Gå til innhold

Sende sms om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nedenfor skriver noen om det å ringe venner midt på natten.

Men hva med sms? Man våkner jo gjerne av en sms. Jeg syns det er så tankeløst av folk, enten det er familie eller venner, å sende en sms etter 23 eller før 06

Jeg vil ikke sette telefonen på lydløs om natten, i tilfelle det skulle skje noe virkelig alvorlig med et familiemedlem.

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

16

• ekte nick

6

• Lillemus

3

• Flimmer1365381250

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg kan innimellom sende sms sent på kvelden (etter tolv), men vet at vedkommende alltid slår av mobilen når h*n legger seg... I motsatt fall hadde jeg ikke gjort det...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Vettuge folk skrur av lyden på telefonen når de ikke vil treffes (f.eks. når de sover), så jeg har ingen problemer med sms-er sent nattestid.

Skrevet

Vettuge folk skrur av lyden på telefonen når de ikke vil treffes (f.eks. når de sover), så jeg har ingen problemer med sms-er sent nattestid.

Det var da litt av en bastant mening.

Etter mitt syn er det mer vettugt å ha på telefonen om natten i tilfelle krisetelefoner fra familie eller slikt om natten.

Gjest drvalley
Skrevet

Ikke avtalt ringing og SMS om natten skal ikke forekomme annet enn når det er snakk om meget alvorlig sykdom.

Flimmer1365381250
Skrevet

Wow. Det har aldri slått meg engang at noen kunne bli sure for å få en melding etter klokka da-og-da. Hvis jeg skal ha kontakt med noen etter midnatt, så sender jeg en melding. Svarer ikke folk, så regner jeg med at de sover.

Man kan jo sette telefonen på vanlig ringelyd, uten meldingsvarsel.

Skrevet

Wow. Det har aldri slått meg engang at noen kunne bli sure for å få en melding etter klokka da-og-da. Hvis jeg skal ha kontakt med noen etter midnatt, så sender jeg en melding. Svarer ikke folk, så regner jeg med at de sover.

Kan man sette telefonen på vanlig ringelyd uten meldingsvarsel? Det var nytt for meg. Hvordan gjør jeg det da?

Flimmer1365381250
Skrevet

Kan man sette telefonen på vanlig ringelyd uten meldingsvarsel? Det var nytt for meg. Hvordan gjør jeg det da?

Kommer an på hvilken telefon du har. Det letteste er å lage en egen profil til natten hvor du legger inn dette. Så er det lett å bytte når du står opp igjen :)

Hvis du ikke får til, så kan helt sikkert gutten bak disken på mobilsjappa gjøre det for deg :)

Skrevet

Nja,- litt farget av at du ikke er en omsorgsperson - en som har ansvaret for halvstore og store barn som kan finne på å trenge råd og hjelp også etter foreldrenes leggetid. Eller at du ikke har gamle/syke eldre i familien.

Jeg har mobilen på nattbordet hver natt. Men jeg er ikke plaget av at folk ringer/sender melding om natten. Ingen jeg kjenner gjør det.

Skrevet

Kommer an på hvilken telefon du har. Det letteste er å lage en egen profil til natten hvor du legger inn dette. Så er det lett å bytte når du står opp igjen :)

Hvis du ikke får til, så kan helt sikkert gutten bak disken på mobilsjappa gjøre det for deg :)

Takk!

Men jeg mener fortsatt at avsendere bør la vær å sende sms om natten.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nja,- litt farget av at du ikke er en omsorgsperson - en som har ansvaret for halvstore og store barn som kan finne på å trenge råd og hjelp også etter foreldrenes leggetid. Eller at du ikke har gamle/syke eldre i familien.

Jeg har mobilen på nattbordet hver natt. Men jeg er ikke plaget av at folk ringer/sender melding om natten. Ingen jeg kjenner gjør det.

Jo - men jeg ville også hatt på lyden dersom jeg hadde hatt barn som f.eks. var på sin første telttur sammen med tre andre barn. Jeg ville også hatt på lyden dersom jeg hadde hatt eldre og syke i ferd med å dø i slekta.

Dette er uansett ikke argumenter i dagens moderne verden. Du kan f.eks. programmere inn telefonen din i vesentlig grad, og f.eks. sørge for at SMS-en er lydløs mens du hører telefonen ringe.

Og er det noe alvorlig ringer folk - de sender ikke SMS.

"Hi, dt er meg. Jg vil bare si fra om at dn bstfar er dau, klemz".

Den er ikke vanlig.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det var da litt av en bastant mening.

Etter mitt syn er det mer vettugt å ha på telefonen om natten i tilfelle krisetelefoner fra familie eller slikt om natten.

''Etter mitt syn er det mer vettugt å ha på telefonen om natten i tilfelle krisetelefoner fra familie eller slikt om natten.''

Som skrevet over: I krisesituasjoner sørger du for at telefonen slipper inn samtaler, men ikke sms, eller du kan sette på vibrering. Du vil sannsynligvis våkna av en vibrerende samtale, men ikke av en liten vibrasjon fra sms-en.

Hvis det derimot er en helårsgreie at man går rundt og venter på kriseopprigninger om natta (uten at f.eks. et eldre familiemedlem ligger for døden), vil jeg heller anbefale psykolog.

