Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan virker denne medisinen? Vil jeg bli svingstang, eller søvnig?

Jeg skal ta ved behov. Har akutt isjias/lumbago (noe uklart). Smertene er et helvete.

400 mg Ibux + 2 x 500 mg Pamol virker ikke, for å si det sånn.

Jeg har ingen erfaring med tabletter.

Skrevet

Du kan bli litt søvnig.

Dessverre er det ikke gitt at du vil oppleve noen effekt på smertene, den typen smerter du beskriver (særlig strålesmerter i beina) er det nesten ingen ting som virker på.

Hvis du ikke allerede har gjort det, så ville jeg brukt is som smertelindring. Legg deg på ispakning f.eks. 20 minutter hver time.

Min personlige erfaring er vel at ibux har større effekt enn medikamenter som pinex forte (men i større doser enn 400 mg pr gang), men dette er individuelt.

God bedring:-) Det eneste som er bra med å ha akutt rygg, er at det stort sett alltid vil bli bedre. Myyyyyye bedre:-)

Skrevet

Lite trolig at du blir svingstang når du har sterke smerter. Men du kan bli litt døsig og trett.

Det er viktig at du tar smertestillende regelmessig, slik at muskulaturen får hvile. Fortsett å ta pamol og ibux som du gjør nå, og så tar du pinex i tillegg til smertene minsker eller blir borte.

Skrevet

I motsetning til de andre her blir jeg veldig svingstang av Pinex Forte selv om jeg har brukt det endel. Bare sånn at du er klar over at det kan skje. Og du må ikke spise Pamol og Pinex Forte sammen da det blir for høy dose paracetamol og det kan ta knekken på leveren din.. Ibux derimot kan du ta sammen med Pinex.

Skrevet

I motsetning til de andre her blir jeg veldig svingstang av Pinex Forte selv om jeg har brukt det endel. Bare sånn at du er klar over at det kan skje. Og du må ikke spise Pamol og Pinex Forte sammen da det blir for høy dose paracetamol og det kan ta knekken på leveren din.. Ibux derimot kan du ta sammen med Pinex.

Pinex forte og paracetamol kan godt tas sammen, men man skal passe på at man ikke kommer over anbefalt grense på 4 g paracetamol pr dag.

Skrevet

Du kan bli litt søvnig.

Dessverre er det ikke gitt at du vil oppleve noen effekt på smertene, den typen smerter du beskriver (særlig strålesmerter i beina) er det nesten ingen ting som virker på.

Hvis du ikke allerede har gjort det, så ville jeg brukt is som smertelindring. Legg deg på ispakning f.eks. 20 minutter hver time.

Min personlige erfaring er vel at ibux har større effekt enn medikamenter som pinex forte (men i større doser enn 400 mg pr gang), men dette er individuelt.

God bedring:-) Det eneste som er bra med å ha akutt rygg, er at det stort sett alltid vil bli bedre. Myyyyyye bedre:-)

Jeg klarer å "gå i gang" ryggen. Men smertene er uutholdelige hvis jeg setter meg ned. Stivner etter kort tid. Å det å stå opp etter søvn er umulig. Jeg kommer meg ikke ut av sengen på egen hånd.

Jaja, må vel krype til tablettboksen i kveld. Og det liker jeg ikke :-(

Jeg må bare ta tiden og tablettene til hjelp. *litt resignert og oppgitt*

Skrevet

Pinex forte og paracetamol kan godt tas sammen, men man skal passe på at man ikke kommer over anbefalt grense på 4 g paracetamol pr dag.

Jeg er klar over det, men som regel spiser man to av gangen og da blir det for mye med to Pinex og to Pamol på en gang.

Skrevet

Jeg klarer å "gå i gang" ryggen. Men smertene er uutholdelige hvis jeg setter meg ned. Stivner etter kort tid. Å det å stå opp etter søvn er umulig. Jeg kommer meg ikke ut av sengen på egen hånd.

Du bør absolutt ta smertestillende. Det vil kunne forkorte forløpet hvis dette dreier seg om et hekseskudd. Er det et prolaps, må du bare ta tiden til hjelp.:-(

Går du med så store smerter, vil muskulaturen stivne, og da blir alt enda mer vondt.

Så selv om jeg forstår at du ikke ønsker å fylle kroppen med piller, er det absolutt et gode i denne akutte situasjonen.

Skrevet

Jeg er klar over det, men som regel spiser man to av gangen og da blir det for mye med to Pinex og to Pamol på en gang.

Jeg regner med og håper at legen har skrevet ut pamol og ibux som grunnbehandling, og så toppet det med pinex forte. Da har han forhåpentligvis også regnet ut dagsdosen.

Jeg fikk samme type behandling ved det første prolapset mitt. Desverre hjalp det ikke nok med denne komboen, så jeg måtte over på tyngre saker.

Skrevet

Et tips vedr. det å stå opp etter søvn: hvis du overhodet klarer å komme deg ned på gulvet, så kan det fungere å krabbe litt før du reiser deg opp. Det kan være en god måte å komme i gang på.

Forøvrig er det enten å gå eller å ligge som er løsningen - pluss å få tak i en høy krakk som du kan halvveis sitte på f.eks. ved kjøkkenbenken.

*erfaren hilsen*

Gjest gjør slik, så blir det bedre
Skrevet

Da jeg lå på sykehuset og ikke ville ha Paralgin Forte pga at jeg blir full av det, var det en sykepleier som sa til meg at jeg skulle spise litt først. Da vill stoffer i tablettene omdannes til et morfinlignende stoff som er effektiv mot smertene og du vil ikke bli "svingstang". Etter det har det aldri vært noe problem, og tablettene virker faktisk mer effektivt også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...