Gå til innhold

Er det bare legestudenter man får på legevakta?

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt pasient
Skrevet

Er litt oppgitt etter å ha vært der med litt komplisert problem. Legestudenten virket ganske grønn på området. Jeg føler ikke at jeg har blitt forstått eller fått riktig hjelp,selv om hun selvfølgelig har en veileder.

kan jeg be om å få snakke med en ferdig utdannet lege på legevakta ? Er det mulig, eller må jeg dra et helt annet sted?

Skrevet

Ville det ikke vært fint hvis alle legene ble "produsert" med 20 års erfaring?

Den eneste som vet svaret på det du spør om er vel legevakten du var på. De fleste LV har vel en back-up lege, eller noen turnus-legen kan ringe.

Med vennlig hilsen

Gjest oppgitt pasient
Skrevet

Ville det ikke vært fint hvis alle legene ble "produsert" med 20 års erfaring?

Den eneste som vet svaret på det du spør om er vel legevakten du var på. De fleste LV har vel en back-up lege, eller noen turnus-legen kan ringe.

Med vennlig hilsen

jeg ønsker bare å snakke med en ferdig utdannet lege som har noen år på baken. Selvfølgelig har de en veileder, men hvis de ikke selv forstår problemet eller ikke klarer å formidle det godt nok så er man jo like langt.

tror jeg ender opp med en privat legevakt. det koster flesk men for bare g jøre det.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nei, du får også rockeleger. Dvs - så lenge det er ikke store band i byen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10035406

Hvorfor drar du på legevakta med et komplisert problem? Det er vel gjerne sånt man bruker fastlegen sin til. Legevakta brukes hvis man har blitt bitt av huggorm, har brukket ankelen eller på annen måte har et akutt problem.

Rockelegen har sannsynligvis rett når han sier enhver idiot med snue møter opp og skaper kø.

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

På legevakten drar en med akutt oppståtte, potensielt alvorlige sykdommer og skader som ikke kan vente til fastlegen åpner.

En legevakt vil i hovedsak ha ferdig utdannede leger, og det vil alltid være ferdig utdannede leger på vakt. I ferietiden kan det være legestudenter med midlertidig lisens, som har mindre enn et år igjen av studiet, i tillegg til legene.

Gjest oppgitt pasient
Skrevet

På legevakten drar en med akutt oppståtte, potensielt alvorlige sykdommer og skader som ikke kan vente til fastlegen åpner.

En legevakt vil i hovedsak ha ferdig utdannede leger, og det vil alltid være ferdig utdannede leger på vakt. I ferietiden kan det være legestudenter med midlertidig lisens, som har mindre enn et år igjen av studiet, i tillegg til legene.

Det var en akutt situasjon med en spesiell problematikk. Jeg ringte legevakta som mente at jeg burde komme ned dit. Ingen på legekontoret tok telefonen heller. Men i tetterpåtidens klokskap ser jeg jo at jeg burde dratt et annet sted.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

PS: I Bergen får studentene lisens halvveis i femteåret, dvs når de har tre semester igjen av studiet.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Det går jo an å påpeke ovenfor studenten at om vedkommende ikke forstår problemstillingen, må h*n få hjelp - der og da - av legen h*n har bak seg.

Forutsetningen for at legestudenter skal få arbeide som leger mot slutten av studiet, er at de har en lege bak seg som skal hjelpe til i slike situasjoner.

Gjest oppgitt pasient
Skrevet

Det går jo an å påpeke ovenfor studenten at om vedkommende ikke forstår problemstillingen, må h*n få hjelp - der og da - av legen h*n har bak seg.

Forutsetningen for at legestudenter skal få arbeide som leger mot slutten av studiet, er at de har en lege bak seg som skal hjelpe til i slike situasjoner.

Noe av problemet var at hun gikk ut for å konsultere sin overordnede. Det hadde vært greiere om den personen hadde kommet inn så jeg fikk tatt noen ord med h*n og var sikker på at studenten hadde formidlet dette riktig. Som sagt dette er litt komplisert og veldig uvanlig problem i forhold til min alder, men jeg hadde håpet på at de syntes det var såpass akutt at de ville legge meg inn direkte. Men nå fikk jeg en poliklinisk time på tirsdag, så jeg håper at de gjør noe kjapt med probleme(ne)t

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Noe av problemet var at hun gikk ut for å konsultere sin overordnede. Det hadde vært greiere om den personen hadde kommet inn så jeg fikk tatt noen ord med h*n og var sikker på at studenten hadde formidlet dette riktig. Som sagt dette er litt komplisert og veldig uvanlig problem i forhold til min alder, men jeg hadde håpet på at de syntes det var såpass akutt at de ville legge meg inn direkte. Men nå fikk jeg en poliklinisk time på tirsdag, så jeg håper at de gjør noe kjapt med probleme(ne)t

I noen tilfeller kan problemet løses om studenten stikker ut for å få et svar, andre ganger bør absolutt legen komme inn og ta en prat. Det bør være lav terskel for det siste, så er enig med deg der.

Skrevet

PS: I Bergen får studentene lisens halvveis i femteåret, dvs når de har tre semester igjen av studiet.

Kravene er ikke så høye når det gjelder å behandle bergensere. Egentlig underlig at det ikke bare bruker veterinærer! ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest Amateur
Skrevet

Hvis de i det hele tatt kommer da...

Leger skyr Legevakten:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3767612.ece

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...