Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 63 år og jogger/løper 2-3 ganger i uken. Problemet mitt er at jeg sliter med søvn dersom jeg anstrenger meg for mye. Feks en 7 km løype som løpes med snitt puls på 137 dvs ca 83% av maks puls 165, resulterer i store søvnproblemer om natten, der jeg føle meg varm og lys våken. Kun første natt etter trening, deretter som normalt igjen. Samme søvnproblemer gjelder med 4 x 4 intervall der dragene ligger mellom 85-90% av maks puls, som jeg synes går greit og uten at jeg blir mer enn god og andpusten under dragene. Jeg har testet maks oksygenopptak som viser ca 34 -35. En faktor som var litt lav var Ventilasjon som på de to testene jeg har tatt lå på mellom 69% og 89% av forventet. dvs 82,1 L/min og 104,8. L/min. De som testet meg visste ikke hva dette betydde? Jeg har høyt bloktrykk og har benytter Zelo-sok, Lipitor og Albyle E i ca 2 år, men hadde også problemer med søvn ved trening før dette, men kanskje ikke så mye. Har kun trent i 3 -4 år. Høyde og vekt er helt greit 183/78.Aldri hatt vektproblemer. Er forøvrig pensjonist og lever et relativt stressfritt liv etter ca 30-35 år som daglig leder av små/mellomstore firmaer. Hva kan søvnproblemene skyldes. Er det en overoppheting som kan sitte i en del timer. ( spiller ingen rolle om jeg løper kl 11 om formiddagen eller kl 17 om ettermiddagen). Eller kan det være problemer relatert til blodtrykk og medisinbruk? Takknemmelig for synspuntker på problemet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352505-s%C3%B8vnproblemer-ved-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Du nevner at også tidligere har hatt noe problemer med søvnen. Nå blir søvnen mer urolig dagene du har trent. Dette er en vanlig foreteelse nå det trenes sen ettermiddag og om kvelden og spes. ved terning med høy intensitet. Det kan skylles at kroppstemperaturen har økt under aktiviteten, muskelcellene ikke er restituert og hormonelle forandringen. Vanligvis vil disse tingene falle brukbart til ro etter 4-5 timer, men det kan selvsagt være individuelle variasjoner.

Selo-Zoc er en såkalt betablokker. Den kan forsterke søvnvansker og den kan gjøre at treningen oppleves spesielt tung. Man får ikke vanlig pulsrespons på treningen. Betablokker kan også virke inn på respirasjonen (pusten) og det kan være en delvis forklaring på noe redusert ventilasjon.

I en slik situasjon pleier jeg å forslå at all trening bør skje om formiddagen slik at resten av dagen kan brukes til fysisk restitiusjon. Hvis du erfarer at treningen med høy intensitet gir deg mest problemer, hadde jeg heller bedrevet styrketrening.

Lykke til !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...