Gjest verinoca
Skrevet

Jo - men jeg ville også hatt på lyden dersom jeg hadde hatt barn som f.eks. var på sin første telttur sammen med tre andre barn. Jeg ville også hatt på lyden dersom jeg hadde hatt eldre og syke i ferd med å dø i slekta.

Dette er uansett ikke argumenter i dagens moderne verden. Du kan f.eks. programmere inn telefonen din i vesentlig grad, og f.eks. sørge for at SMS-en er lydløs mens du hører telefonen ringe.

Og er det noe alvorlig ringer folk - de sender ikke SMS.

"Hi, dt er meg. Jg vil bare si fra om at dn bstfar er dau, klemz".

Den er ikke vanlig.

Ja, men så er det kanskje ikke så u-vettugt å ha på lyden likevel da?

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Wow. Det har aldri slått meg engang at noen kunne bli sure for å få en melding etter klokka da-og-da. Hvis jeg skal ha kontakt med noen etter midnatt, så sender jeg en melding. Svarer ikke folk, så regner jeg med at de sover.''

Nettopp. Det er sånn jeg også gjør det. "Sover du?". Den er kurant, og langt bedre enn å ringe. Ringer telefonen om natta vil jo folk tro noen er dau - i hvert fall når man leser i denne tråden. Da har man ikke bare vekket noen, men også skremt livsskiten ut av dem.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, men så er det kanskje ikke så u-vettugt å ha på lyden likevel da?

Generelt - når man sover, så jo - det synes jeg. Det er ikke livsfarlig å være uten dekning i noen timer. Det er bare noen år siden vi var det nesten hele tiden.

Men som sagt: Jeg forstår behovet i visse situasjoner. F.eks. når 12-åringene telter uti skauen en natt.

Skrevet

Generelt - når man sover, så jo - det synes jeg. Det er ikke livsfarlig å være uten dekning i noen timer. Det er bare noen år siden vi var det nesten hele tiden.

Men som sagt: Jeg forstår behovet i visse situasjoner. F.eks. når 12-åringene telter uti skauen en natt.

Før i tiden hadde jo "alle" fasttelefon. Nå er det mange som ikke har det.

Med vennlig hilsen

Gjest verinoca
Skrevet

''Det er ikke livsfarlig å være uten dekning i noen timer. Det er bare noen år siden vi var det nesten hele tiden.''

Livsfarlig, hva er det for et argument? Selvsagt er det ikke livsfarlig, men derimot gaske praktisk å være tilgjengelig som Kattja sier, for barn eller andre i familien.

Svært mange har hatt fasttelefon i huset siden 70-80-tallet, så hvorfor skru av i 2010?

Jeg har nattmodus på mobilen med sms-tonen av og lav ringelyd, jeg må være tilgjengelig f.eks dersom noen av de ansatte på jobben skulle bli syke. Da er det mitt ansvar å komme meg avgårde og "åpne butikken".

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Det er ikke livsfarlig å være uten dekning i noen timer. Det er bare noen år siden vi var det nesten hele tiden.''

Livsfarlig, hva er det for et argument? Selvsagt er det ikke livsfarlig, men derimot gaske praktisk å være tilgjengelig som Kattja sier, for barn eller andre i familien.

Svært mange har hatt fasttelefon i huset siden 70-80-tallet, så hvorfor skru av i 2010?

Jeg har nattmodus på mobilen med sms-tonen av og lav ringelyd, jeg må være tilgjengelig f.eks dersom noen av de ansatte på jobben skulle bli syke. Da er det mitt ansvar å komme meg avgårde og "åpne butikken".

Det er da absolutt ikke praktisk. Hele tråden dreier seg jo nettopp om hvor upraktisk det er - fordi noen vekker dere. Hva kan være praktisk med å bli vekket om natta? Og hva er natta? Etter 11? Hva med de som legger seg klokken 10? Og hva med de som jobber natt og sover på dagen? Hva om de som skal sove til 12 fordi de av en eller annen grunn var våkne til 4 natta før? Er det ikke greit å ringe klokken 10 heller?

Det praktiske er at man kan velge selv når man ikke vil treffes. Selv vil jeg ikke treffes når jeg sover, og jeg anser det som svært upraktisk å bli vekket når jeg ikke er våken.

Denne tråden dreier seg uansett om hvor upraktisk det er å bli vekket av telefonen. Siden man ikke kan styre andre må man selv ta visse valg - f.eks. å skru av telefonen når man sover.

Og skulle det skje noe dramatisk kommer presten eller politiet på døra. Du trenger ikke å være redd for at sykehuset ikke kontakter deg klokken 03 om natta hvis sønnen din ligger alvorlig skadet hos dem. Telefonen er i så måte uinteressant. Er det noe får de tak i deg - i hvert fall hvis du er hjemme, og de fleste er jo det om natta.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Før i tiden hadde jo "alle" fasttelefon. Nå er det mange som ikke har det.

Med vennlig hilsen

Jepp. Før i tiden var vi altså tilgjengelig om natta. Vi var derimot ikke tilgjengelige om dagen (med mindre vi var hjemme, eller til en hvis grad på jobb).

Derfor er vi vant til dette med utilgjengelighet. Med mindre vi er så unge at vi er født etter det store mobilutbruddet.

Skrevet

Jeg deler din oppfatning og irriterer meg over et par stk. som sender uviktige sms/mms over midnatt og helt fram til kl. 02.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...