Gå til innhold

Somaliske familier utnytter velferdssystemet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slutt å dra inn jøder i hver jævla diskusjon.

''Slutt å dra inn jøder i hver jævla diskusjon.''

Du drar innvandrere "i hver jævla diskusjon", og sammenligningen med hva som skjedde med jødene (som ble uthengt slik somaliere blir i dag) er åpenbar.

Og flau for deg.

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

49

• ShitDiddelyDo

13

• laban

8

• hidi, the scorpion

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''"Du og dine" er jo nettopp en del av problemet.''

Nei, er det ikke. I USA er man bare nødt til å jobbe for å klare seg. Her i landet blir man sydd puter under armene.

Ja, og det gjelder minst like mye for alle som ikke er somaliere, så det eneste du oppnår er å synliggjøre dine pinlige fordommer.

Skrevet

Og så "jøder" vi litt igjen.

Ja, for det er helt likt "å somalie". Det er bare en annen folkegruppe - prinsippet er identisk.

Skrevet

''

Ingen overraskelse det, nei. Nå venter vi spent på sørs bortforklaring av problemet...''

Hvem skal vi henge ut i dag? Jødene? Muslimene? De homofile? Hva med psyk. utviklingshemmet?

Åh ja! Nå er turen kommet til somaliene. Det er ekstra lett, ettersom de fleste av dem er godt synlig, og kan hånes med letthet.

Det er dette som er venstresidas problem. At de ikke våger å ta opp ordentlig vansker knyttet til ulike kulturer.

Jeg opplever meg selv som ikke-rasist, og har venner fra flere kulturer. Stemmer også rødt - men er frustrert fordi de røde partiene ikke tar på alvor og tør å snakke om - helt konkret - problematikken knyttet til enkelte kulturer og deres kræsj i møtet med Norge. Hvis man tar opp dette, blir man stemplet som rasist med en gang.

Dermed løser man heller ikke problemene.

hidi, the scorpion
Skrevet

Diskusjonen her gikk på påståtte "omsorgsgener" som kvinner skal ha, formodentlig ved siden av "vaske-gulvet-gener" og "styke-klær-gener".

Vil tro at en kvinne som ammer, ville trenge beskyttelse. Da vil enhver normal mann sørge for beskyttelse og mat, som den ammende kvinnen ville tilberede....

Vitenskapen er enig med meg;) Motbevis er ønskelig!

Skrevet

Det er dette som er venstresidas problem. At de ikke våger å ta opp ordentlig vansker knyttet til ulike kulturer.

Jeg opplever meg selv som ikke-rasist, og har venner fra flere kulturer. Stemmer også rødt - men er frustrert fordi de røde partiene ikke tar på alvor og tør å snakke om - helt konkret - problematikken knyttet til enkelte kulturer og deres kræsj i møtet med Norge. Hvis man tar opp dette, blir man stemplet som rasist med en gang.

Dermed løser man heller ikke problemene.

Hei,

Det er ikke et problem at man ønsker å behandle folk som individer.

Det er ikke et problem at man ikke straffer alle i Norge for "skattesvik", selv om prosentandelen nordmenn som gjør dette trolig er høyere enn antall falskt skilte somaliske kvinner.

Likevel ville man blitt stoppet hvis man skrev at "nordmenn er skattesnytere", ikke sant?

Somaliere er like mye individer om nordmenn, selvsagt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Vil tro at en kvinne som ammer, ville trenge beskyttelse. Da vil enhver normal mann sørge for beskyttelse og mat, som den ammende kvinnen ville tilberede....

Vitenskapen er enig med meg;) Motbevis er ønskelig!

Som heller ikke har noe med DNA å gjøre, hvilket var det som ble diskutert.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Helt enig.

Men fakta kan ikke oversees heller, og fakta viser at somaliere er vanskligere å integrere enn andre mennesker... De får jo tilbud på lik linje med andre innvandrere, om norskkurs evt. å lære å lese.

Hvorfor nekter de å ta i mot?

Har en somalsk kamerat, som går på skole og forsøker å lære seg norsk;) En herlig fyr, men også han er negativ til somaliere i Norge, som ikke benytter seg av tilbudet om å lære.... Og han kjenner selvfølgelig mange flere somaliere enn det jeg gjør.

Ja, jeg er helt enig i at det er et problem, men jeg er veldig usikker på hvordan vi skal løse det. Det norskkurset hjelper f.eks. fryktelig lite hvis kurset er alt du har med norsk å gjøre. Det kan fort bli tilfelle hvis de ikke kommer seg ut i jobb. Og selv i Norge er det tøft å få jobb når du knapt kan noe. At mange er skeptiske til nettopp somaliere gjør det desto vanskeligere.

Men det første vi kan gjøre er i hvert fall å fjerne kontantstøtten. Det vil sende en del unger i barnehage og mødrene deres ut i arbeidslivet.

