Gå til innhold

Bør offentlig ansatte tjene vesentlig mer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvfølgelig :)

Men det er likevel litt annerledes, det fordrer jo at det er etterspørsel på stedet.

Det gjør det da i offentlig sektor også.

Med vennlig hilsen

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

21

• Sør

14

• tzatziki1365380058

7

• BobbyPeru

5

Mest aktive i denne tråden

Persille1365381127
Skrevet

Det er greit nok.

Men la oss ta tilfellet professor i offentlig sektor som tross alt er høyest lønnet i utdannings- og forskningssektoren. Nesten ingen i privat sektor har gått gjennom en like hard utdannelse og så nådeløs selektering. Nesten ingen stillinger er betinget så mye talent og hardt arbeid. Nesten ingen stillinger er så resultatorienterte.

Hvorfor får de ikke mer enn 5- 600 000 og hvorfor unner ikke folk dem mer i lønn? Hvordan skal offentlig sektor lykkes med å utdanne folk i fremtiden når avgangsstudenten får lønnstilbud som langt overstiger årslønnen til førsteamaniensusen som utdannet han? Hvilke konsekvenser har det?

Det er et veldig godt poeng, men det er ikke det samme som å øke lønningene i sektoren generelt.

Persille1365381127
Skrevet

Vel, det handler jo om tilbud og etterspørsel, og ev. hvor gode/dårlige de som etterspør er å vurdere kvaliteten til de som de ansetter.

Med vennlig hilsen

Det handler også litt om risiko.

Man går godt betalt for å være i forsvaret. Man får også godt betalt for å reise offshore for et privat selskap. Piloter har godt betalt, leger likeså. Felles for dem alle er at de utsetter seg selv og andre for større fare enn det gjennomsnittsbefolkningen gjør.

Da burde de vel også lønnes deretter... Høy risiko bør få høy lønn.

Skrevet

Tja... jeg er offentlig ansatt, og tjener 174 kroner i timen med topp ansiennitet. Må jobbe alt jeg kan av helger, hverdager og netter for at det skal gå rundt. Det er litt slitsomt når man er aleneforsørger i alle fall, og samtidig vite at man har en jobb der folk er totalt avhengig av en - både i forhold til medisinering og livskvalitet ellers.

Jeg leste en reportasje i ei avis her for litt siden, der en sykepleier i Oslo ikke fikk det til å gå rundt for seg selv og barna. Hun jobbet i full stilling, og satt igjen med langt mindre enn normen etter at alle regninger var betalt. For å klare å forsørge barna sine, måtte hun gå på sosialen.

Hvordan er det stelt da, med rike Norge?! Tre års høyskoleutdanning er ikke nok for å få ei åkei lønn her til lands, så lenge det er innenfor helsevesenet. En bachelor i informatikk derimot, gir over en halv million kroner i startlønn, med null ansiennitet!

Sick!

Nå tror jeg ikke sykepleiere i mange andre land tjener så godt som dem i Norge (generelt), men (som utdannet innen data osv.) lurer jeg jo på hvorfor folk (særlig kvinner) utdanner seg til "lavlønnsyrker". Det er jo ikke noe nytt at de er dårligere betalt enn mange andre yrker...

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det handler også litt om risiko.

Man går godt betalt for å være i forsvaret. Man får også godt betalt for å reise offshore for et privat selskap. Piloter har godt betalt, leger likeså. Felles for dem alle er at de utsetter seg selv og andre for større fare enn det gjennomsnittsbefolkningen gjør.

Da burde de vel også lønnes deretter... Høy risiko bør få høy lønn.

Det er relativt begrenset hvor farlig det er å programmere datamaskiner, for de som bedriver slikt...

