Gå til innhold

Trenger en bussjafør kunne norsk?

Anbefalte innlegg

Gjest Califlower 12
Skrevet

Har vært borti en del bussjafører som er elendige i norsk. De kan kanskje den norsken som er nødvendig for å snakke om hvor mye billetten koster osv, men ikke så mye mer enn det. Jeg spurte en gang om de nye Flexus-kortene om jeg måtte stemple hver gang, men sjaføren forsto ikke hva jeg sa eller mente. En venninne av meg som er sterkt svaksynt forvillet seg inn på feil buss. Hun ble fortvilet og spurte bussjaføren om hvor i all verden de var, han kunne ikke svare på det. Heller ikke hvordan hun skulle komme seg tilbake til utgangspunktet.

Er dette holdbart? Jeg vet ikke om disse sjaførene kan engelsk, men det hjelper jo lite om eldre mennesker som ikke kan engelsk har noen spørsmål. Og hva om det skjer en ulykke? En sjafør har også ansvar for passasjerene og må ringe en nødhjelpstelefon hvis det blir nødvendig.

Overdramatiserer jeg nå, eller er det en reell bekymring?

Skrevet

Bussjåfører har norskkurs, meg bekjent.

Om de ikke er så flinke i norsk første dag på jobb, så lærer de det snart.

De er uansett flinke nok til å kunne kommunisere med sentralen over radio, så da går det nok greit med de fleste andre også.

Med vennlig hilsen

Gjest Josefine bussjåføren
Skrevet

Det er så få som vil være bussjåfør så de må ansette de som vil.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hmm, hvor mye norsk trenger en bussjåfør? Det eneste man gjør er vel å si "Skøyen", sjåføren slår inn prisen, du legger penga på den lille disksaken deres - og that's it.

Så lenge de kan veien og holdeplassene på ruta bør det vel holde.

Gjest Califlower 12
Skrevet

Bussjåfører har norskkurs, meg bekjent.

Om de ikke er så flinke i norsk første dag på jobb, så lærer de det snart.

De er uansett flinke nok til å kunne kommunisere med sentralen over radio, så da går det nok greit med de fleste andre også.

Med vennlig hilsen

Bør ikke en bussjafør som har gått på norskkurs kunne forstå og fortelle hva som er neste stasjon?

Skrevet

Bør ikke en bussjafør som har gått på norskkurs kunne forstå og fortelle hva som er neste stasjon?

Jo, og jeg har da aldri truffet noen som ikke har det.

Det sagt, jeg ser virkelig ikke problemet - hvis du ikke forstår, kan du vel bare spørre en passasjer. Det kan umulig være et utbredt problem.

Med vennlig hilsen

Gjest verinoca
Skrevet

Hmm, hvor mye norsk trenger en bussjåfør? Det eneste man gjør er vel å si "Skøyen", sjåføren slår inn prisen, du legger penga på den lille disksaken deres - og that's it.

Så lenge de kan veien og holdeplassene på ruta bør det vel holde.

De trenger sjelden annonsere holdeplassene, slikt er jo innspilt i våre dager. :-)

Gjest enig med deg
Skrevet

Synes det virker uansvarlig å ansette noen som ikke kan bedre norsk. Å skylde på at de ikke får tak i andre, er kløneri.

Skrevet

Synes det virker uansvarlig å ansette noen som ikke kan bedre norsk. Å skylde på at de ikke får tak i andre, er kløneri.

De skal kjøre bussen, ikke småsnakke med passasjerene.

:-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Med vennlig hilsen

Nei, men bør de ikke vite litt om hvor bussen går.