Det å få dem i arbeid er det viktigste.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Pussig da hvorfor somaliske flyktninger klarer seg så mye bedre i USA.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2693035.ece

''- Hvis jeg ikke hadde drevet mitt eget firma, hadde jeg vasket disse gulvene. Noe annet er utenkelig. I USA er det forventet at alle skaffer seg jobb. Gründeren og entreprenøren Hussein Samatar strutter av amerikansk selvtillit og stolthet over hva han selv og mange andre somaliske flyktninger har fått til i den amerikanske delstaten Minnesota. Der er bortimot 70 prosent av somalierne i jobb. Knapt 3 prosent er registrert arbeidsledige. ''

Nei, det er ikke så pussig. USA har ikke vår velferd. Somaliere som drar til USA får ikke kontantstøtten i fanget så fort de kommer dit.

En annen forskjell er at de får jobb i USA. Det gjør de ikke her - ikke uten norskkunnskaper (og selv om de kan norsk sliter de - en nasjon hvor vi for få år siden fryktet troll). USA er vant med innvandring, og engelskkunnskaper er av mindre relevans i arbeid hvor det ikke er viktig at du gjør deg forstått.

Mennesker i arbeid lærer også språket, og de kommer langt bedre inn i samfunnet.

I USA er de også godt vant med ghettoer. De får ikke halve opinionen i mot seg så fort en haug somaliere, kinesere, jøder eller mexianere bosetter seg i den billigste bydelen. Det gjør de her. Mye takket være sånne som deg.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, for det er helt likt "å somalie". Det er bare en annen folkegruppe - prinsippet er identisk.

Det morsomme med å bruke jødeeksempelet er ikke bare at prinsippet er det samme, men at mange av de du diskuterer mot forsvarer jødene nær sagt uansett hva de gjør av faenskap. I hvert fall så lenge faenskapet begås mot arabere.

Skrevet

Det morsomme med å bruke jødeeksempelet er ikke bare at prinsippet er det samme, men at mange av de du diskuterer mot forsvarer jødene nær sagt uansett hva de gjør av faenskap. I hvert fall så lenge faenskapet begås mot arabere.

Ja, og ironisk nok så er det jo fremdeles mange "på den siden" som hater jødene. Skillet går ved dem som hater jødene av "prinispielle årsaker", og de som bare hater det meste av innvandrere, men bruker jødene som alibi, pga. konflikten i Midtøsten.

Og så har man "pro-Israel" (!!!!) organisasjoner som "Send Jødene Hjem", som (tro det eller ei) faktisk ikke er en anti-innvandrer-organisasjon, men skal liksom være pro-jødisk!

Hvis det ikke hadde vært for det som skjedde for 70 år siden hadde det faktisk vært hysterisk morsomt.

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, og ironisk nok så er det jo fremdeles mange "på den siden" som hater jødene. Skillet går ved dem som hater jødene av "prinispielle årsaker", og de som bare hater det meste av innvandrere, men bruker jødene som alibi, pga. konflikten i Midtøsten.

Og så har man "pro-Israel" (!!!!) organisasjoner som "Send Jødene Hjem", som (tro det eller ei) faktisk ikke er en anti-innvandrer-organisasjon, men skal liksom være pro-jødisk!

Hvis det ikke hadde vært for det som skjedde for 70 år siden hadde det faktisk vært hysterisk morsomt.

Med vennlig hilsen

Har vi en organisasjon i Norge som heter "Send jødene hjem"?

Uansett er vel det bare et ledd i Israels politikk. De vil at flest mulig jøder skal komme til Israel. At de har så dårlig plass at snart en halvmillion av dem, altså nesten 10 % av Israelsk jødiske befolkning, bor på ulovlig jord, er ikke så nøye. Det er bare å kaste ut noen flere palestinere for å få plass.

Men dette må selvfølgelig forsvares med nebb og klør.

Ja, det er litt komisk, men også litt trist. I hvert fall hvis man helst ser at det en gang blir fred i Midtøsten.

Skrevet

Har vi en organisasjon i Norge som heter "Send jødene hjem"?

Uansett er vel det bare et ledd i Israels politikk. De vil at flest mulig jøder skal komme til Israel. At de har så dårlig plass at snart en halvmillion av dem, altså nesten 10 % av Israelsk jødiske befolkning, bor på ulovlig jord, er ikke så nøye. Det er bare å kaste ut noen flere palestinere for å få plass.

Men dette må selvfølgelig forsvares med nebb og klør.

Ja, det er litt komisk, men også litt trist. I hvert fall hvis man helst ser at det en gang blir fred i Midtøsten.

"Hjelp jødene hjem" er det visst de heter. Beklager. Det er en av disse "Med Israel for Fred"-type organisasjonene.

