Gå til innhold

Sende sms om natten?

Anbefalte innlegg

Gjest Califlower 12
Skrevet

Wow. Det har aldri slått meg engang at noen kunne bli sure for å få en melding etter klokka da-og-da. Hvis jeg skal ha kontakt med noen etter midnatt, så sender jeg en melding. Svarer ikke folk, så regner jeg med at de sover.

Man kan jo sette telefonen på vanlig ringelyd, uten meldingsvarsel.

Hva om de våkner av meldingen da? Det er jo folk som våkner av sånt. Man kan heller ikke regne med at folk innstiller mobilen sin bare for ringelyd om natta.

Er det noe akutt, eller noe avtalt så må de gjerne sende meg en sms. Er det noe annet så kan de sende meg en mail. Sjekker jo den om morningen også.

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

16

• ekte nick

6

• Lillemus

3

• Flimmer1365381250

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Califlower 12
Skrevet

Det er da absolutt ikke praktisk. Hele tråden dreier seg jo nettopp om hvor upraktisk det er - fordi noen vekker dere. Hva kan være praktisk med å bli vekket om natta? Og hva er natta? Etter 11? Hva med de som legger seg klokken 10? Og hva med de som jobber natt og sover på dagen? Hva om de som skal sove til 12 fordi de av en eller annen grunn var våkne til 4 natta før? Er det ikke greit å ringe klokken 10 heller?

Det praktiske er at man kan velge selv når man ikke vil treffes. Selv vil jeg ikke treffes når jeg sover, og jeg anser det som svært upraktisk å bli vekket når jeg ikke er våken.

Denne tråden dreier seg uansett om hvor upraktisk det er å bli vekket av telefonen. Siden man ikke kan styre andre må man selv ta visse valg - f.eks. å skru av telefonen når man sover.

Og skulle det skje noe dramatisk kommer presten eller politiet på døra. Du trenger ikke å være redd for at sykehuset ikke kontakter deg klokken 03 om natta hvis sønnen din ligger alvorlig skadet hos dem. Telefonen er i så måte uinteressant. Er det noe får de tak i deg - i hvert fall hvis du er hjemme, og de fleste er jo det om natta.

Vet du om det går ann å sende lydløse meldinger? Hvis det går an så hadde det jo løst noen problemer. Da kunne jeg ha sendt en melding om feks avbestilling av en time som vedkommende vil se så fort h*n våkner opp. Jo fortere personen vet det jo bedre. Da tenker jeg på situasjoner hvor det allikevel er for sent å avbestille, men personen får tid til å gjøre om på skjemaet sitt den dagen.

Skrevet

Det kommer litt an på.. Venner som har litt 'alternativ' døgnrytme eller jobber mye nattevakter som meg så det er en god sjanse for at de er oppe, kan jeg sende meldinger til, men dersom jeg trenger å få gitt litt mer formelle beskjeder venter jeg til høvelig tidspunkt. F.eks da jeg hadde praksis og ble syk. Veileder begynte på jobb kl 6 om morgenen, så da sendte jeg ikke akkurat melding fra legevakta kl 2 for å gi beskjed om det, men ventet til jeg regnet med hun var stått opp.

Lavere terskel for å sende sms til venner som jeg vet typisk ikke våkner av sms, dersom de ikke skulle være våkne.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Vet du om det går ann å sende lydløse meldinger? Hvis det går an så hadde det jo løst noen problemer. Da kunne jeg ha sendt en melding om feks avbestilling av en time som vedkommende vil se så fort h*n våkner opp. Jo fortere personen vet det jo bedre. Da tenker jeg på situasjoner hvor det allikevel er for sent å avbestille, men personen får tid til å gjøre om på skjemaet sitt den dagen.

Innstillingene i forhold til lyd må gjøres mottakers telefon.

Hvis du skal avbestille en time ville jeg ikke tenkt to ganger rundt å sende den. Som du sier: Da har han den når han våkner og ser på telefonen.

Hvorvidt man våkner av en sms er vel også avhengig av innstillinger gjort på egen telefon. Har du f.eks. lagt til en bilalarm fra helvete som meldingssignal, vil de fleste våkne (jeg har denne som vekkeklokkelyd, og den vekker meg selv om jeg har sov i ro i øra), men selv våkner jeg ikke av en av de mer diskre meldingssignalene (selv om jeg ikke har sov i ro i øra).