;-)

Med vennlig hilsen

Persille1365381127
Skrevet

Tja... jeg er offentlig ansatt, og tjener 174 kroner i timen med topp ansiennitet. Må jobbe alt jeg kan av helger, hverdager og netter for at det skal gå rundt. Det er litt slitsomt når man er aleneforsørger i alle fall, og samtidig vite at man har en jobb der folk er totalt avhengig av en - både i forhold til medisinering og livskvalitet ellers.

Jeg leste en reportasje i ei avis her for litt siden, der en sykepleier i Oslo ikke fikk det til å gå rundt for seg selv og barna. Hun jobbet i full stilling, og satt igjen med langt mindre enn normen etter at alle regninger var betalt. For å klare å forsørge barna sine, måtte hun gå på sosialen.

Hvordan er det stelt da, med rike Norge?! Tre års høyskoleutdanning er ikke nok for å få ei åkei lønn her til lands, så lenge det er innenfor helsevesenet. En bachelor i informatikk derimot, gir over en halv million kroner i startlønn, med null ansiennitet!

Sick!

For å si det sånn, hun hadde 23.000 utbetalt i måneden - det er ikke spesielt dårlig. http://www.dagbladet.no/2010/07/29/nyheter/forskjells-norge/sykepleierlonn/12755017/

Det er nesten skammelig at de fremstiller det der som fattig, jeg har flere ansatte med de samme forpliktelsene som tjener langt mindre.

Og hva er 6.000 i "studielån og andre lån" I MÅNEDEN? Når det ikke har noe med bolig å gjøre? Det er MYE penger...

Det tilsvarer en bruttolønn på mellom 350.000 og 400.000. Det er ikke spesielt dårlig.

Skrevet

Ja, overflytting er kanskje feil ord å bruke. Poenget mitt var at en del offentlige jobber finnes i alle kommuner og fylker, uansett folketall og geografisk plassering. Slik er det ikke med det private, det er mer geografisk plassert.

Nei, det er da ikke alle kommuner som har sykehus (for eksempel), eller en masse andre offentlige stillinger, men de aller fleste har rørleggere, ingeniører, frisører, osv osv.

Med vennlig hilsen

Persille1365381127
Skrevet

Det er relativt begrenset hvor farlig det er å programmere datamaskiner, for de som bedriver slikt...

;-)

Med vennlig hilsen

Ja, men det er heller ikke godt betalt for alle. De dyktige tjener godt, veldig godt. Men de som er "på snitt" tjener ikke så fantastisk bra. En helt vanlig it-konsulent kan tjene 4-500.000 - og det er ikke SÅ mye penger. Jeg har en venninne som sitter på sentralbord, hun tjener 350.000.

Det er jo sånn at de som er gode tjener bra, uansett hva man gjør.

Persille1365381127
Skrevet

Det gjør det da i offentlig sektor også.

Med vennlig hilsen

Ja, men da er stillingene der uansett. Forskjellen er om de er besatt eller ikke. Det er ikke sikkert at det er nok å gjøre for to rørleggere i en kommune, eller at en tannlege kan åpne egen praksis.

Skrevet

Det er et veldig godt poeng, men det er ikke det samme som å øke lønningene i sektoren generelt.

Tråden handler jo om de områdene hvor offentlig ligger langt under privat sektor.

Med vennlig hilsen

Persille1365381127
Skrevet

Nei, det er da ikke alle kommuner som har sykehus (for eksempel), eller en masse andre offentlige stillinger, men de aller fleste har rørleggere, ingeniører, frisører, osv osv.

Med vennlig hilsen

Nei, men alle kommuner har skoler, barnehager og kommuneadministrasjon. Uansett økonomi i kommunen.

Skrevet

Nei, men alle kommuner har skoler, barnehager og kommuneadministrasjon. Uansett økonomi i kommunen.

Jo, men "offentlig ansatt" er da ikke ett yrke; alle passer ikke i barnehager, osv.

Jeg er klar over at man har mange stillinger i det offentlige, men det har man da i det private også. Jeg ser ikke at det er noe fortrinn for de offentlig ansatte.

