Gå til innhold

PMS: jeg blir rett og slett gal?

Anbefalte innlegg

Gjest premenstruelle Guri
Skrevet

Jeg er i slutten av min PMS-periode og har det helt jævlig. Jeg er så sur, og så utrolig kverrulerende. Stakkars de som har hatt med meg å gjøre i dag! Men jeg føler at jeg klikker fullstendig. Sto i en kø og syntes det gamle mennesket foran meg var så treg at jeg fikk en sterk trang til å sparke henne i baken. Selvfølgelig gjør jeg ikke det da men, følelsen jeg satt med og irritasjonen var helt for j----.

Jeg går på p-piller men når jeg har det sånn så hjelper ingenting. Kan det være en løsning å bruke noe beroligende akkurat disse siste dagene før mensen? Eller noen andre forslag?

Skrevet

Jeg har prøvd Femal. I begynnelsen syntes (innbilte?) jeg meg at det virket. Nå synes jeg ikke det virker i det hele tatt.

Det var det jeg hadde å bidra med. Jeg vet akkurat hva du snakker om. Jeg har det slik du beskriver. Det er helt forferdelig. Den dagen jeg får mensen er en lykkedag, og jeg er helt utskitt av manglende nattesøvn, irritabilitet, kort lunte, oppblåst mage, nervøsitet, nedstemthet, katastrofetenking osv.

Håper noen gode tips kan komme her.

Dette får selvsagt også konsekvenser for omgivelsene, selv om man prøver å ta seg sammen.

Skrevet

Jeg har prøvd Femal. I begynnelsen syntes (innbilte?) jeg meg at det virket. Nå synes jeg ikke det virker i det hele tatt.

Det var det jeg hadde å bidra med. Jeg vet akkurat hva du snakker om. Jeg har det slik du beskriver. Det er helt forferdelig. Den dagen jeg får mensen er en lykkedag, og jeg er helt utskitt av manglende nattesøvn, irritabilitet, kort lunte, oppblåst mage, nervøsitet, nedstemthet, katastrofetenking osv.

Håper noen gode tips kan komme her.

Dette får selvsagt også konsekvenser for omgivelsene, selv om man prøver å ta seg sammen.

Jeg satt og tenkte på at hvis jeg ikke var født med noe særlig impulskontroll så tror jeg at jeg hadde vært fengslet i dag, for vold. Det er en skummel tanke. Jeg tror jeg hadde lugget typen min også, når han sa eller gjorde noe som irriterte meg.

Jeg liker ikke å ty til beroligende midler men lurer på om jeg kanskje må gjøre det i begrenset tid før mensen. Det får store konsekvenser for meg å skulle forholde meg til andre, og til et byråkrati når jeg er så "ekkelt". Får ikke så mye hjelp og forståelse da.

Skrevet

Jeg satt og tenkte på at hvis jeg ikke var født med noe særlig impulskontroll så tror jeg at jeg hadde vært fengslet i dag, for vold. Det er en skummel tanke. Jeg tror jeg hadde lugget typen min også, når han sa eller gjorde noe som irriterte meg.

Jeg liker ikke å ty til beroligende midler men lurer på om jeg kanskje må gjøre det i begrenset tid før mensen. Det får store konsekvenser for meg å skulle forholde meg til andre, og til et byråkrati når jeg er så "ekkelt". Får ikke så mye hjelp og forståelse da.

Jeg har dessverre ingen gode råd å komme med, da jeg selv ikke er nevneverdig plaget av PMS, men jeg har lyst til å si at det i alle fall er positivt at du har selvinnsikt nok til å vite hvordan du trolig oppfattes på andre. :-)

Skrevet

Jeg har dessverre ingen gode råd å komme med, da jeg selv ikke er nevneverdig plaget av PMS, men jeg har lyst til å si at det i alle fall er positivt at du har selvinnsikt nok til å vite hvordan du trolig oppfattes på andre. :-)

Jeg har i hvertfall anstrengt meg til det ytterste ved å ikke legge inn noen kverrulereden svar her på DOL. da får jeg vel snart høyt blodtrykk må jeg si ;)) Det er greit å vite når PMS'en er på vei.Men ofte innser jeg etter en situasjon hvor kverrulerende og vanskelig jeg har vært,

Skrevet

Jeg tror man kan få antidepressiva for PMS. Jeg føler meg deg og er glad jeg ikke har sånne plager lenger da jeg også hadde voldsomme humørsvingninger før og under mensen

Gjest Premenstruelle Guri
Skrevet

Jeg tror man kan få antidepressiva for PMS. Jeg føler meg deg og er glad jeg ikke har sånne plager lenger da jeg også hadde voldsomme humørsvingninger før og under mensen

Går allerede på Cipralex for en gjentakende depresjon. Men det hjelper ikke så mye på akkurat disse PMS dagene.

Skrevet

Jeg ble utrolig depressiv, negativ, katastrofetenkende, osv, som du beskriver. Nesten en uke før hver mens. Værre og værre ble det. I tillegg så hadde jeg litt lang periode uten mens, så når den endelig kom, var det rene flommen - noe som ikke akkurat var en lettelse, når en blør gjennom alt selv om man bruker både tampong og store bind :(

Anyway. Snakket med legen om dette, og han mente at det enkleste var p-sprøyte som fjerner hele mensen, ergo også problemet i forkant. Særlig første og også litt andre "egentlige" mens etter sprøyten hadde jeg depressive dager, men ikke så ille. Deretter har jeg ikke hatt NOE mer til dette, herregud så deilig!!!! :)

hilsen

Skrevet

Jeg ble utrolig depressiv, negativ, katastrofetenkende, osv, som du beskriver. Nesten en uke før hver mens. Værre og værre ble det. I tillegg så hadde jeg litt lang periode uten mens, så når den endelig kom, var det rene flommen - noe som ikke akkurat var en lettelse, når en blør gjennom alt selv om man bruker både tampong og store bind :(

Anyway. Snakket med legen om dette, og han mente at det enkleste var p-sprøyte som fjerner hele mensen, ergo også problemet i forkant. Særlig første og også litt andre "egentlige" mens etter sprøyten hadde jeg depressive dager, men ikke så ille. Deretter har jeg ikke hatt NOE mer til dette, herregud så deilig!!!! :)

hilsen

Bare at preventiver som "fjerner hele problemet" er oppskrytt. For jeg får mens uansett hva jeg putter i meg. :(

Skrevet

Jeg pleide også å ha det veldig tøft uka før... Jeg begynte med helsekostsproduktet femicur, som er kapsler med urten kyskhetstre. Jeg merket fort bedring, og nå er jeg ikke så plaget lenger! Dette produktet selges ikke i Norge, men man kan bestille over nett, eller kjøpe på helsekost i Sverige.

Skrevet

Bare at preventiver som "fjerner hele problemet" er oppskrytt. For jeg får mens uansett hva jeg putter i meg. :(

Ja dette er sikkert individuelt det også, som så mange andre ting. Det fungerte iallefall for meg, og kanskje også trådstarter? :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...