Gå til innhold

Bolig

Gjest hilsen husløs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå tror jeg du ror litt. Jeg er ikke uenig i utsagnet "det er en del uføretrygdede på DOL". Det er selvsagt at noen her er uføretrygdede, noe annet ville vært rart.

Jeg er uenig i at du skrev at du antok at siden DOL er et såkalt medisinsk nettsted, så tror du at det er flere uføretrygdede her enn i resten av befolkningen.

''Jeg er uenig i at du skrev at du antok at siden DOL er et såkalt medisinsk nettsted, så tror du at det er flere uføretrygdede her enn i resten av befolkningen.''

Ja, det er da en logisk konklusjon at folk på et medisinsk nettsted hyppigere er uføre enn folk på ikke-medisinske nettsted?

Med vennlig hilsen

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

22

• Dorthe

11

• morsan

4

• Maximia

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Jeg er uenig i at du skrev at du antok at siden DOL er et såkalt medisinsk nettsted, så tror du at det er flere uføretrygdede her enn i resten av befolkningen.''

Ja, det er da en logisk konklusjon at folk på et medisinsk nettsted hyppigere er uføre enn folk på ikke-medisinske nettsted?

Med vennlig hilsen

Nei, det er ikke logisk, fordi de aller fleste her er helt "vanlige" folk med små og store plager, som alle har - alt fra gnagsår, omgangssyke, PMS, lav sex-lyst, kjedsomhet eller at du vurderer en kaffemaskin opp mot en kaffetrakter ;-)

Skrevet

Med vennlig hilsen

Jeg tror uføre/syke er overrepresentert på de fleste forum av to grunner:

1. Mange er såpass syke at de ikke kan gå så mye ut, og dermed får dekket en del av sine sosiale behov der.

2. De har bedre tid siden de ikke jobber.

Logisk.

Skrevet

Nei, det er ikke logisk, fordi de aller fleste her er helt "vanlige" folk med små og store plager, som alle har - alt fra gnagsår, omgangssyke, PMS, lav sex-lyst, kjedsomhet eller at du vurderer en kaffemaskin opp mot en kaffetrakter ;-)

Joda, men det vil likevel være flere enn gjennomsittet av disse som er uføre, sammenlignet med resten av befolkningen.

Akkurat som på et legekontor - de fleste er der pga. "sår hals", men det vil være flere der som er uføre enn resten av befolkningen.

Hvor stor overrepresentasjonen er har jeg ikke sagt noe om.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Joda, men det vil likevel være flere enn gjennomsittet av disse som er uføre, sammenlignet med resten av befolkningen.

Akkurat som på et legekontor - de fleste er der pga. "sår hals", men det vil være flere der som er uføre enn resten av befolkningen.

Hvor stor overrepresentasjonen er har jeg ikke sagt noe om.

Med vennlig hilsen

Jeg er ikke overbevist.

Hvor stor del av den voksne norske befolkning er uføretrygdet da?

Skrevet

Med vennlig hilsen

...men så kan det stilles spørsmål ved om de fleste av dem som frekventerer Åpent på jevnlig basis er her nettopp fordi det "egentlig" eller "opprinnelig" var et medisinsk nettsted.

Som prust påpekte kom mange av oss hit pga graviditet/småbarn, og har siden hengt her av andre årsaker enn for å diskutere medisinske spørsmål.

"Åpent" ble vel opprettet nettopp for å holde "altmuligpraten" utenom fagforaene (som jo også har mindre aktivitet enn Åpent, og kanskje større innslag av midlertidige brukere).

Jeg er overhodet ikke uenig i din påstand om at et forum som i sin kjerne er et medisinsk forum vil kunne ha større andel uføretrygdede enn befolkningen generelt, men jeg er uenig i at "åpent" i _realiteten_ er et "medisinsk forum".

Skrevet

Men man ser jo ikke på svaret til folk om de er uføretrygdet eller ikke da hvis de diskuterer kaffemaskiner ;o) Man vet jo om noen som er uføretrygdet og så er det endel som ikke skriver det men bruker annet nick da de ikke vil at resten skal vite det.

Skrevet

Jeg tror uføre/syke er overrepresentert på de fleste forum av to grunner:

1. Mange er såpass syke at de ikke kan gå så mye ut, og dermed får dekket en del av sine sosiale behov der.

2. De har bedre tid siden de ikke jobber.

Logisk.

Du kan ha rett, men mange av oss bruker mye tid på DOL selv om vi jobber. Jeg er ikke på Facebook, men prioriterer DOL på den tiden jeg har ledig om kveldene, og i pauser på jobb.

Skrevet

...men så kan det stilles spørsmål ved om de fleste av dem som frekventerer Åpent på jevnlig basis er her nettopp fordi det "egentlig" eller "opprinnelig" var et medisinsk nettsted.

Som prust påpekte kom mange av oss hit pga graviditet/småbarn, og har siden hengt her av andre årsaker enn for å diskutere medisinske spørsmål.

