Gjest tuss Skrevet 17. september 2001 Del Skrevet 17. september 2001 Jeg har vært mye plaget med luft i magen etter min siste fødsel for 12 mnd siden. Det er gjerne ganske bra tidlig på dagen for så å bli verre fra ca kl 15. Det blir verre av at jeg spiser brød, og frukt og grønnsaker har jeg helt måttet kutte ut. Kan det være irritert tykktarm? Hva kan jeg isåfall gjøre for å bli bedre? Jeg har gått på minipillen Conludag de siste 9 mnd, kan det ha noe å si? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 17. september 2001 Del Skrevet 17. september 2001 noen tips til luft i magen: ta deg god tid med maten..ikke stress..spis sakte og tygg godt..veeldig godt. Drikke mye vann. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 17. september 2001 Del Skrevet 17. september 2001 Hei tuss Det er godt mulig du har irritabel tarm. Forsøk Biola produkter en periode (1 yoghurt per dag). Unngå de matvarene du har erfart gir problemer. Bytt f.eks til en finere brødtype dersom grovt brød er problematisk. Gå inn på temasiden om luft i magen, og gjør et søk (gå inn på søk) for å få flere råd i forbindelse med dette problemet. Jeg tror det er lite sannsynlig at bruk av minipillen er årsak til problemet. Du kan også stille spørsmålet til legen under allmennmedisin. Diskuter symptomene med legen din dersom de vedvarer. Vær obs på at du ikke begrenser kostholdet ditt så mye at du får for lite mat/næring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
optatt Skrevet 18. september 2001 Del Skrevet 18. september 2001 Da jeg gikk på p-pillen Trionetta fikk jeg store mageproblemer og trodde det var irritert tykktarm. Jeg gikk med dette problemet i 9 mnd, før jeg sluttet med pillene, og nå er jeg helt fin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tuss Skrevet 18. september 2001 Del Skrevet 18. september 2001 Da jeg gikk på p-pillen Trionetta fikk jeg store mageproblemer og trodde det var irritert tykktarm. Jeg gikk med dette problemet i 9 mnd, før jeg sluttet med pillene, og nå er jeg helt fin. Oj, det var gode nyheter. Jeg har gått på vanlige p-piller tidligere uten å ha problemer med magen. Skal gå over til vanlige piller (Trinordiol) når jeg er ferdig med å amme om en måned eller to. Kanskje blir magen min fin igjen da? Kan jo håpe på det :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oppdalnissen Skrevet 19. september 2001 Del Skrevet 19. september 2001 ulcerøs kolitt Vet ikke om det er dette du lider av, men jeg kjenner ett par stk som har denne kroniske tarm sykdomen og de kan ikke spise grov mat. Loff isteden for brød, må finne ut hva man tåler selv.. forsøk deg fram. Ikke stress da blir magen irritert. Har det sånn selv ihvertfall. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noor@lis Skrevet 19. september 2001 Del Skrevet 19. september 2001 Jeg lider av irritert tykktarm, men jeg må spise grovt brød, rå grønnsaker og annen mat med mye fiber i for å i det hele tat fungere. Lyst brød, mye sukker eller feit mat sender meg rett på toalettet, og der kan jeg bli værende ei god stund. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hanni1365379972 Skrevet 19. september 2001 Del Skrevet 19. september 2001 noen tips til luft i magen: ta deg god tid med maten..ikke stress..spis sakte og tygg godt..veeldig godt. Drikke mye vann. Hei. jeg lider også av dette. Irritert tarm er i følge min ernæringsfysiolog en samlebetegnelse leger bruker for alt som har med tykktarmen som de ikke finner ut av. og det finnes ikke noen enkel og grei kur mot dette. Du må finne fram til det kostholdet som passer deg best. Siden jeg forstår at irritert tarm ikke er en spesifikk sykdom, kan ulike ting hjelpe tror