Gå til innhold

Å bli kalt "vennen"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syns dere om å bli kalt "vennen"? Eller "lille venn"?

Jeg har en bekjent som sier dette hele tiden. "Jammen så klart, vennen". "Ha det bra, vennen". Jeg syns det nesten er litt nedlatende. Sånt sier man til barn, tenker jeg. Er jeg bare hårsår?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg jobber som daglig leder i et firma. Vi ansatte en veldig hyggelig kar for et par år siden. Men det tok ikke lange stunden før han ville kjøpe seg inn i firmaet vårt, og ta seg til rette på alle mulige vis. Samtidig med dette begynte han og kalle meg "lille venn"- noe jeg aldri har opplevd i dette firmaet - verken før eller senere. Jeg mislikte det sterkt. og det skjønte han. Altså visste han hva han holdt på med...og hvorfor.

Skrevet

Det er helt vanlig i mange miljøer å omtale hverandre som "vennen", "søta" etc.., men "lille venn" ville jeg følt det nedlatende å bli kalt, ja..

Gjest Elextra
Skrevet

"Vennen" synes jeg er helt greit, vet om både gode venner og kjærester/ektefeller som kaller hverandre det. I en arbeidsrelasjon ville det imidlertid være kunstig.

"Lille venn" er ikke greit, annet enn til barn.

Skrevet

Mellom nære venner kan det være ok. Til andre er det nedlatende, synes jeg. Jeg har som voksen kvinne opplevd å bli kalt "vesla" av en middelaldrende, komplett fremmed mann. Det er ren hersketeknikk.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg kaller et par nære venninner for "vennen", som et kjælenavn, håper da inderlig de ikke tar det ille opp! Jeg har også en nær venn som noen ganger kaller meg "lille venn", det syns jeg er veldig koselig.

Men jeg steiler når jeg er i utlandet og selgere sier "my friend" til meg, det oppfatter jeg som "di meg pengene dine, din dumme turist".

Annonse

Skrevet
  Elextra skrev (På 14.8.2010 den 6.40):

"Vennen" synes jeg er helt greit, vet om både gode venner og kjærester/ektefeller som kaller hverandre det. I en arbeidsrelasjon ville det imidlertid være kunstig.

"Lille venn" er ikke greit, annet enn til barn.

Enig med deg.

Men jeg har opplevd en gang for mange år siden, i en ekstrajobb, å bli kalt "vennen" uten at det var noe som helst galt ved det!

Jeg jobbet som servitør, og restaurantsjefen hadde det med å glemme navnene våre når han var stresset. Søsteren min jobbet de også, og oss to blandet han hele tiden, så uansett hvilket av de to navnene han ropte, svarte jeg ;-)

En gang sto vi flere unge damer samlet inne på kjøkkenet, restaurantsjefen kommer inn i en fei og roper "vennen?" hvorpå alle snur seg og sier "ja?" *he he*

Skrevet

"vennen" oppfatter jeg ikke som nedlatende (men litt klamt)

"lille venn" er definitivt nedlatende. Hvis noen omtaler meg som det, særlig såkalte menn i dress, er jeg som regel ganske snar med å svare med samme mynt, altså tilsvarende hersketeknikker

Gjest Elextra
Skrevet
  morsan skrev (På 14.8.2010 den 8.58):

Enig med deg.

Men jeg har opplevd en gang for mange år siden, i en ekstrajobb, å bli kalt "vennen" uten at det var noe som helst galt ved det!

Jeg jobbet som servitør, og restaurantsjefen hadde det med å glemme navnene våre når han var stresset. Søsteren min jobbet de også, og oss to blandet han hele tiden, så uansett hvilket av de to navnene han ropte, svarte jeg ;-)

En gang sto vi flere unge damer samlet inne på kjøkkenet, restaurantsjefen kommer inn i en fei og roper "vennen?" hvorpå alle snur seg og sier "ja?" *he he*

Tipper han var litt kjekk ;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Innen en vennekrets, er det helt i orden for meg, og til og med av fremmende, er det OK, så lenge det sies koslig;)

Selv bruker jeg aldri de ordene negativt!

Skrevet

Jeg har en elsker/venn som kaller meg Lille venn, og det er bare så søtt. :) Det er tegn på hengivenhet fra hans side. Samme gjelder for meg når jeg kaller han vennen. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...