"Åpent" ble vel opprettet nettopp for å holde "altmuligpraten" utenom fagforaene (som jo også har mindre aktivitet enn Åpent, og kanskje større innslag av midlertidige brukere).

Jeg er overhodet ikke uenig i din påstand om at et forum som i sin kjerne er et medisinsk forum vil kunne ha større andel uføretrygdede enn befolkningen generelt, men jeg er uenig i at "åpent" i _realiteten_ er et "medisinsk forum".

''Jeg er overhodet ikke uenig i din påstand om at et forum som i sin kjerne er et medisinsk forum vil kunne ha større andel uføretrygdede enn befolkningen generelt, men jeg er uenig i at "åpent" i _realiteten_ er et "medisinsk forum".''

"Åpent" er det ikke, men mange av de andre er det jo.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Fordi så mange skriver om dagen og man kan rett og slett ikke ha tid til å skrive så mange innlegg som mange gjør mens de er på jobben. Oslo Kommune har jo ikke engang internett på sine arbeidsplasser, bare intranett

Jeg jobber og er ikke ufoeretrygdet. Det varierer litt hvor aktiv jeg er paa dagtid, men har stort sett oppe flere vinduer og kan surfe innom dol og svare uten at jeg vil si det gaar utover jobben min. Antagelig er jeg meget effektiv:)

Skrevet

''Jeg er overhodet ikke uenig i din påstand om at et forum som i sin kjerne er et medisinsk forum vil kunne ha større andel uføretrygdede enn befolkningen generelt, men jeg er uenig i at "åpent" i _realiteten_ er et "medisinsk forum".''

Med vennlig hilsen

...og igjen: Mindre aktivitet og færre (gjengager-) brukere på de mer utpregede medisinske foraene.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Jeg vil påstå (uten å ha telt antall innlegg og antall tråder) at de forumene det er mest aktivitet på er:

*Åpent

*Psykiatri

*Samliv

*Sex

*Foreldre-småbarn

- og det er jo bare Psykatri-forumet som har direkte med sykdom å gjøre. De andre forumene har med livet generelt å gjøre.

Skrevet

Jeg er ikke overbevist.

Hvor stor del av den voksne norske befolkning er uføretrygdet da?

Ca 350 000 i Norge, som er ca 7% av befolkningen.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg har ikke skrevet noe om at det skal være så veldig mange uføretrygdede her, men at trådstarter ikke kan klandres for å anta at det er "en del", og at jeg er rimelig sikker på at det ligger over landsgjennomsnittet.

Med vennlig hilsen

Det tror nok jeg ogsaa. Mitt inntrykk er at det er mange ufoeretrygdede her.

Skrevet

Jeg vil påstå (uten å ha telt antall innlegg og antall tråder) at de forumene det er mest aktivitet på er:

*Åpent

*Psykiatri

*Samliv

*Sex

*Foreldre-småbarn

- og det er jo bare Psykatri-forumet som har direkte med sykdom å gjøre. De andre forumene har med livet generelt å gjøre.

Jo, men svært mange som er her har vært her da andre fora var aktive.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg jobber og er ikke ufoeretrygdet. Det varierer litt hvor aktiv jeg er paa dagtid, men har stort sett oppe flere vinduer og kan surfe innom dol og svare uten at jeg vil si det gaar utover jobben min. Antagelig er jeg meget effektiv:)

Jeg vet at du jobber da og du er vel ikke av dem som er her tidligst på kvelden heller.

Skrevet

Jo, men svært mange som er her har vært her da andre fora var aktive.

Med vennlig hilsen

''Jo, men svært mange som er her har vært her da andre fora var aktive.''

Skjønner ikke helt hva du mener?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg vet at du jobber da og du er vel ikke av dem som er her tidligst på kvelden heller.

Jeg kommer ofte inn sent ja og avslutter sent og er stuptroett naar klokka ringer 6.30. Angrer alltid like mye, men laerer aldri:)

Skrevet

Det tror nok jeg ogsaa. Mitt inntrykk er at det er mange ufoeretrygdede her.

Jeg tror det varierer litt jeg, alt etter hvilket forum som for øyeblikket er "flavour of the month."

For noen år siden skulle en tro halve Norges befolkning enten adopterte eller gikk gjennom prøverørsbehandling, ut fra hva innlegg som ble postet på DOL . Nå har disse brukerne flyttet over på annet forum,og det er ingen på DOL som adopterer mer.... ;-(

Psykiatri dominerer veldig for tiden, mer enn det gjorde før. (Jepp - mange års DOL-erfaring her... ;-)) Og dermed mange uførtrygdede vil jeg tro. Neste år er det kanskje noe helt annet.

Skrevet

''Jo, men svært mange som er her har vært her da andre fora var aktive.''

Skjønner ikke helt hva du mener?

At mange som nå er på åpent kom til DOL pga. andre (sykdomsrelaterte) fora som ikke er aktive nå.

Jeg må innrømme at jeg ikke forstår hvorfor det skal være "kontroversielt" at flere på DOL enn gjennomsnittet er uføre. Det virker åpenbart for meg.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...