Alle telefoner har muligheter til disse rolige signalene (dersom de ikke vil skru av telefonen helt), så med mindre vi snakker om en eldre person som knapt forstår hvordan man ringer med denne nymotens dingsten, bør folk ha vett nok til selv å velge et varslingssignal de ikke våkner av.

Det er jo lov til å forvente at folk bruker hodet, og de kan selv velge om de vil høre sms-en eller ikke. Spesielt de som plages av dette burde resonnert seg fram til dette selv.

Det må da være langt mer praktisk enn å plages av sms-er når man sover.

Utrolig at så mange i denne tråden ikke forstår det, men hva vet jeg - kanskje de er så teknisk håpløse at de ikke vet hvordan de velger signal (eller skrur det av helt).

Gjest Califlower 12
Skrevet

Innstillingene i forhold til lyd må gjøres mottakers telefon.

Hvis du skal avbestille en time ville jeg ikke tenkt to ganger rundt å sende den. Som du sier: Da har han den når han våkner og ser på telefonen.

Hvorvidt man våkner av en sms er vel også avhengig av innstillinger gjort på egen telefon. Har du f.eks. lagt til en bilalarm fra helvete som meldingssignal, vil de fleste våkne (jeg har denne som vekkeklokkelyd, og den vekker meg selv om jeg har sov i ro i øra), men selv våkner jeg ikke av en av de mer diskre meldingssignalene (selv om jeg ikke har sov i ro i øra).

Alle telefoner har muligheter til disse rolige signalene (dersom de ikke vil skru av telefonen helt), så med mindre vi snakker om en eldre person som knapt forstår hvordan man ringer med denne nymotens dingsten, bør folk ha vett nok til selv å velge et varslingssignal de ikke våkner av.

Det er jo lov til å forvente at folk bruker hodet, og de kan selv velge om de vil høre sms-en eller ikke. Spesielt de som plages av dette burde resonnert seg fram til dette selv.

Det må da være langt mer praktisk enn å plages av sms-er når man sover.

Utrolig at så mange i denne tråden ikke forstår det, men hva vet jeg - kanskje de er så teknisk håpløse at de ikke vet hvordan de velger signal (eller skrur det av helt).

''Hvis du skal avbestille en time ville jeg ikke tenkt to ganger rundt å sende den. Som du sier: Da har han den når han våkner og ser på telefonen.

''

jeg gjorde det en gang og den personen som fikk meldingen ble dritsur. Så det gjør jeg ikke en gang til. Men min tanke var bare at personen skulle få meldingen så fort som mulig. Jeg forventet ikke at personen skulle svare på den heller men bare ha det inne på telefonen og få beskjed om en avbestilling så fort som mulig.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg sender ikke sms om natten til andre enn venner, familie eller andre nære bekjente. Jeg får heller ikke sms fra noen andre. .Jeg har aldri opplevd dette som problem selvom jeg i mange år har hatt tlf. liggende på nattbordet pga. ungdommer eller hvis jeg ikke er hjemme så bruker jeg alarmen for å våkne.

Jeg finner aldri på å sende jobbrelaterte meldinger midt på natta og ville blitt forundret hvis jeg fikk noe slikt. Jeg har bare aldri tenkt over at noen av de som jeg sender meldinger til kunne opplevd det som problem.

Gjest verinoca
Skrevet

Det er da absolutt ikke praktisk. Hele tråden dreier seg jo nettopp om hvor upraktisk det er - fordi noen vekker dere. Hva kan være praktisk med å bli vekket om natta? Og hva er natta? Etter 11? Hva med de som legger seg klokken 10? Og hva med de som jobber natt og sover på dagen? Hva om de som skal sove til 12 fordi de av en eller annen grunn var våkne til 4 natta før? Er det ikke greit å ringe klokken 10 heller?

Det praktiske er at man kan velge selv når man ikke vil treffes. Selv vil jeg ikke treffes når jeg sover, og jeg anser det som svært upraktisk å bli vekket når jeg ikke er våken.

Denne tråden dreier seg uansett om hvor upraktisk det er å bli vekket av telefonen. Siden man ikke kan styre andre må man selv ta visse valg - f.eks. å skru av telefonen når man sover.

