Gå til innhold

Somaliske familier utnytter velferdssystemet

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

Da har du et atferdsproblem. Du er _ikke_ født i Norge, men på Island. Hva i himmelens navn er galt med det...?

I alle dager. Vet du ikke hva et atferdsproblem er?

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

49

• ShitDiddelyDo

13

• laban

8

• hidi, the scorpion

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda
Skrevet

Kan kongelig innavl forklare svenskekongen?

Nei jeg tror svenske kongen er ufkorklarig.

Gjest segunda
Skrevet

Vår nåværende kronprins, mener du? Da snur du det jeg skrev på hodet. Han fant seg jo en ikke-kongelig.

Jeg mente dette ikke seriøst. Jeg mente bare at hvis det hadde fantes kongsdøtre i diverse daler så hadde kronprinsen funnet en. For min del synes jeg hans valg er greit, men jeg synes monarki med en konge og dronning er håpløst gammeldags.

Skrevet

Tragisk med at navnebytte er det som må til... Har selv også hørt om noen lignende tilfeller. Hadde Laila Naverud fått like mye gehør i befolkningen som "hun er blitt norsk nå" om hun het Iqbal Dongtabida (eks.) Kun hypotetisk, dog interessant spm synes jeg.

Somaliske damer er personer med godt humør (min erfaring) og tror mange av de kunne gjort en del jobber om folk ga de sjansen. Til dags dato har jeg dessverre kun møtt èn somalisk mann som har hatt arbeidsmoral. Fælt å si det altså - har jobbet mye med fremmedspråklige og er _ikke_ rasist. De mennene jeg hadde, var alle unntatt èn (som hadde utdannelse fra sitt hjemland) opptatt av å dra til Grønland og tygge khat...

Er din erfaring fra NAV at somaliske kvinner og menn er "like bra" eller er mennene du har møtt mer samstemt med min oppfatning?

''Er din erfaring fra NAV at somaliske kvinner og menn er "like bra" eller er mennene du har møtt mer samstemt med min oppfatning?''

Men ser du ikke hvor meningsløst et slikt spørsmål er?

La oss si at den ene var verre - hva så? Hva skulle det berettige? Skulle man da skule stygt på alle somaliske menn?

Du behandler da helt sikkert nordmenn som individer.

Med vennlig hilsen

Skrevet

I Norge tar vi imot alle. I USA er de mye mer segregerende og kontrollerer mye mer hvem som kommer inn i landet der. Forbauser meg ikke at somalierne der gjør det så annerledes enn her hjemme. USA har jo foretatt "valg på øverste hylle".

Hei,

Det er nok også sant, men det viser jo bare at det ikke er "somaliere" som gruppe det er noe galt med.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

''"Du og dine" er jo nettopp en del av problemet.''

Nei, er det ikke. I USA er man bare nødt til å jobbe for å klare seg. Her i landet blir man sydd puter under armene.

Er du og alle i din familie i jobb, eller mottar noen av dere en eller annen form for trygd? Alderspensjon kanskje eller kontantstøtte?

Gjest segunda
Skrevet

I Norge tar vi imot alle. I USA er de mye mer segregerende og kontrollerer mye mer hvem som kommer inn i landet der. Forbauser meg ikke at somalierne der gjør det så annerledes enn her hjemme. USA har jo foretatt "valg på øverste hylle".

Jeg tror ikke du har særlig mye kunnskaper om det du skriver nå. Å sammenligne innvandringspolitikk i lille Norge med giganten USA gjør bare nissen på berget.

Er du klar over hvor mange millioner ulovlige innvandrere befinner seg i USA?

Skrevet

Jeg tror ikke du har særlig mye kunnskaper om det du skriver nå. Å sammenligne innvandringspolitikk i lille Norge med giganten USA gjør bare nissen på berget.

Er du klar over hvor mange millioner ulovlige innvandrere befinner seg i USA?

Hei Segunda,

Husk at det kun var snakk om somaliere i USA her.

Det er, etter det jeg husker, faktisk korrekt at USA velger ut hvilke somaliske kvoteflyktninger skal få opphold der (basert på utdanning, osv.), i motsetning til f. eks. Norge som aksepterer alle.

USA har blitt kritisert for dette.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg mente dette ikke seriøst. Jeg mente bare at hvis det hadde fantes kongsdøtre i diverse daler så hadde kronprinsen funnet en. For min del synes jeg hans valg er greit, men jeg synes monarki med en konge og dronning er håpløst gammeldags.

Jeg er heller ikke monarkist. Jeg er for den islandske republikk-modellen.

Skrevet

Men ikke den islandske øknomiske modellen? ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Nå er mange islendinger for å slutte med presidentembetet siden h*n ikke har noen makt, og velge statsminister som landets overhode med makt.

