Gå til innhold

Nordmenn betaler minst skatt i Norden

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Norge er ikke noe høyskattland. Både skatten på vanlige lønninger og det samlede skatte- og avgiftstrykket er omtrent som i EU.''

Kilde: http://www.aftenposten.no/okonomi/article3768519.ece

I særdeleshet er det interessant at land som Danmark, Sverige, Italia, osv. som har regjeringer fra høyresiden har HØYERE skattetrykk enn Norge.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er vanskelig å sammenligne seg med andre land, for vi lever under forskjellige systemer. Det viktigste er at det systemet vi har oppfattes rettferdig. Vi kan ikke sammenligne oss blindt med Danmark og Sverige for det de betaler mindre på noe, betaler de mer på andre ting, slik vi gjør i Norge. Denne klagingen som kommer fra deler av høyresiden er bare tull og tar ikke med hele bildet.

For ca. 10 år siden viste en undersøkelse at en gjennomsnitt svenske brukte en overkant av 30% av lønna si på mat, mens en gjennomsnittsnormann brukte mellom 11-14% av lønna si på mat. Denne undersøkelsen kom i tida da det var mye fokus på handelslekasjen til Sverige og fokuset var "går nesten ikke an å leve i Norge der maten er så dyr".

Gjest jshjgfhkjs
Skrevet

Det der er bare tull. Skattetrykket er fremdeles for høyt for folk med lave inntekter. Det er ingen mening i at folk med så lave inntekter at de ikke kan leve av dem skal betale skatt.

Dessuten er det ingen mening i at man skal betale skatt på arv - det er jo statlig likplyndring!

Skrevet

Det der er bare tull. Skattetrykket er fremdeles for høyt for folk med lave inntekter. Det er ingen mening i at folk med så lave inntekter at de ikke kan leve av dem skal betale skatt.

Dessuten er det ingen mening i at man skal betale skatt på arv - det er jo statlig likplyndring!

''Det der er bare tull.''

Det er det åpenbart ikke, men det er klart at høyresiden liker å påstå slikt.

'' Skattetrykket er fremdeles for høyt for folk med lave inntekter. Det er ingen mening i at folk med så lave inntekter at de ikke kan leve av dem skal betale skatt.''

Du får melde deg inn i partiet Rødt.

''Dessuten er det ingen mening i at man skal betale skatt på arv - det er jo statlig likplyndring!''

Man kan selvsagt skattlegge for samme beløp gradvis gjennom folks levetid, men jeg tror nok de fleste foretrekker skatt på arv.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er vanskelig å sammenligne seg med andre land, for vi lever under forskjellige systemer. Det viktigste er at det systemet vi har oppfattes rettferdig. Vi kan ikke sammenligne oss blindt med Danmark og Sverige for det de betaler mindre på noe, betaler de mer på andre ting, slik vi gjør i Norge. Denne klagingen som kommer fra deler av høyresiden er bare tull og tar ikke med hele bildet.

For ca. 10 år siden viste en undersøkelse at en gjennomsnitt svenske brukte en overkant av 30% av lønna si på mat, mens en gjennomsnittsnormann brukte mellom 11-14% av lønna si på mat. Denne undersøkelsen kom i tida da det var mye fokus på handelslekasjen til Sverige og fokuset var "går nesten ikke an å leve i Norge der maten er så dyr".

Vi kan konkludere med at vi er et av de landene i verden det er best å leve. Det vil jo variere fra person til person om dette gjelder akkurat for dem - folk som er veldig glad i ørken, for eksempel, synes neppe Norge er verdens beste land. ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvem skal ikke betale skatt mener du? Hvorfor skal ikke alle være med å betale for velferdssystemet vårt?

Skrevet

Hvem skal ikke betale skatt mener du? Hvorfor skal ikke alle være med å betale for velferdssystemet vårt?

Alle kan være med å betale hvis de kan, men noen tjener ikke nok til å betale stort i skatt, og andre tjener veldig mye og kan nok godt betale mer enn de gjør nå.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Vi kan konkludere med at vi er et av de landene i verden det er best å leve. Det vil jo variere fra person til person om dette gjelder akkurat for dem - folk som er veldig glad i ørken, for eksempel, synes neppe Norge er verdens beste land. ;-)

Med vennlig hilsen

Vi trenger ikke å gå lenger enn vårt eget land, der en god del ikke kjenner seg igjen. Det hjelper lite at de finnes fattigere folk andre steder i verden, når du opplever å ikke kunne delta i det samfunnet du er en del av.

Skrevet

Vi trenger ikke å gå lenger enn vårt eget land, der en god del ikke kjenner seg igjen. Det hjelper lite at de finnes fattigere folk andre steder i verden, når du opplever å ikke kunne delta i det samfunnet du er en del av.

Ja, selvsagt finnes det fattige i Norge, og det er en skam. Det er dog langt færre fattige i Norge enn i andre land, og så lenge høyresiden klarer å fremføre "vi betaler så mye skatt i Norge"-sutringen så blir det neppe veldig mange penger til å hjelpe fattige.

Det må komme fokus fra "folk flest" for å løse dette.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Alle kan være med å betale hvis de kan, men noen tjener ikke nok til å betale stort i skatt, og andre tjener veldig mye og kan nok godt betale mer enn de gjør nå.

Med vennlig hilsen

Det er jo slik systemet fungerer for oss vanlige folk i dag. Tror skattesystemet vi har i Norge er rettferdig stort sett. Mulig bunnfradraget burde økes slik at de med lav inntekt fikk beholde mer av lønningen sin, men ellers synes jeg vi har et bra skattesystem.

Skrevet

Det er jo slik systemet fungerer for oss vanlige folk i dag. Tror skattesystemet vi har i Norge er rettferdig stort sett. Mulig bunnfradraget burde økes slik at de med lav inntekt fikk beholde mer av lønningen sin, men ellers synes jeg vi har et bra skattesystem.

Jeg tror at mange avgifter burde bli "prosenter av dagslønn" eller lignende, slik at folk betalte trafikkbøter, osv. avhengig av inntekt.

Det tror jeg ville gjort mye.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg tror at mange avgifter burde bli "prosenter av dagslønn" eller lignende, slik at folk betalte trafikkbøter, osv. avhengig av inntekt.

Det tror jeg ville gjort mye.

Med vennlig hilsen

Det er jeg enig i. En fartsbot kan jo for en være times lønn og for en annen dagslønn.

Gjest jshjgfhkjs
Skrevet

''Det der er bare tull.''

Det er det åpenbart ikke, men det er klart at høyresiden liker å påstå slikt.

'' Skattetrykket er fremdeles for høyt for folk med lave inntekter. Det er ingen mening i at folk med så lave inntekter at de ikke kan leve av dem skal betale skatt.''

Du får melde deg inn i partiet Rødt.

''Dessuten er det ingen mening i at man skal betale skatt på arv - det er jo statlig likplyndring!''

Man kan selvsagt skattlegge for samme beløp gradvis gjennom folks levetid, men jeg tror nok de fleste foretrekker skatt på arv.

Med vennlig hilsen

Meg: ''Det der er bare tull.''

Sør: ''Det er det åpenbart ikke, men det er klart at høyresiden liker å påstå slikt. ..... Du får melde deg inn i partiet Rødt.''

Gapskratt! :-D

Skrevet

Helt enig, jeg leste det i dag og syntes det var bra at noen endelig satte dette på plass.

Men når det gjelder fordelingen av skatter, hvem som skal betale mer og mindre osv, så kan man jo gjerne diskutere dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...