Og skulle det skje noe dramatisk kommer presten eller politiet på døra. Du trenger ikke å være redd for at sykehuset ikke kontakter deg klokken 03 om natta hvis sønnen din ligger alvorlig skadet hos dem. Telefonen er i så måte uinteressant. Er det noe får de tak i deg - i hvert fall hvis du er hjemme, og de fleste er jo det om natta.

Tråden handler om å sende sms om natta. Som jeg skriver - sms-lyd slår jeg av. Men å ha ringelyd på kan være nødvendig for dem som ikke lenger har fasttelefon i hus.

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Hvis du skal avbestille en time ville jeg ikke tenkt to ganger rundt å sende den. Som du sier: Da har han den når han våkner og ser på telefonen.

''

jeg gjorde det en gang og den personen som fikk meldingen ble dritsur. Så det gjør jeg ikke en gang til. Men min tanke var bare at personen skulle få meldingen så fort som mulig. Jeg forventet ikke at personen skulle svare på den heller men bare ha det inne på telefonen og få beskjed om en avbestilling så fort som mulig.

Personen ble sikkert drittsur fordi du avbestilte timen, men skyldte på at du sendte meldingen om natta.

Neste gang noen blir drittsure får du beklage, men legge til at han eller hun muligens burde vurdere å skru av sms-lyden om natta. ;)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Tråden handler om å sende sms om natta. Som jeg skriver - sms-lyd slår jeg av. Men å ha ringelyd på kan være nødvendig for dem som ikke lenger har fasttelefon i hus.

Nettopp - tråden handler om sms, og de som ikke allerede visste det vet nå at sms-lyden kan skrus av.

Hvis de følger deres nyervervede kunnskaper vet de altså at det ikke er nødvendig å irritere seg over folk som sender sms når de sover, men heller bruke tiden til å irritere seg over seg selv som ikke tenkte på dette før O'kloke SDD (og Flimmer - for alt jeg vet like klok) skrev det på dol.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg sender ikke sms om natten til andre enn venner, familie eller andre nære bekjente. Jeg får heller ikke sms fra noen andre. .Jeg har aldri opplevd dette som problem selvom jeg i mange år har hatt tlf. liggende på nattbordet pga. ungdommer eller hvis jeg ikke er hjemme så bruker jeg alarmen for å våkne.

Jeg finner aldri på å sende jobbrelaterte meldinger midt på natta og ville blitt forundret hvis jeg fikk noe slikt. Jeg har bare aldri tenkt over at noen av de som jeg sender meldinger til kunne opplevd det som problem.

''Jeg sender ikke sms om natten til andre enn venner, familie eller andre nære bekjente. ''

Hehe.

Skrevet

Jeg synes man skal ha en svært god grunn for å sende sms om natten såfremt man ikke vet at mottaker er våken.

Skrevet

Jeg tenker ikke på det, sender gjerne sms om natten. Antar at de som våkner av det skrur av mobilen eller skrur av meldingslyden. Jeg har ikke fått noen "klager" heller, men det kan jo skyldes at jeg ikke pleier sende sms om natten.

Gjest Califlower 12
Skrevet

Personen ble sikkert drittsur fordi du avbestilte timen, men skyldte på at du sendte meldingen om natta.

Neste gang noen blir drittsure får du beklage, men legge til at han eller hun muligens burde vurdere å skru av sms-lyden om natta. ;)

Hvis jeg hadde vært i en jobb hvor jeg var avhengig av kunder, som feks kjørelærer eller fysioterapeut så ville jeg lagt opp et opplegg med at folk kunne avbestille så fort som mulig på sms. Det betyr ikke at jeg ville svart dem hvis jeg sov eller ikke hadde behov for det, men at jeg visste det såpass tidlig at jeg kunne tilbudt en annen person kjøretimen kl 07.00 Eller fysiotime kl 1000. Eller sovet lengre den morningen. Det kan også være at det var for sent å avbestille og at personen måtte betale for timen, men da kunne jeg sendt en sms til noen andre og spurt om de ville ta timen (hvis det syntes det var ok med en slik ordning), Hvis de ikke så meldingen fort nok så så fikk de ikke timen)

Så med noen innstiller på mobilen så kan man få til det meste. Men jeg gjør det aldri igjen hvis jeg ikke vet at personen synes det er ok.