Tvert i mot, mange i private firma kan bli overført til utlandet i samme firma. Det er begrenset hvor mange offentlig ansatte som kan det.

Med vennlig hilsen

Persille1365381127
Skrevet

Tråden handler jo om de områdene hvor offentlig ligger langt under privat sektor.

Med vennlig hilsen

Men tjener en professor/forsker så mye bedre (i samme stilling) i det privat enn i det offentlige?

Når det kommer til ingeniører og jurister f.eks, så er gapet ganske stort. Men jeg innbiller meg også at jurister i det private jobber en del mer, hardere og satser mer enn man gjør i det offentlige?

Og da er vi tilbake på det med risiko... En privat jurist jobber stort sett basert på eget navn, anbefalinger, innsats - mens en jurist i det offentlige har jobb uansett.

Persille1365381127
Skrevet

Jo, men "offentlig ansatt" er da ikke ett yrke; alle passer ikke i barnehager, osv.

Jeg er klar over at man har mange stillinger i det offentlige, men det har man da i det private også. Jeg ser ikke at det er noe fortrinn for de offentlig ansatte.

Tvert i mot, mange i private firma kan bli overført til utlandet i samme firma. Det er begrenset hvor mange offentlig ansatte som kan det.

Med vennlig hilsen

Jeg er klar over at ikke alle i offentlig sektor jobber i kommunen. Alle ansatte i offentlig sektor tjener ikke dårlig heller. Men det er noen fordeler i det offentlige som vi ikke har i det private, og det er de jeg listet tidligere slik jeg ser det.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg vet ikke helt...

300' er et drøyt gap. Men det er svært få private selskap som har like gode pensjonsordninger, like gode permisjonsordninger, like godt støtteapparet (bedriftsleger, fysioterapeuter, AKAN, osv) og like gode forutsetninger.

Med gode forutsetninger mener jeg;

Uansett hvor dårlig et prosjekt går, er det alltid mer penger å hente. Uansett hvor dårlig jobb man gjør, får man fortsette å jobbe (kanskje ikke med det samme, men likevel). Det finnes alltid avansemuligheter, man har alltid fortrinnsrett pga ansiennitet, man kan søke overflytting til tilsvarende jobber overalt i hele landet, osv. I tillegg er det svært mange spennene prosjekter som håndteres av det offentlige, og som har gitt mange god læring, mye kompetanse og erfaring.

Så jeg vet ikke helt. Noe mer er jeg enig i at de burde ha, men man må se på totaliteten - verdien av hele ansettelsesforholdet, ikke bare lønn. Men vesentlig mer er jeg ikke enig i at de burde ha.

Jeg jobber i offentlig sektor nå, et valg jeg gjorde pga reisevei til jobb, intet annet. Jobbet i privat sektor tidligere, og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i noe av det du skriver.

Permisjonsordninger, avspaseringsordninger, pensjonsordninger osv var mins like gode i det private. I tillegg var lønna vesentlig høyere.

Oppsigelsesvernet er sterkere i noen deler offentlige sektorer enn i private, men det finnes også deler av offentlig sektor hvor oppsigelsevernet er omtrent som i det private. Jeg opplever ikke jobben min som vesentlig tryggere enn jeg gjorde da jeg jobbet privat. Vi har "risiko" for både privat oppkjøp, oppsigelser og andre "morsomheter" der jeg jobber nå.

De store, private aktørene er stort sett like gode som offentlige etater. Små private org. skal jeg ikke uttale meg om.

Men bortsett fra det, så får man uansett, stort sett i alle fall, det man betaler for. Skal man ha en god ingeniør/økonom/jurist, så må man naturligvis betale konkurransedyktig lønn. Det finnes unntak - folk som ønsker å jobbe offentlig uansett, men jeg tror det er langt mellom folk som velger å gå ned 2-300000 i lønn bare fordi de vil være i offentlig sektor.

