Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har flere enn før fått uføretrygd nå som arbeidsavklaringspenger er innført? Virker sånn på dagsenteret der jeg går, de siste månedene er det flere som har gått over på varig uføretrygd, men det kan selvfølgelig være helt tilfeldig.

Skrevet

Jeg aner ikke, men jeg må faktisk selv innrømme at jeg er svært tilbakeholden med å Eventuelt gå tilbake til det som nå samlet er aap. Nå har jeg det ganske ok i mnd med varig uføretrygd, som ung ufør. Bla. får jeg over to ggr så mye bostøtte. Med 7000 i måneden hadde jeg ikke klart meg på tidsbegrenset trygd aleine, fordi reglene for bostøtte sørget for at jeg fikk hele 800kr i mnd... Samlet utbetaling var og mindre. Jeg hadde blitt sosialklient om jeg ikke hadde noen som hjalp meg og ikke minst oppsparte penger fra tidligere. Imidlertid fikser ikke jeg annet enn å stå på permanent trygd nå... Det jeg egentlig prøver å si er at det dessverre kan være ganske så gunstig å være på uføretrygd for en del mennesker. På godt og vondt. Selvsagt vil flere stå på permanent trygd som er gunstig og forutsigbar. Samtidig er jo de som regnes so minstepensjonister dømt til å gå på sossen.

Dermed er det ikke godt å si for alle. Men jeg husker at attføring og tidsbegrenset uførepensj var mindre i mnd og ga dårligere kriterier for bostøtte etter str på leilighet og samlet leie pr år .Helt absurde regler. Hadde man høy leie, så hadde man krav på mindre bostøtte (!!!). Jeg håper jo at de har endret reglene der...

Å stikke alle under en stol er ingen god ide, og NAV forsøker jo å gjøre dette ved å putte flere typer ytelse under en sko.

Skrevet

Jeg aner ikke, men jeg må faktisk selv innrømme at jeg er svært tilbakeholden med å Eventuelt gå tilbake til det som nå samlet er aap. Nå har jeg det ganske ok i mnd med varig uføretrygd, som ung ufør. Bla. får jeg over to ggr så mye bostøtte. Med 7000 i måneden hadde jeg ikke klart meg på tidsbegrenset trygd aleine, fordi reglene for bostøtte sørget for at jeg fikk hele 800kr i mnd... Samlet utbetaling var og mindre. Jeg hadde blitt sosialklient om jeg ikke hadde noen som hjalp meg og ikke minst oppsparte penger fra tidligere. Imidlertid fikser ikke jeg annet enn å stå på permanent trygd nå... Det jeg egentlig prøver å si er at det dessverre kan være ganske så gunstig å være på uføretrygd for en del mennesker. På godt og vondt. Selvsagt vil flere stå på permanent trygd som er gunstig og forutsigbar. Samtidig er jo de som regnes so minstepensjonister dømt til å gå på sossen.

Dermed er det ikke godt å si for alle. Men jeg husker at attføring og tidsbegrenset uførepensj var mindre i mnd og ga dårligere kriterier for bostøtte etter str på leilighet og samlet leie pr år .Helt absurde regler. Hadde man høy leie, så hadde man krav på mindre bostøtte (!!!). Jeg håper jo at de har endret reglene der...

Å stikke alle under en stol er ingen god ide, og NAV forsøker jo å gjøre dette ved å putte flere typer ytelse under en sko.

Som ung ufør kan det være gunstig med uførepensjon. Det hender NAV er skikkelig vrange og lar folk gå 15 år på rehab/attføring/tu/aap. Uføre skal de ikke ha noe av, nei.

Hvis man da hadde fått ufør, ville den økonomiske situasjonen blitt mye bedre og forutsigbar. Man kunne bruke tiden på andre ting enn å kjempe for de kronene man har krav på. F.eks å bli frisk! Og hvis man en vakker dag blir frisk, ja da kan man si opp uføretrygden.

Mulig flere går over på uføre nå som aap kom. De som har gått lenge på TU burde iallfall få det. Men har også hørt rykter om at man kan gå i maaange år på aap, så jeg vet ikke...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...