Skrevet

Nja,- litt farget av at du ikke er en omsorgsperson - en som har ansvaret for halvstore og store barn som kan finne på å trenge råd og hjelp også etter foreldrenes leggetid. Eller at du ikke har gamle/syke eldre i familien.

Jeg har mobilen på nattbordet hver natt. Men jeg er ikke plaget av at folk ringer/sender melding om natten. Ingen jeg kjenner gjør det.

Det hender en sjelden gang jeg sender SMS om natta, har ikke fått noe pepper for det så langt.

Med tenåringsbarn i huset har jeg også mobilen på nattbordet, stilt inn på min egenkomponerte "Nattbord"-profil som varsler anrop, ikke SMS.

Skrevet

Jo - men jeg ville også hatt på lyden dersom jeg hadde hatt barn som f.eks. var på sin første telttur sammen med tre andre barn. Jeg ville også hatt på lyden dersom jeg hadde hatt eldre og syke i ferd med å dø i slekta.

Dette er uansett ikke argumenter i dagens moderne verden. Du kan f.eks. programmere inn telefonen din i vesentlig grad, og f.eks. sørge for at SMS-en er lydløs mens du hører telefonen ringe.

Og er det noe alvorlig ringer folk - de sender ikke SMS.

"Hi, dt er meg. Jg vil bare si fra om at dn bstfar er dau, klemz".

Den er ikke vanlig.

Signeres!

Jeg har på mobilen viss barna er "på vift", ellers regner jeg med at jeg ikke er uunnværlig på natta.

Da mannen min døde, fikk jeg telefon fra politiet kl 07.00, til tross for at han blei funnet med hjertestans på natta i en annen del av landet (fisketur).

De hadde ikke sendt meg sms eller ringt meg på natta.

Med mindre vi har "barn" som er ute eller døende pårørende, regner jeg med at vi kan sove ei natt uten å være tilgjengelige.

Til tross for det jeg har opplevd, tror jeg ikke at jeg blir så uerstattelig.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Signeres!

Jeg har på mobilen viss barna er "på vift", ellers regner jeg med at jeg ikke er uunnværlig på natta.

Da mannen min døde, fikk jeg telefon fra politiet kl 07.00, til tross for at han blei funnet med hjertestans på natta i en annen del av landet (fisketur).

De hadde ikke sendt meg sms eller ringt meg på natta.

Med mindre vi har "barn" som er ute eller døende pårørende, regner jeg med at vi kan sove ei natt uten å være tilgjengelige.

Til tross for det jeg har opplevd, tror jeg ikke at jeg blir så uerstattelig.

Nei, og må de ha tak i deg får de tak i deg. Hvis du har lagt deg klokken 11 og skrudd av telefonen mens ungen din ligger hardt skadet etter en nattelig raftingulykke i Sjoa, så får de tak i deg før du skrur på telefonen igjen.

Uansett: Dette er jo ingen problemstilling med dagens telefoner.

Kondolerer med mannen. Men det er kanskje lenge siden ...

Skrevet

Jeg synes man skal ha en svært god grunn for å sende sms om natten såfremt man ikke vet at mottaker er våken.

Veldig enig der.

Skrevet

Nei, og må de ha tak i deg får de tak i deg. Hvis du har lagt deg klokken 11 og skrudd av telefonen mens ungen din ligger hardt skadet etter en nattelig raftingulykke i Sjoa, så får de tak i deg før du skrur på telefonen igjen.

Uansett: Dette er jo ingen problemstilling med dagens telefoner.

Kondolerer med mannen. Men det er kanskje lenge siden ...

Mitt poeng også. Men er ungene på telttur eller 18-åringen på fest, har jeg mobilen påslått på nattbordet.

Takk for omtanken; mannen min døde for tre år siden.

Gjest segunda
Skrevet

''Jeg sender ikke sms om natten til andre enn venner, familie eller andre nære bekjente. ''

Hehe.

Den forsto jeg ikke? Hva var morsomt?

Skrevet

Den forsto jeg ikke? Hva var morsomt?

Hvem andre enn venner, familie og nære bekjente skulle man sende melding til liksom? :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...