakken oppbevares i sekken.

Jeg spiser matpakke hver dag. Den ligger i veska mi fra jeg går hjemmefra til jeg skal spise den. Jeg har aldri noen problemer med å få ned nistematen.

Men det er noen år siden jeg var skoleelev.

Gjest Tatjana
Skrevet

Beklager, svaret mitt kom visst feil. Skulle til trådstarter.

Gjest Tatjana
Skrevet

Svaret mitt havnet utnder Bobby Perus svar, så jeg prøver igjen å legge det her.

Jeg spiser matpakke hver dag. Den ligger i veska mi fra jeg går hjemmefra til jeg skal spise den. Jeg har aldri noen problemer med å få ned nistematen.

Men det er noen år siden jeg var skoleelev.

Skrevet

Beklager, svaret mitt kom visst feil. Skulle til trådstarter.

Det var da svært så høflig. Alt i skjønneste orden.

Skrevet

''Men, så begynner ungene på skolen, og det er plutselig helt greit med en uggen matboks som har ligget 3-4 i skolesekken flere timer før lunsj....

Er det rart ungene ikke har lyst på mat på skolen?''

Det er svært få typer mat som ikke tåler noen timers oppbevaring i en matboks - i hvert fall så lenge maten har vært forsvarlig oppbevart fram til den puttes i matboksen.

Jeg har med meg matpakke på jobben selv, og jeg har ingen problemer med å spise den. Og når vi er på tur i skogen osv bærer vi jo ikke akkurat med oss kjøleskap underveis.

Hvor sære skal vi egentlig gjøre ungene våre?

Skrevet

Jeg synes matpakker oppbevart i kjøleskap ikke smaker noe godt jeg. Brødet blir så hardt av det liksom...

Jeg tror ikke ungene har noe vondt av å spise mat kl 11 som er pakket inn kl 730.

Persille1365381127
Skrevet

Det er ikke regler for oppbevaring av medbragt mat i barnehagen. Det er regler for tilberedning av mat, og også oppbevaring av mat man skal tilberede. Det følger av mattilsynets regler.

Skolen har de samme reglene på skolekjøkkenet :)

Gjest Det mener nå jeg...
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Det er en smule uappetittelig med svette matpakker. Man kan jo legge ved et fryseelement. Jeg ønsker egentlig varm mat servert på skolen. Og kjøleskap som et minimum.

På den nye ungdomsskolen hadde barnet mitt tekjøkken. På videregående har de ikke det, men har en heller usunn kantine. Jeg er tilhenger av at man skal kunne ta med middagsrester og slikt.

Ja til kjøleskap og micro! Sistnevnte iallefall på ungdomsskole og videregående. Da begynner noen barn å interessere seg for kosthold.

Gjest Lotus77
Skrevet

Husker det beste jeg visste på skolen var svett gulost på skiva :D

Skrevet

Slik har det da vært i alle år. Dersom det er et problem, så får du kjøpe matboks med kjøleelement i!

Skrevet

Jeg synes matpakker oppbevart i kjøleskap ikke smaker noe godt jeg. Brødet blir så hardt av det liksom...

Jeg tror ikke ungene har noe vondt av å spise mat kl 11 som er pakket inn kl 730.

''Jeg synes matpakker oppbevart i kjøleskap ikke smaker noe godt jeg.''

Helt enig! Kjøleskapskaldt brød er ikke godt. Da spiser jeg heller varmt pålegg.

Skrevet

Jeg er enig med flere under her - kjøleskapkald matpakke er ikke godt! Jeg oppbevarer alltid brødet på benken, synes det blir seigt og ekkelt i kjøleskapet. Den tiden jeg hadde med matpakke på jobb la jeg den aldri i kjøleskapet, men oppå det. :o)

Skrevet

Den barnehagen de to eldste gikk på hadde kjøleskap til matpakkene, men den hun minste gikk på hadde ikke det.

Ingen av ungene har klaget på varm matpakke. Det går så fint. Som andre her sier, så har jo veldig mange barn og voksne med seg matpakke hjemmefra på jobb/skole, og ingen blir syke av det.

Men et lite kjøleelement kan du jo legge i boksen da, hvis du ikke synes maten holder seg godt nok.

Skrevet

Slik har det da vært i alle år. Dersom det er et problem, så får du kjøpe matboks med kjøleelement i!

Ja,- det har jo vært sånn i alle år,- men nivået på mat ellers (altså utenom skolematen) har nok steget en del ;-) Man er vant til god mat...ikke bare til søndagsmiddagen. Derfor blir det nok mindre fristende å spise den lunkne matpakken.

Gjest det var godt det!
Skrevet

Husker det beste jeg visste på skolen var svett gulost på skiva :D

Ja det satt jeg også å tenkte på :o) Gul ost med paprika som hadde synket ned i osten :o)

Gjest Lotus77
Skrevet

Det går som regel bra,

hadde matpakke i sekken hele dagen da jeg gikk på skole.

Nå er jeg så heldig at jeg har kjøleskap på jobb,

men min mann må spise fra matpakken sin som ligger i bilen

dagen lang...

Uansett, jeg ble ikke syk da jeg gikk på skole, og min mann har ikke blitt syk av matpakken sin.

Syns det er fint de har kjøleskap på barnehagen, innbiller meg at tarmene tåler litt mindre når de er små, spesielt de aller minste, men tror ikke det er farlig at de spiser mat som har stått i matpakken ute hele dagen.

Skrevet

Ja,- det har jo vært sånn i alle år,- men nivået på mat ellers (altså utenom skolematen) har nok steget en del ;-) Man er vant til god mat...ikke bare til søndagsmiddagen. Derfor blir det nok mindre fristende å spise den lunkne matpakken.

Altså matboks med kjøleelement????

Skrevet

I så fall må må jo alle arbeidsplasser ha tilbud om dette også da? Alle som jobber med sprengning, veiarbeide, malere, snekkere. Sukk, blir dyrt :)

Nei, vi må ikke bli så kresne at vi ikke makter å spise en matpakke som har ligget i 3-4 timer.

Tenk på de sultne barna i Afrika ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...