Gå til innhold

Svineinfluensavaksine kan ha gitt narkolepsi

Anbefalte innlegg

• Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

48

• hidi, the scorpion

28

• ShitDiddelyDo

18

• Colette

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

det meste av det du skriver m[ jeg jo si meg enig i :)

Selv om jeg selvsagt er bekymret for at farmasøytiske firma har for stor innflytelse i WHO, så tror jeg at:

1) WHO kunne ikke bestemt noe annet, basert på informasjonen som var tilgjengelig.

2) Disse farmasøytiske firmaene (eller andre slike firma) ville tjent veldig mye mer hvis folk ble syke, og kjøpte influensatabletter, smertestillende, hostesaft, penicillin, antibiotika, osv. Man kan være sikker på at 7-10 dagers sykdom koster mer enn en vaksine! :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Barna som ikke får nødvendig vaksiner, de forstår at vestens vaksiner er viktigere...?

Hvem er da naiv?

For en latterlig påstand.

Vaksinen for H1N1 kostet en brøkdel av at befolkningen skulle bli syk.

Skrevet

Da vil jeg minne deg på alle barna som dør hver dag pga manglende vaksine....!

Var det ikke en bedre idè å bruke slike penger på dem? Eller er det så viktig at vi rike overlever fremfor dem....?

Du vet like godt som meg at det resonnementet ikke holder ;)

"Vi har masse penger - hva skal vi bruke dem på? Å hjelpe barn i fattige land eller vaksinere oss?" Det er dessverre ikke slik det funker ;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Man har ingen som helst holdepunkter for å tro at noen mistet barn pga vaksinen. Det eneste beviset man har er at over 20 mistet livet pga selve influensaen.

Klart at en mor som mister sitt barn i svangerskapet vil stille spørsmål ved vaksinen, men så vidt meg bekjent var det ikke flere aborter eller dødfødsler enn normalt i denne perioden.

Du tenker snevert! Hva med alle de barna som dør hver dag fordi de ikke får vaksine?

Mens milliarder av kroner blit brukt for å holde _oss_ friske....

Gjør meg kvalm!

Skrevet

Da vil jeg minne deg på alle barna som dør hver dag pga manglende vaksine....!

Var det ikke en bedre idè å bruke slike penger på dem? Eller er det så viktig at vi rike overlever fremfor dem....?

Vaksinen for H1N1 tar ikke vaksine derfra. Tvertimot det koster mindre med vaksine enn at folk blir syke fra H1N1.

Du har ikke svart på hvorfor du ikke tar Bibel-pengene og bruker til vaksine?

Skrevet

Du tenker snevert! Hva med alle de barna som dør hver dag fordi de ikke får vaksine?

Gjør meg kvalm!

Som fremdeles ikke har noe med vaksine for H1N1 å gjøre.

Du våser.

hidi, the scorpion
Skrevet

For en latterlig påstand.

Vaksinen for H1N1 kostet en brøkdel av at befolkningen skulle bli syk.

Gjør summen om til vaksine for de fattige, så tenker man liv i stedet for penger!

Skrevet

Gjør summen om til vaksine for de fattige, så tenker man liv i stedet for penger!

Tenk hvor mange vaksiner du kunne fått hvis folk kjøpte vaksiner i stedet for Bibler!

hidi, the scorpion
Skrevet

Du vet like godt som meg at det resonnementet ikke holder ;)

"Vi har masse penger - hva skal vi bruke dem på? Å hjelpe barn i fattige land eller vaksinere oss?" Det er dessverre ikke slik det funker ;)

Jeg mener at ting bør "funke" til de fattiges fordel....

Vi rike, er livredde for egne barn, tror du ikke det samme gjelder for en mor i Sudan?

Skrevet

Vi rike, er livredde for egne barn, tror du ikke det samme gjelder for en mor i Sudan?

Ja, og hvis man ikke kaster bort pengene på bibler, så har man råd til vaksine for begge.

hidi, the scorpion
Skrevet

Tenk hvor mange vaksiner du kunne fått hvis folk kjøpte vaksiner i stedet for Bibler!