Tror du er kjent i Stavanger. (?) Her om dagen gikk jeg på Madlabussen, og etter meg kom et par som lurte på om bussen gikk forbi Siddishallen. Sjåføren forsto for det første ikke spørsmålet og visste for det andre ikke hva Siddishallen var engang, langt mindre om bussen gikk den veien. Sånn skjer hele tiden, og jeg syns ikke det er godt nok.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvis de ikke jobber er det feil. Da ender de på trygt. Hvis de jobber - men før de har lært seg norsk (noe som tar tid - spesielt for voksne mennesker som må lære seg et nytt språk), er det galt det også, selv om yrket er bussjåfør - en jobb hvor du klarer deg fint uten et ord norsk.

Arbeid er også den beste måten å lære norsk på. Du lærer det heller dårlig hvis du sitter hjemme hele dagen.

Jeg har til nå ikke vært borti en bussjåfør som ikke kan engelsk eller norsk.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Tror du er kjent i Stavanger. (?) Her om dagen gikk jeg på Madlabussen, og etter meg kom et par som lurte på om bussen gikk forbi Siddishallen. Sjåføren forsto for det første ikke spørsmålet og visste for det andre ikke hva Siddishallen var engang, langt mindre om bussen gikk den veien. Sånn skjer hele tiden, og jeg syns ikke det er godt nok.

I sånne tilfeller reiser du som passasjer deg opp og sier at bussen går forbi Siddishallen.

Det går an å hjelpe hverandre.

For øvrig er dette et problem også med norske sjåfører. I en måned nå har jeg kjørt buss for tog (grunnet anleggsarbeid hos NSB), og flere ganger har bussene kjørt feil. Ikke vet de hvor stasjonene er heller.

Men hva gjør vi som passasjerer da? Jo, vi sier fra. Hei, sjåfør, nå kjører du feil. Eller hvis noen spør sjåføren om bussen kjører forbi Høvik Kirke, som sjåførene som ble dratt inn for hele landet denne måneden ikke hadde noen forutsetninger til å ha hørt om, så reiser jeg som passasjer meg opp og sier: Ja, den går forbi Høvik Kirke, men gå av på Sandvika og ta buss videre derfor.

Dette er ikke så fryktelig vanskelig.

Skrevet

Hei,

Ja, jeg er kjent der.

Siddishallen er jo noe man må være lokalkjent for å vite om, for det er verken en gate, eller et sted med skilt på. Bare sjekk - det er verken skiltet (eller har skilt på bygget) med Siddishallen.

Det er jo slik at ikke alle er født i Norge, og da er det noen som det tar tid for. Jeg synes det er fint at de jobber.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Tilsvarende historier tror jeg nok glatt kan fortelles om bussjåfører av norsk opprinnelse også. Jeg har noen erfaringer selv fra oppigjennom årene - både i Trondheim og Oslo...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Tilsvarende historier tror jeg nok glatt kan fortelles om bussjåfører av norsk opprinnelse også. Jeg har noen erfaringer selv fra oppigjennom årene - både i Trondheim og Oslo...

Jeg fikk kjeft av en norsk bussjåfør forleden. Det var buss for tog igjen. Jeg har kjørt det i en måned, og bussene skal stoppe på de vanlige togstasjonene (det står i ruta på bussen hvilke stasjoner de skal stoppe på).

Det er ikke nødvendig å trykke inn stoppknappen slik man vanligvis gjør, da bussen kjører for toget, tar opp passasjerer som toget, osv.

Da vi kom til Lysaker Stasjon, som ligger på E18, ga han ingen tegn til å ville stoppe, så jeg reiste meg opp og skrek (ikke kjerringhyl, assa) at jeg skulle av. Han trampa inn bremsen og forsøkte å måke inn på stasjonen, noe som ikke fungerte. I stedet stoppet han 100 meter senere og slapp meg av på motorveien!

Og hva gjør han? Jo, han skjeller ut meg. Jeg måtte da for helvete si fra når jeg skulle av. Innen jeg rakk å svare smelte han igjen døra og kjørte videre.

Det sto folk på stasjonen som skulle på, men disse brydde han seg heller ikke om.

