Gå til innhold

Jobb-dilemma...

Gjest arbeidsmauren...

Anbefalte innlegg

Gjest arbeidsmauren...
Skrevet

I vår ble jeg oppsagt i min stilling som kontormedarbeider i en større bedrift sammen med 15 andre. Jeg jobbet ut oppsigelsestiden og prøvde å lære personalsjefen diverse dataprogram da han skulle ta over oppgavene mine. Da merket jeg meg at han har generellt dårlige datakunnskaper, bare det å kopiere, klippe ut filer og klikke på rett måte rotet han mye med....

Det var kun to som mestret disse programmene, og begge ble oppsagt. I går ringte han og tagg om hjelp igjen. Jeg var da ute å kjørte bil, prøvde å forklare ting over telefonen. Men i dag har jeg ikke slått på telefonen min en gang.

Er det dårlig gjort av meg å ikke gidde å bry meg? Jeg tenkte å bare gi f... slik at de forstår at det ikke var så smart å sparke meg i håp om at jeg kan få tilbake jobben.

Han ville at jeg skulle være tilgjengelig i månedene framover som ambulerende support. Men det synes jeg er ekkelt og nedverdigendes. Det er akkurat som å si: Du får ikke ha fast jobb her, men må gjerne stille opp når vi trenger deg.

På en måte fryder jeg meg, på den andre siden... Hva ville du ha gjort?

Om jeg tar meg en tur på jobb, løser jeg all frustrasjonen på kontoret. Om jeg ikke gjør det blir det ikke lønn til rett tid på ca. 50 ansatte, og det rett etter ferien...

Skrevet

Du er å betrakte som en ekstern konsulent. Eksterne konsulenter gjør ingenting uten å få betalt.

Lag en avtale, men med samme lønn som andre konsulenter de evt. bruker (normal markedspris). Ikke legg noen følelser i det, det er ikke uvanlig at sånt skjer etter nedbemanninger. Men hvis du absolutt ikke vil, kan du selvfølgelig la være.

Hvis de eller du ikke er interessert i det, får de bruke en annen fra f.eks. et vikarbyrå, eller klare seg selv.

Caloni Makaroni
Skrevet

Du skal IKKE gjøre noe! Du er ikke lenger ansatt der, får ikke lenger lønn fra dem, da skal du ikke være snill gratishjelp.

Om de trenger din ekspertise så får de spørre om du har lyst på fast jobb igjen.

Det er ikke ditt problem at den nåværende ledelsen ikke klarer å utbetale lønn eller klippe i et dokument. Dette er din forrige jobb, du har null ansvar der nå.

Skrevet

Tilby deg å hjelpe de mot vanlig konsulent lønn. De kan da ikke forvente at du skal stille opp når det passer det helt gratis?

Og..du, ikke la samvittigheten plage deg.

De har selv stelt seg i denne situasjonen og ingen vil klandre deg for å ikke stille opp.

Du har fått sparken derfra, og denne situasjonen kunne de ha unngått ved å ha latt deg bli.

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg hadde ikke giddi å hjelpe til. Iallefall ikke uten å få betalt for det, konsulentlønn.

Gjest arbeidsmauren...
Skrevet

Tilby deg å hjelpe de mot vanlig konsulent lønn. De kan da ikke forvente at du skal stille opp når det passer det helt gratis?

Og..du, ikke la samvittigheten plage deg.

De har selv stelt seg i denne situasjonen og ingen vil klandre deg for å ikke stille opp.

Du har fått sparken derfra, og denne situasjonen kunne de ha unngått ved å ha latt deg bli.

Jeg får vanlig timeslønn, men hve er det når jeg sitter der en time å redder lønnen til 50 personer. Det kommer til å bli storbaluba og dårlig stemning på bruket. Men takk for støtten. Vil ikke være dumsnill heller.

Vil heller sitte på gjerdet å fryde meg :-)

Skrevet

Jeg hadde muligens prøvd å være litt taktisk her. Si at jeg dessverre ikke kunne stille opp akkurat nå, men at dere kanskje kan avtale en konsulentjobb på sikt. (Bli tilkalt med svært god timesbetalt. Evt. fast deltidsjobb.

Jeg hadde muligens stilt opp slik "i siste liten" om jeg hadde fått en god avtale med dem.

Skrevet

Jeg får vanlig timeslønn, men hve er det når jeg sitter der en time å redder lønnen til 50 personer. Det kommer til å bli storbaluba og dårlig stemning på bruket. Men takk for støtten. Vil ikke være dumsnill heller.

Vanlig timeslønn for slikt holder IKKE!!!!!!

Skrevet

Synes den forhenværende arb.giver faktisk er i overkant frekk når de ber om en slik tjeneste etter at de har latt deg gå. I hvert fall til vanlig timelønn..

Du får rett og slett være like sleipe som de.

Si at du kan stille opp mot konsulentbetaling på kort varsel.

Skrevet

Bare å stille seg til disposisjon det, men jeg ville krevet f eks 1000 kroner timen.

Gjest arbeidsmauren...
Skrevet

Synes den forhenværende arb.giver faktisk er i overkant frekk når de ber om en slik tjeneste etter at de har latt deg gå. I hvert fall til vanlig timelønn..

Du får rett og slett være like sleipe som de.

Si at du kan stille opp mot konsulentbetaling på kort varsel.

Jeg har problemer med å bli sint. Var ikke peronalsjefen avgjørelse om å sparke meg, men han hadde stor innflytelse på å uttale seg.

Skal prøve å bli sint visst de ringer igjen.

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg får vanlig timeslønn, men hve er det når jeg sitter der en time å redder lønnen til 50 personer''

Det var utrolig frekt av dem/han! Om du kommer innom for å intensivt og akutt hjelpe dem én time, burde de minimum betale deg for en dags arbeid, alternativt betale konsulentpris, som vel vil ligge i størrelsesorden 500-1000 kr. timen.

Skrevet

Send dem et nøkternt brev hvor du (uten noen surhet eller negative kommentarer) tilbyr din tjeneste som konsulent på deres dataspørsmål, til en pris av X kr timen (konsulentlønn). Tilføy at du dessverre ikke har tid til å hjelpe dem noe utenom dette. (evt skriv en hvit løgn om at du nå har så mange andre konsulentoppdrag osv).

Skrevet

Ikke bry deg! Dette er hans eget problem at han sparker folk han har behov for.

Skrevet

Jeg har problemer med å bli sint. Var ikke peronalsjefen avgjørelse om å sparke meg, men han hadde stor innflytelse på å uttale seg.

Skal prøve å bli sint visst de ringer igjen.

Ja, du må rett og slett kvinne deg opp og te deg litt "bøllete" for deg å være..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...