Gjest Scarphia Skrevet 16. september 2001 Del Skrevet 16. september 2001 Hvilke matvarer må jeg spise for å få i meg de viktige vitaminene, og hvor mye trenger jeg å spise. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 17. september 2001 Del Skrevet 17. september 2001 Hei, Scarphia. For å få i seg alt man trenger av vitaminer, mineraler, og andre viktige stoffer bør man ha et variert kosthold. Et slikt kosthold består av frukt, grønnsaker, grove kornprodukter, melk og melkeprodukter, og kjøtt og fisk (og/eller belgfrukter). Det er viktig at kostholdet ikke blir for ensidig. Dersom man hadde broccoli til middag i går, kan man f.eks velge gulrøtter i dag. Dette vil sørge for at det som mangler i en matvare, får man gjennom en annen. Når det gjelder mengden, er det litt vanskelig for meg å si. De generelle råd er: Frukt og grønnsaker bør være "5 om dagen", hvor 1 porsjon er 1 medium frukt, 1/2 kopp kokte grønnsaker eller 1 kopp rå, 1 potet etc. Av kornprodukter bør du spise minst 6 porsjoner (1 porsj er bl.a 1 skive, 1/2 kopp frokostblanding, 1/2 rundstykke, 1/2 kopp kokt pasta og ris etc). Av melk og melkeprodukter bør du få i deg rundt 2-3 porsjoner (1 porsj er 1 glass melk, 1 kopp yoghurt, ca 40 g ost) Av kjøtt/fisk/belgfrukter anbefales det 2-3 porjsoner (1 porsj er ca 50 g kjøtt, 1 egg, 2 ss peanutsmør, 1/2 kopp kokte bønner) Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.