Ja, det som skjer med palestinerne er ubeskrivelig. At det får fortsette likeså.

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Hjelp jødene hjem" er det visst de heter. Beklager. Det er en av disse "Med Israel for Fred"-type organisasjonene.

Ja, det som skjer med palestinerne er ubeskrivelig. At det får fortsette likeså.

Med vennlig hilsen

Hjelp Jødene Hjem, ja. Det hørtes i det minste litt penere ut. ;)

For øvrig en livsfarlig politikk. De jødene som forlater sine hjem i Europa (stort sett østeuropa, så vidt jeg har lest) er de mest ekstreme.

Det siste Israel trenger er flere ekstremister.

Ikke rart det er krig i verden ...

Skrevet

''Ett tegn på at somaliere er vanskelig å integrere....''

Men hvorfor er det vanskeligere å integrere somaliere enn andre? Det er vel strengt tatt spørsmålet man bør stille seg.

Svaret er ganske enkelt at de ikke får jobb. Neste spørsmål blir da hvorfor de ikke får jobb.

Svaret på det er at mange er analfabeter når de kommer. At de kommer fra et land som i årtider har vært det fullstendige kaos på jord gjør heller ikke saken bedre.

Signeres!

Jeg jobber i NAV og ser at somaliere kan utnytte systemet på lik linje med alle andre, men det største problemet er alle fordommene som hindrer dem i å få jobb. Særlig kvinnene sliter her, særlig om de bærer hodeplagg.

Min erfaring er at somaliere flest er stolte og arbeidssomme folk(høres i adjektivbruken ut som min far nå..) som ønsker å livnære seg sjøl, men hva hjelper det når du ikke får innpass pga nasjonalitet / opphav, klesdrakt, navn e.l.?

For kort tid siden opplevde jeg at ei nyutdanna, opprinnelig somalisk jente søkte sikkert hundre stillinger uten å bli innkalt til intervju, engang. Så skifta ho til et norskklingende navn i Folkeregisteret og blei innkalt til intervju på første søknad.

Nå jobber ho på nærbutikken (ikke noe galt i det), og håper på å kunne gjøre seg nytte av en treårig høgskoleutdanning.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Signeres!

Jeg jobber i NAV og ser at somaliere kan utnytte systemet på lik linje med alle andre, men det største problemet er alle fordommene som hindrer dem i å få jobb. Særlig kvinnene sliter her, særlig om de bærer hodeplagg.

Min erfaring er at somaliere flest er stolte og arbeidssomme folk(høres i adjektivbruken ut som min far nå..) som ønsker å livnære seg sjøl, men hva hjelper det når du ikke får innpass pga nasjonalitet / opphav, klesdrakt, navn e.l.?

For kort tid siden opplevde jeg at ei nyutdanna, opprinnelig somalisk jente søkte sikkert hundre stillinger uten å bli innkalt til intervju, engang. Så skifta ho til et norskklingende navn i Folkeregisteret og blei innkalt til intervju på første søknad.

Nå jobber ho på nærbutikken (ikke noe galt i det), og håper på å kunne gjøre seg nytte av en treårig høgskoleutdanning.

''For kort tid siden opplevde jeg at ei nyutdanna, opprinnelig somalisk jente søkte sikkert hundre stillinger uten å bli innkalt til intervju, engang. Så skifta ho til et norskklingende navn i Folkeregisteret og blei innkalt til intervju på første søknad.''

Det er jo det vanlige ...

Få dem i jobb! Da løses mye.

Men somalierne er de nye hakkekyllingene. På nittitallet var det pakistanerne. Nå er plutselig pakistanere flest godt integrert, og kvinnfolka deres tar til og med mer høyere utdanning enn nordmenn. Ikke kan de lenger kritiseres for å ta jobbene våres heller, da vi mangler arbeidskraft. Så prøvde man seg på å kritisere dem for å hente hele familier fra Pakistan, men det henger heller ikke på greip lenger - da SSB viser at ingen importerer flere ikke-vestlige enn nordmenn selv (da fra sørøstasia).

Nå er det somalierne sin tur. Ja - og Islam, naturligvis, da kan man også ramme en del pakistanere. Og ikke minst irakere og afghanere, selv om de som ikke vil ha dem her er de samme som hyllet Bush for å bombe dem i filler og således sende dem på flukt mot blant annet Norge.

Jaja. Vi frykter i hvert fall ikke skogstroll lenger.

Skrevet

''For kort tid siden opplevde jeg at ei nyutdanna, opprinnelig somalisk jente søkte sikkert hundre stillinger uten å bli innkalt til intervju, engang. Så skifta ho til et norskklingende navn i Folkeregisteret og blei innkalt til intervju på første søknad.''

Det er jo det vanlige ...

Få dem i jobb! Da løses mye.