jeg. (Det er en skikkelig dum diagnose å få!) Jeg har fått undersøkt tarmen ved koloskopi-undersøkelse, for lillesøsteren min har ulcerøs kolitt - som ble nevnt overfor her. Heldigvis led ikke jeg av det samme! men dette her kan være slitsomt nok. jeg har vært plaget i rundt 4 år med dette. Noen perioder er OK, andre fæle. jeg er spesielt dårlig uka før mensen. Tror det er lurt å spise regelmessig i det minste. Jeg føler med deg, hvis det kan være til noen trøst 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noor@lis Skrevet 20. september 2001 Del Skrevet 20. september 2001 Hei. jeg lider også av dette. Irritert tarm er i følge min ernæringsfysiolog en samlebetegnelse leger bruker for alt som har med tykktarmen som de ikke finner ut av. og det finnes ikke noen enkel og grei kur mot dette. Du må finne fram til det kostholdet som passer deg best. Siden jeg forstår at irritert tarm ikke er en spesifikk sykdom, kan ulike ting hjelpe tror jeg. (Det er en skikkelig dum diagnose å få!) Jeg har fått undersøkt tarmen ved koloskopi-undersøkelse, for lillesøsteren min har ulcerøs kolitt - som ble nevnt overfor her. Heldigvis led ikke jeg av det samme! men dette her kan være slitsomt nok. jeg har vært plaget i rundt 4 år med dette. Noen perioder er OK, andre fæle. jeg er spesielt dårlig uka før mensen. Tror det er lurt å spise regelmessig i det minste. Jeg føler med deg, hvis det kan være til noen trøst koloskopi? Er det sånn hvor de tar prøver fra tarmen din med noe de stikker ned i halsen din? Je gskal på en slik undersøkelse for å være på den sikre siden, og gruer meg som en hund, er det så ille som jeg trur eller er det værre? Jeg lider av irritert tykktarm, men må ta slike prøver grunnet mye tarmsykdommer i familien:/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hanni1365379972 Skrevet 20. september 2001 Del Skrevet 20. september 2001 koloskopi? Er det sånn hvor de tar prøver fra tarmen din med noe de stikker ned i halsen din? Je gskal på en slik undersøkelse for å være på den sikre siden, og gruer meg som en hund, er det så ille som jeg trur eller er det værre? Jeg lider av irritert tykktarm, men må ta slike prøver grunnet mye tarmsykdommer i familien:/ Hei. Jeg tok en slik koloskopi på grunn at min søster har ulcerøs colitt. (Altså en kronisk tarmsykdom) Undersøkelsen er svært grundig, og de ser fort om noe er galt eller ikke. Jeg vet ikke i hvilken grad slike tarmsykdommer er arvelige - jeg hadde iallfall ikke samme sykdom som min søster - men fikk altså da diagnosen (hvis man kan kalle det det?)irritabel tarm. Koloskopi er ikke noe å være redd for. Det er en undersøkelse av tarmen, så de går inn i tarmen (endetarmen) med et slags kamera - og du kan se hva som skjer på en tv-skjerm. (Ganske snodig å se inn i sin egen mage). Undersøkelsen er ikke ubehagelig, og du får beroligende - slik at du slapper av. Det som kanskje er litt ubehagelig er at du må drikke saltvannsoppløsning hele dagen i forveien. Du skal ha i deg ganske mange liter av dette, samt mange liter vann - og ikkeno mat. Dette er for å få tømt tarmen helt. Det smaker ikke så innmari godt, men man klarer det. Men jeg anbefaler deg å være alene i ro og fred - for du må fly ganske ofte på do etterhvert... Undersøkelsen er over på en halvtime eller noe sånt, og jeg tror at de kan se med en gang om tarmen ser normal ut eller ikke. (For ordens skyld: Gastroskopi er den undersøkelsen hvor man må svelge en slange som skal ned i magen.) Håper dette hjalp litt. Bare ta det med ro. Det e LURT å gjennomgå en slik undersøkelse hvis man mistenker at det kan være noe annet enn irritabel tarm. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.