Gå til innhold

Å bli kalt "vennen"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syns dere om å bli kalt "vennen"? Eller "lille venn"?

Jeg har en bekjent som sier dette hele tiden. "Jammen så klart, vennen". "Ha det bra, vennen". Jeg syns det nesten er litt nedlatende. Sånt sier man til barn, tenker jeg. Er jeg bare hårsår?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg jobber som daglig leder i et firma. Vi ansatte en veldig hyggelig kar for et par år siden. Men det tok ikke lange stunden før han ville kjøpe seg inn i firmaet vårt, og ta seg til rette på alle mulige vis. Samtidig med dette begynte han og kalle meg "lille venn"- noe jeg aldri har opplevd i dette firmaet - verken før eller senere. Jeg mislikte det sterkt. og det skjønte han. Altså visste han hva han holdt på med...og hvorfor.

Skrevet

Det er helt vanlig i mange miljøer å omtale hverandre som "vennen", "søta" etc.., men "lille venn" ville jeg følt det nedlatende å bli kalt, ja..

Gjest Elextra
Skrevet

"Vennen" synes jeg er helt greit, vet om både gode venner og kjærester/ektefeller som kaller hverandre det. I en arbeidsrelasjon ville det imidlertid være kunstig.

"Lille venn" er ikke greit, annet enn til barn.

Skrevet

Mellom nære venner kan det være ok. Til andre er det nedlatende, synes jeg. Jeg har som voksen kvinne opplevd å bli kalt "vesla" av en middelaldrende, komplett fremmed mann. Det er ren hersketeknikk.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg kaller et par nære venninner for "vennen", som et kjælenavn, håper da inderlig de ikke tar det ille opp! Jeg har også en nær venn som noen ganger kaller meg "lille venn", det syns jeg er veldig koselig.

Men jeg steiler når jeg er i utlandet og selgere sier "my friend" til meg, det oppfatter jeg som "di meg pengene dine, din dumme turist".

Annonse

Skrevet
  Elextra skrev (På 14.8.2010 den 6.40):

"Vennen" synes jeg er helt greit, vet om både gode venner og kjærester/ektefeller som kaller hverandre det. I en arbeidsrelasjon ville det imidlertid være kunstig.