Gjest segunda
Skrevet

Hei Segunda,

Det er, etter det jeg husker, faktisk korrekt at USA velger ut hvilke somaliske kvoteflyktninger skal få opphold der (basert på utdanning, osv.), i motsetning til f. eks. Norge som aksepterer alle.

Med vennlig hilsen

Det er godt mulig. Jeg har ikke spesielle kunnskaper om somalsk innvandring i USA.

Skrevet

Men ikke den islandske øknomiske modellen? ;-)

Med vennlig hilsen

Nei, den tror jeg har fått dårlig rykte...

Gjest Elextra
Skrevet

Helt enig i at det må være en systemsvakhet her, men jeg synes det blir litt feil å henge ut personene som utnytter systemet, så lenge de gjør ting som systemet nærmest legger opp til, og som ikke er ulovlig.

Husker jeg traff somaliske taxi-sjåfører da jeg var i USA for ikke lenge siden. De syntes det var morsomt jeg var norsk, for de hadde familie i Norge. De var litt misunnelige på sine somaliske slektninger i Norge, for som han sa "It's such an easy living over there, here we have to work hard".

Skrevet

Helt enig i at det må være en systemsvakhet her, men jeg synes det blir litt feil å henge ut personene som utnytter systemet, så lenge de gjør ting som systemet nærmest legger opp til, og som ikke er ulovlig.

Husker jeg traff somaliske taxi-sjåfører da jeg var i USA for ikke lenge siden. De syntes det var morsomt jeg var norsk, for de hadde familie i Norge. De var litt misunnelige på sine somaliske slektninger i Norge, for som han sa "It's such an easy living over there, here we have to work hard".

Og dette er forskjellig mellom somaliere og xxxx?

Med vennlig hilsen

Gjest movenpink
Skrevet

''Er din erfaring fra NAV at somaliske kvinner og menn er "like bra" eller er mennene du har møtt mer samstemt med min oppfatning?''

Men ser du ikke hvor meningsløst et slikt spørsmål er?

La oss si at den ene var verre - hva så? Hva skulle det berettige? Skulle man da skule stygt på alle somaliske menn?

Du behandler da helt sikkert nordmenn som individer.

Med vennlig hilsen

Hei Sør!

Joda, jeg etterstreber å behandle alle som individer. Men kan bare konstatere at jeg har sett et gjennomgående mønster ift menn fra Somalia. Mange av de somaliske damene har selv også tatt det opp. Når noe blir så vanlig at det er utbredt på gruppenivå, synes jeg man bør kunne stille seg spørsmål rundt det.

''La oss si at den ene var verre - hva så? Hva skulle det berettige? Skulle man da skule stygt på alle somaliske menn?''

Det ville om så var på gruppenivå, berettige at disse må få andre tiltak.

Skuling vil neppe hjelpe på det. :P

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Selvsagt gjør de det. Det er da ingen nyhet.

Hvorfor skulle somaliere være et unntak?

Gjest movenpink
Skrevet

Hei Segunda,

Med vennlig hilsen

Takk for støtten :) Synes emnet er veldig interessant egentlig. Hadde vi silt ut slik som USA, så hadde "våre somaliere" også kommet helt annerledes ut.

P.s: når jeg viste til somaliere (mennene) i innlegg et annet sted her, mente jeg ikke "alle somaliere i denne verden", men våre norske somaliere og det jeg mener å ha sett mer på gruppenivå. Innvikla - puuuh :)

Gjest segunda
Skrevet

Selvsagt gjør de det. Det er da ingen nyhet.

Hvorfor skulle somaliere være et unntak?

Fordi de er mørkhudete og det forventes at de bukker og neier og sier ja massa i hver setning.

Skrevet

Hei Sør!

Joda, jeg etterstreber å behandle alle som individer. Men kan bare konstatere at jeg har sett et gjennomgående mønster ift menn fra Somalia. Mange av de somaliske damene har selv også tatt det opp. Når noe blir så vanlig at det er utbredt på gruppenivå, synes jeg man bør kunne stille seg spørsmål rundt det.

''La oss si at den ene var verre - hva så? Hva skulle det berettige? Skulle man da skule stygt på alle somaliske menn?''

Det ville om så var på gruppenivå, berettige at disse må få andre tiltak.

Skuling vil neppe hjelpe på det. :P

''Når noe blir så vanlig at det er utbredt på gruppenivå, synes jeg man bør kunne stille seg spørsmål rundt det. ''

Hvorfor?

Man kan ikke gjøre noen tiltak på rase/folke-gruppenivå (nekte somaliere å skille seg, for eksempel, eller bare undersøke somaliere), så man må enten ta for seg én eller alle. Ikke gruppere etter hudfarge, religion, rase, osv.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...