Din besettelse av Bibler har gått i hodet på deg, Sør.

Jeg er mye mer opptatt av å hjelpe folk.

Vaksinajon av fattige mennesker, ja, av rike mennekser nei.....

Skrevet

Man skal vel være passe naiv og uopplyst for å tro at alt hadde ordnet seg i Sudan (og andre fattige land) hvis vi i vesten ikke hadde vaksinert oss mot svineinfluensaen.

Gjest solfryd
Skrevet

''Tenk hvor mange vaksiner du kunne fått hvis folk kjøpte vaksiner i stedet for Bibler!''

Ja, eller hvis folk hadde unnlatt å kjøpe kilometer med stoffer til å sy burkaer!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det var aldri en pandemi.....

Antall dødsfall var mindre enn undre en vanlig influensa!

Så det du sier er "bullshit"!

Nei, hidi, det er du som ikke forstår hva en pandemi er. Den defineres ikke ut fra antallet som dør, men spredningen i antall land.

Skrevet

Gjør meg kvalm!

Tror du disse barna hadde fått vaksinen dersom vi hadde takket nei til den? Dessverre er det ikke så enkelt :-(

Jo flere av verdens befolkning som er vaksinerte, jo bedre beskyttelse får også de som ikke har tilgang til vaksinen. Hadde valget stått mellom å gi _dem_ eller _oss_ vaksinen, så er jeg ikke i tvil om at mange av oss hadde ment at _de_ burde fått den før oss, men sånn fungerer det bare ikke i praksis. Det blir omtrent som å be nordmenn spise mindre mat slik at barna i Afrika slipper å sulte på bekostning av oss...

Skrevet

Selvsagt!!! Jeg begriper ikke hvordan du kan resonnere deg fram til at min mening er at vi er mer verd enn dem, at vi er mer glad i barna våre enn de er i sine barn! Dette handler ikke om å sette grupper opp mot hverandre. Det handler om hvordan man kan beskytte flest mulig mennesker i verden mot å dø av svineinfluensa og evt andre epidemier gjennom å vaksinere. Selvsagt bør alle mennesker få tilgang til vaksinen, men det virker jo som du helst ønsker at man ikke skal ha f.eks. svineinfluensavaksine...I mitt hode virker dette ambivalent.

Skrevet

''Tenk hvor mange vaksiner du kunne fått hvis folk kjøpte vaksiner i stedet for Bibler!''

Ja, eller hvis folk hadde unnlatt å kjøpe kilometer med stoffer til å sy burkaer!

Eller dine klær.

Skrevet

Nei, det er du ikke. Du er opptatt av å spre falsk informasjon.

Skrevet

Du tror at de jobbet på spreng....

Hvilke bevis har du for det?

Jeg tror det var mer panikk enn gjennomtenkt strategi.....

FHI og helsemyndighetene avholder faktisk "pandemiøvelser" med jevne mellomrom. Det er de pålagt.

Jeg synes det er drøyt å bebreide dem at de ikke har noen krystallkule. Tenk om de hadde bestemt seg for å "se det an" og worst case-scenarioet hadde slått til (noe helsemyndighetene hele tiden regnet med at det IKKE ville gjøre, men som pressen elsket å legge ut om). Da ville nok pipa fått en annen lyd.

Når det gjelder vaksine til land som trenger det, er faktisk Norge medvirkende på flere måter. Vi bidrar med masse penger til vaksinefond til U-land (som du kanskje vet, er Camilla, søstera til Jens S, lege / forsker, epidemiolog faktisk, og har sikkert en viss innflytelse på lillebror), dessuten har vi vært med på å utvikle vaksiner som er videreført i andre land (noe som også har blitt kritisert, til tross for at mottakerlandene er fornøyde og vaksinene har reddet mange liv).

Ingen ropte ulv. Vi fikk et tilbud og en anbefaling. Det er ikke engang obligatorisk å delta i vaksineprogrammet for babyer her i landet. Vi er faktisk veldig heldige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...