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er en sannhet med modifikasjoner. Lærere, sykepleiere og tilsvarende kan jobbe hvor som helst - i praksis. Alle de som jobber i saksbehandling på barnehagekontorer, skoler og tilsvarende tjenester de har i hele landet kan det samme.

Flytting forutsetter selvfølgelig at tjenesten finnes på stedet da, enkelte offentlige etater har bare ett kontor.

Skatteetaten f.eks? Mange kontorer....

De kan jo ikke søke "overflytting". Det er ikke noe som heter overflytting fra en skole til en annen, fra ett skattekontor til et annet osv. De må jo søke jobbene, på samme måte som man må i privat sektor.

Men at en del offentlige arbeidsplasser finnes "overalt", stemmer jo. Det er generelt, lettere for en lærer å få jobb i utkantstrøk enn det er for en siviløkonom.

tzatziki1365380058
Skrevet

I tillegg til alle fordelene du nevner får man ofte permisjon et helt år, om man ønsker å forsøke noe annet. Hvor i det private får man det?

Alle stedene jeg har jobbet.... :) I det private, altså. Men jeg har kun arbeidet i store organisasjoner.

Jeg kjenner flere som IKKE har fått permisjon fra det offentlige også, så det varierer både her og der.

Når det er sagt, så skjønner jeg ikke hvorfor mulighet til ett års permisjon, som de færreste tross alt benytter seg av, liksom skal kunne fungere som kompensasjon for 300000 lavere lønn pr år....

tzatziki1365380058
Skrevet

Nei, men sånn er det jo flere steder i det private også? Forskjellen er at man ikke blir nedbemannet under slike tilstander i det offentlige.

Det er vanskelig å bli kvitt lærere, og sikkert leger og sykepleiere også. Men "funksjonærer" i kommunene, helseforetakene mv, har ikke nødvendigvis noe særlig sterkere stillingsvern enn i det private.

Skrevet

For å si det sånn, hun hadde 23.000 utbetalt i måneden - det er ikke spesielt dårlig. http://www.dagbladet.no/2010/07/29/nyheter/forskjells-norge/sykepleierlonn/12755017/

Det er nesten skammelig at de fremstiller det der som fattig, jeg har flere ansatte med de samme forpliktelsene som tjener langt mindre.

Og hva er 6.000 i "studielån og andre lån" I MÅNEDEN? Når det ikke har noe med bolig å gjøre? Det er MYE penger...

Det tilsvarer en bruttolønn på mellom 350.000 og 400.000. Det er ikke spesielt dårlig.

Nei, det er ikke spesielt dårlig, men til sammenligning med andre bachelorutdannelser er det kanskje halve lønna...

Jeg hadde klart meg VELDIG bra med 23000 utbetalt, for å si det sånn!

tzatziki1365380058
Skrevet

En del offentlig ansatte burde helt sikkert tjene mer.

Men det er en kjennsgjerning at f.eks. mange unge mødre (foreldre) velger å jobbe offentlig i småbarnsperioden, og det har sin grunn. Nå hisser jeg sikkert på meg noen, men i en del bransjer er det langt større krav til innsats i det private. Og lønnen er tilsvarende høyere.

Jeg jobbet i IT-bransjen i privat sektor i mange år og jobber nå i IT-bransjen i offentlig sektor, og den forskjellen er ikke-eksisterende hva arbeidsmenge og krav til effektivitet angår.

Småbarnsperioden var også betraktelig enklere da jeg jobbet privat, fordi kultur for faktisk, ikke bare teoretisk, fleksitid og toleranse for hjemmekontornbuk var skyhøy i forhold til der jeg jobber nå.

Hadde jeg ikke spart 30 reisetimer i mnd ved å gå over til offentlig sektor (etter at vi flyttet), hadde jeg ikke vært i tvil om at jeg hadde fortsatt i privat sektor, nei!!

Men jeg hadde samme vrangforestillingene som deg før jeg flyttet over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...