Men somalierne er de nye hakkekyllingene. På nittitallet var det pakistanerne. Nå er plutselig pakistanere flest godt integrert, og kvinnfolka deres tar til og med mer høyere utdanning enn nordmenn. Ikke kan de lenger kritiseres for å ta jobbene våres heller, da vi mangler arbeidskraft. Så prøvde man seg på å kritisere dem for å hente hele familier fra Pakistan, men det henger heller ikke på greip lenger - da SSB viser at ingen importerer flere ikke-vestlige enn nordmenn selv (da fra sørøstasia).

Nå er det somalierne sin tur. Ja - og Islam, naturligvis, da kan man også ramme en del pakistanere. Og ikke minst irakere og afghanere, selv om de som ikke vil ha dem her er de samme som hyllet Bush for å bombe dem i filler og således sende dem på flukt mot blant annet Norge.

Jaja. Vi frykter i hvert fall ikke skogstroll lenger.

Hehe *galgenhumor* - særdeles gode poenger :-)

Håper vi kan få bukt med de massive fordommene mot somaliere og irakere spesielt, i mitt distrikt er folk flest meir åpne mot f.eks afghanere og burmesere.

Jeg snakker sjølsagt om nyankomne flyktninger nå, ikke norske statsborgere, fordi om mange av dem også sliter, dessverre.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hehe *galgenhumor* - særdeles gode poenger :-)

Håper vi kan få bukt med de massive fordommene mot somaliere og irakere spesielt, i mitt distrikt er folk flest meir åpne mot f.eks afghanere og burmesere.

Jeg snakker sjølsagt om nyankomne flyktninger nå, ikke norske statsborgere, fordi om mange av dem også sliter, dessverre.

Jeg opplever ikke fremmedfrykt rundt meg. Jeg tror nesten aldri jeg har gjort det.

Men jeg er jo på nettet en del, og på nettet kan det nærmest se ut som om regelrette nynazister (bortsett fra at de elsker jøder - men det er det eneste som skiller dem fra Vigrid) er i et voldsomt overtall. De henger uansett ikke helt på greip. F.eks. bruker de det ekstreme islamister gjør mot muslimer som argument mot muslimer, men hvis den ekstremistene vil steine og som de synes så synd på kommer til døde kommer til Norge, er plutselig den personen en av ekstremistene hun også. Hun har jo hijab og alt! Disse sitter for øvrig og venter på krig, og Oslo er visstnok et av de farligste stedene i verden blitt. En nitrist by. Det siste er greit nok - det er jo en del junkieelementer som kan gjøre de fleste triste, men det er ikke disse de tenker på - men tvert imot livsfarlige muslimske områder rundt om i byen.

Ikke at disse grupperingene noen gang har hengt på greip ...

Men jeg får inntrykk av at den mest ekstreme fremmedfientligheten er et nettfenomen. I hvert fall har ikke jeg sett stort til den utenfor nettet. Det som er trist er at innvandrere har internett de også, og jeg lurer på hva disse må tro når de leser blogger, på VG Debatt, eller under så godt som alle artikler på Dagbladet hvor vi som lesere oppfordres til å skrive. Disse skruene slenger til og med rundt seg med Islam-hets under artikler som ikke har noe med innvandring å gjøre - f.eks. fotballnyheter.

Man kan lure på om det er en liten gjeng som jobber 24 timer i døgnet med nettpropaganda.

Gjest movenpink
Skrevet

Signeres!

Tragisk med at navnebytte er det som må til... Har selv også hørt om noen lignende tilfeller. Hadde Laila Naverud fått like mye gehør i befolkningen som "hun er blitt norsk nå" om hun het Iqbal Dongtabida (eks.) Kun hypotetisk, dog interessant spm synes jeg.

Somaliske damer er personer med godt humør (min erfaring) og tror mange av de kunne gjort en del jobber om folk ga de sjansen. Til dags dato har jeg dessverre kun møtt èn somalisk mann som har hatt arbeidsmoral. Fælt å si det altså - har jobbet mye med fremmedspråklige og er _ikke_ rasist. De mennene jeg hadde, var alle unntatt èn (som hadde utdannelse fra sitt hjemland) opptatt av å dra til Grønland og tygge khat...

Er din erfaring fra NAV at somaliske kvinner og menn er "like bra" eller er mennene du har møtt mer samstemt med min oppfatning?

Gjest movenpink
Skrevet

Jeg mener å huske at somaliere er en av de best integrerte gruppene i USA.

Det er neppe somaliere det er mye galt med, utover det du påpeker.

Med vennlig hilsen

I Norge tar vi imot alle. I USA er de mye mer segregerende og kontrollerer mye mer hvem som kommer inn i landet der. Forbauser meg ikke at somalierne der gjør det så annerledes enn her hjemme. USA har jo foretatt "valg på øverste hylle".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...