Gå til innhold

Når er Id?

Anbefalte innlegg

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

12

• ShitDiddelyDo

12

• Sør

1

• morsan

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det er omtrent en maaned til. Det har med stllingen paa maanen og gjoere.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Åh. Jeg fatta ikke hva dere snakket om.

Hvor er månen nå? Jeg har lurt på det. Jeg har nemlig lyst til å ta bilde av den, og jeg har derfor sett etter den et par dager, men den er ikke der - selv om det ikke er overskyet.

Finnes det noen sider hvor man kan finne ut når månen er der?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Åh. Jeg fatta ikke hva dere snakket om.

Hvor er månen nå? Jeg har lurt på det. Jeg har nemlig lyst til å ta bilde av den, og jeg har derfor sett etter den et par dager, men den er ikke der - selv om det ikke er overskyet.

Finnes det noen sider hvor man kan finne ut når månen er der?

Jeg vet ikke om noen sliker sider dessverre:)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg vet ikke om noen sliker sider dessverre:)

Men hvor er den nå? Det er som om den gjemte seg det minuttet da jeg kjøpte meg teleobjektiv.

Likevel imponert over at du og Dorthe visste hva id var. Jeg for min del trodde det hadde tørna for trådstarter ...

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Men hvor er den nå? Det er som om den gjemte seg det minuttet da jeg kjøpte meg teleobjektiv.

Likevel imponert over at du og Dorthe visste hva id var. Jeg for min del trodde det hadde tørna for trådstarter ...

Har ikke peiling paa hvor maanen er naa jeg.

Id feiringen som kommer om ca en maned markerer slutten paa Ramadan. Den heter Id el fitur eller noe saant. I November er det en ny Id feiring og den markerer slutten paa pilgrimmenes reise til Mekka.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Har ikke peiling paa hvor maanen er naa jeg.

Id feiringen som kommer om ca en maned markerer slutten paa Ramadan. Den heter Id el fitur eller noe saant. I November er det en ny Id feiring og den markerer slutten paa pilgrimmenes reise til Mekka.

Id ul fitr, heter den

Skrevet

Jeg bor på Grünerløkka jeg ser du og klarer å følge med når det er Rahmadan og Eid ;o)

Men altså, ungene feirer Eid på samme måte som jul og påske på skolene og barnehagene, så det er ikke lett å unngå å vite det. Dessuten er ungene sultne på skolen og mange voksne muslimer er sultne og sure...

Gjest segunda
Skrevet

10.september

Så da feirer muslimer Id 11. sept. denne gangen.

Gjest segunda
Skrevet

Det skrives Eid på engelsk og uttales Id. Jeg skulle kanskje ha skrevet Eid.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg vet at det har med stilling på månen å gjøre og at det er ikke nøyaktig samme tidspunkt for alle muslimer. Vanligvis så har muslimer regnet sånn ca. hvor månen er i slutten av Ramadan.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg bor på Grünerløkka jeg ser du og klarer å følge med når det er Rahmadan og Eid ;o)

Men altså, ungene feirer Eid på samme måte som jul og påske på skolene og barnehagene, så det er ikke lett å unngå å vite det. Dessuten er ungene sultne på skolen og mange voksne muslimer er sultne og sure...

Åh, det med å feire eid ante jeg ikke. Jeg visste ikke engang at eid hadde med Ramadan å gjøre, men også jeg har fått med meg Ramadan. :)

Skrevet

Så da feirer muslimer Id 11. sept. denne gangen.

Ja, det står at slutten er den 10 september så det er nok feiringen den 11.

Skrevet

Åh, det med å feire eid ante jeg ikke. Jeg visste ikke engang at eid hadde med Ramadan å gjøre, men også jeg har fått med meg Ramadan. :)

Sånne uvitende Askerfolk ass ;o)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Har bodd i et muslimsk land en tid og laerte det da, samt at jeg leste meg opp paa nett. Ble litt interesert da, vet du:)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Sånne uvitende Askerfolk ass ;o)

Hehe, ja, og hvis min uvitenhet bør være flau, forstår jeg ikke engang det. ;)

Men jeg har aldri feiret Eid. Det er jeg nesten sikker på.

Skrevet

Jeg googlet "hvor er månen nå" og det første som kom opp var denne siden:

http://www.speider.org/Tips/Moon/index.asp

Sitat hentet fra siden:

''Hvor er månen?

Dersom du på jorden står på stedet 168°3'55"Ø-10°43'37"S, er du rett under månen.

Hvis du derimot er i Oslo, finner du månen her:

- Snu hodet mot kompassretningen 303° (0°=Nord, 90°=Øst, 180°=Syd og 270°=Vest).

- Månen er -30° over/under horisonten.''

Som du ser: dette har speiderne greie på!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg googlet "hvor er månen nå" og det første som kom opp var denne siden:

http://www.speider.org/Tips/Moon/index.asp

Sitat hentet fra siden:

''Hvor er månen?

Dersom du på jorden står på stedet 168°3'55"Ø-10°43'37"S, er du rett under månen.

Hvis du derimot er i Oslo, finner du månen her:

- Snu hodet mot kompassretningen 303° (0°=Nord, 90°=Øst, 180°=Syd og 270°=Vest).

- Månen er -30° over/under horisonten.''

Som du ser: dette har speiderne greie på!

Jeg burde nok vært i speideren, ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...