Konklusjonen er at sangen lyver. En bussjåfør er såvisst ikke alltid en mann i godt humør. Noen ganger kaster han deg til og med av på motorveien. :)

Gjest enig med deg (men ikke med Sør)
Skrevet

Med vennlig hilsen

hehehe Hallo i luken! Er du våken? Har du spist noe rart? Leste du ikke startinnlegget skikkelig?

Gjest enig med deg (men ikke med SDD)
Skrevet

Hvis de ikke jobber er det feil. Da ender de på trygt. Hvis de jobber - men før de har lært seg norsk (noe som tar tid - spesielt for voksne mennesker som må lære seg et nytt språk), er det galt det også, selv om yrket er bussjåfør - en jobb hvor du klarer deg fint uten et ord norsk.

Arbeid er også den beste måten å lære norsk på. Du lærer det heller dårlig hvis du sitter hjemme hele dagen.

Jeg har til nå ikke vært borti en bussjåfør som ikke kan engelsk eller norsk.

Heller en person på trygd enn en som ikke en gang kan håndtere farlige situasjoner og ulykker på grunn av manglende språkkunnskaper slik trådstarter beskrev.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Heller en person på trygd enn en som ikke en gang kan håndtere farlige situasjoner og ulykker på grunn av manglende språkkunnskaper slik trådstarter beskrev.

Hvorfor skal ikke en som ikke kan norsk kunne håndtere ulykker- eller farlige situasjoner? Det er godt mulig du har manglende engelskkunnskaper, men det har ikke eventuelt ulykkespersonell. De klarer altså fint å snakke med en afrikaner med dårlige norskkunnskaper.

Skrevet

Jeg fikk kjeft av en norsk bussjåfør forleden. Det var buss for tog igjen. Jeg har kjørt det i en måned, og bussene skal stoppe på de vanlige togstasjonene (det står i ruta på bussen hvilke stasjoner de skal stoppe på).

Det er ikke nødvendig å trykke inn stoppknappen slik man vanligvis gjør, da bussen kjører for toget, tar opp passasjerer som toget, osv.

Da vi kom til Lysaker Stasjon, som ligger på E18, ga han ingen tegn til å ville stoppe, så jeg reiste meg opp og skrek (ikke kjerringhyl, assa) at jeg skulle av. Han trampa inn bremsen og forsøkte å måke inn på stasjonen, noe som ikke fungerte. I stedet stoppet han 100 meter senere og slapp meg av på motorveien!

Og hva gjør han? Jo, han skjeller ut meg. Jeg måtte da for helvete si fra når jeg skulle av. Innen jeg rakk å svare smelte han igjen døra og kjørte videre.

Det sto folk på stasjonen som skulle på, men disse brydde han seg heller ikke om.

Konklusjonen er at sangen lyver. En bussjåfør er såvisst ikke alltid en mann i godt humør. Noen ganger kaster han deg til og med av på motorveien. :)

For en type!!

For øvrig helt enig i at sangen om bussjåføren ofte lyver!

Men som barn mente vi søstrene at varianten med at militære har sure tær ihvertfall var sann! Vi fniste fælt og tittet på faren vår hver gang vi sang den strofen;-)

Skrevet

Hei,

Ja, jeg er kjent der.

Siddishallen er jo noe man må være lokalkjent for å vite om, for det er verken en gate, eller et sted med skilt på. Bare sjekk - det er verken skiltet (eller har skilt på bygget) med Siddishallen.

Det er jo slik at ikke alle er født i Norge, og da er det noen som det tar tid for. Jeg synes det er fint at de jobber.

Med vennlig hilsen

Du er visst ikke så kjent som jeg trodde. ;-) Det er gigantskilt på Siddishallen.

Det var ellers et eksempel. Det samme har skjedd når passasjerer har spurt om Madlakrossen eller Madlaleiren.

Jeg syns man skal måtte forlange et minimum av lokalkunnskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...