Gå til innhold

Hvilket land er billig å bo i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lurer på å kjøpe feriehus i en annet land, men har ikke voldsomt god råd. Det bør ikke være altfor mange timers flytur heller.

Pga språket ville det vært ok om de snakket skandinavisk, nederlands, italiensk, fransk, spansk - eller at mange der kan engelsk.

Noen forslag?

Skrevet

Det er veldig billig å bo i Thailand, og du sparer sannsynligvis raskt inn flyreisen på billig mat osv.

Utover det vil jeg tro du får relativt billige boliger i Spania akkurat nå, pga. finanskrisen.

Som alltid, husk å bruke anbefalte advokater, osv.

Med vennlig hilsen

Gjest kiziluck
Skrevet

Bulgaria. Er på ferie her nå og det er billig her. Mange ferieleiligheter til salgs også nært havet. Ikke så lang reisevei. Herlig temperatur i mai, juni, juli, aug og sept, sol og flotte strender. Var i Spania for 2 år siden, og der var det dyrt i forhold til her. Må legge til at jeg var i Bulgaria for 20 år siden. Går ikke ann å sammenligne med det som var da. Nå er jeg positivt overrasket.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er veldig billig å bo i Thailand, og du sparer sannsynligvis raskt inn flyreisen på billig mat osv.

Utover det vil jeg tro du får relativt billige boliger i Spania akkurat nå, pga. finanskrisen.

Som alltid, husk å bruke anbefalte advokater, osv.

Med vennlig hilsen

Tror dette med anbefalte advokater er spesielt viktig i Thailand, men selv da kan du gå på en smell. Siden utlendinger ikke har lov til å eie jord kan du fort ende opp med et hus på jord som ikke er din - noe som kan være problematisk. ;)

Men Thailand er et land det er billig å bo i, så jeg vil gjerne anbefale det til trådstarter - men i stedet for å eie vil jeg anbefale å leie. F.eks. kan du fint få leid leiligheter for en måned for rundt tusenlappen.

Dog er det kanskje utelukket da du snakker om kort flytur. 10+ timer er kanskje i drøyeste laget.

Skrevet

Tror dette med anbefalte advokater er spesielt viktig i Thailand, men selv da kan du gå på en smell. Siden utlendinger ikke har lov til å eie jord kan du fort ende opp med et hus på jord som ikke er din - noe som kan være problematisk. ;)

Men Thailand er et land det er billig å bo i, så jeg vil gjerne anbefale det til trådstarter - men i stedet for å eie vil jeg anbefale å leie. F.eks. kan du fint få leid leiligheter for en måned for rundt tusenlappen.

Dog er det kanskje utelukket da du snakker om kort flytur. 10+ timer er kanskje i drøyeste laget.

Det kommer litt an på hvordan man tenker på det:

Hvis man skal fly til Spania/Portugal fra Norge så går raskt mesteparten av en dag med en 4 timers flytur, pluss til/fra flyplasser, ventetid, sikkerhetskontroller, osv osv osv.

Flytiden til Thailand er selvsagt lengre, men man kan ofte sove, og sikkerhetskontrollen osv. må man jo gjennom uansett. Forskjellen er ikke så stor som man ofte tror.

Jeg tror også at å leie (eller bo på hotell) ofte kan være bedre. Ikke bare kan man variere, men man slipper ansvaret.

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det kommer litt an på hvordan man tenker på det:

Hvis man skal fly til Spania/Portugal fra Norge så går raskt mesteparten av en dag med en 4 timers flytur, pluss til/fra flyplasser, ventetid, sikkerhetskontroller, osv osv osv.

Flytiden til Thailand er selvsagt lengre, men man kan ofte sove, og sikkerhetskontrollen osv. må man jo gjennom uansett. Forskjellen er ikke så stor som man ofte tror.

Jeg tror også at å leie (eller bo på hotell) ofte kan være bedre. Ikke bare kan man variere, men man slipper ansvaret.

Med vennlig hilsen

Jepp - sant nok. Hvis man flyr om natta slipper man også dødtid. Til vinteren flyr jeg 13.15 fra Gardermoen og lander i Bangkok 07.25 lokal tid. Med litt søvn på toget har jeg ikke kasta bort noe som helst, og jeg snur døgnet med å holde meg våken den første dagen.

Men jeg er kanskje ikke den rette til å svare på spørsmål som dette, da jeg absolutt ikke ser poeng i å eie en fritidsbolig. Ikke bare er det rådyrt å kjøpe, men man får da så utrolig mye mer igjen når man heller leier og ikke binder seg til et sted.

Skrevet

Tsjad er et billig land å bo i. De fleste bor i stråhytter og det bør være overkommelig for en middelklassenordmann.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...