Gjest er_frisk Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Jeg lurer på hvordan jeg skal bli kvitt diagnosene jeg har i journalen? Psykosediagnosen er feil, ut i fra flere år uten medisiner og et aktivt liv og vanlig jobb er det umulig at jeg har den sykdommen. Jeg har fått en ny psykolog til å gå gjennom journalen og hun sier at utredningen og konklusjonen om den sykdommen er gjort på (sitat) "et tynt grunnlag". Jeg blir virkelig lei meg når hun kommer med en ullen konklusjon til slutt. Saken er udiskutabel mener jeg, men hun vil ikke skrive at jeg er frisk. Istedet har hun kommet med en ny diagnose i en epikrise om at jeg er "Tilbakevendende depressiv lidelse (remisjon)". Jeg er enig i at det kan ha vært situasjonen for noen år siden, men hvor mye krever det at jeg beviser at jeg er frisk før hun stryker også den nye diagnosen? Jeg er klar over at remisjon kan bety "god periode". Det er ironisk nok tungt for meg at hun ikke vil innfri dette ønsket om å få slippe psykiatriske diagnoser, dette er utrolig stigmatiserende. Jeg får epikrisen og ingen forklaring i retur når jeg ber om svar på dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352625-hvordan-blir-man-kvitt-diagnoser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
rose23 Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Ingen kan gå tilbake i journalen å forandre på tekster. Det er lovbrudd. Hvorfor er du så opptatt av å "fjerne" en diagnose. Det er bare en merkelapp som legetanden liker å bruke for å karaktisere atferden din... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352625-hvordan-blir-man-kvitt-diagnoser/#findComment-3019799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er_frisk Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Ingen kan gå tilbake i journalen å forandre på tekster. Det er lovbrudd. Hvorfor er du så opptatt av å "fjerne" en diagnose. Det er bare en merkelapp som legetanden liker å bruke for å karaktisere atferden din... 1. fordi denne "adferden" som en lege har tolket av meg er kommet til på en uforsvarlig måte og det har jeg støtte for. Derfor ligger nå saken hos pasientombudet. Legen min er enig i den beslutningen å forfølge de feilene jeg har blitt utsatt for den den forrige behandleren. Jeg så at saksbehandleren i pasientombudet ble berør av klagen min når han leste den. 2. Jeg fikk den opprinnelige diagnosen innen veldig kjapp tid nesten uten prat med han som gjorde det og jeg er skikkelig frustrert over at det er motsvarende umulig å bli kvitt diagnosen. 3. Jeg kan etter personopplysningsloven faktisk få rettet journalen. Dvs. den opprinnelige teksten blir ikke strøket men det blir lagt med en kommentar. Jeg kan også få slettet hele/deler av journalen, men siden jeg har satt igang denne saken må jeg vente. 4. Jeg ber ikke om en retting av journalen fra den nye behandleren. Det jeg ønsker er at det som siste side i den står at jeg ikke er deprimert eller psykotisk. 5. Jeg vil ikke ha noen journal som ikke avkrefter den alvorlige opprinnelige diagnosen. Denne diagnosen har gitt meg problemer med å få meg jobb, jeg mistet mange venner og den har gjort noe med meg. Så for meg er det mer enn et "arbeidsnotat". Det ligger mye følelser i bildet som over veldig lang tid ikke blekner pga dette. Selv om det er urealistisk at noen tyvtitter i journalen, så er jeg livredd for at dette skal lekke ut og påvirke mine fremtidige yrkesmuligheter. Derfor er det greit at siste side står at jeg er frisk nå 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352625-hvordan-blir-man-kvitt-diagnoser/#findComment-3019885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rose23 Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 1. fordi denne "adferden" som en lege har tolket av meg er kommet til på en uforsvarlig måte og det har jeg støtte for. Derfor ligger nå saken hos pasientombudet. Legen min er enig i den beslutningen å forfølge de feilene jeg har blitt utsatt for den den forrige behandleren. Jeg så at saksbehandleren i pasientombudet ble berør av klagen min når han leste den. 2. Jeg fikk den opprinnelige diagnosen innen veldig kjapp tid nesten uten prat med han som gjorde det og jeg er skikkelig frustrert over at det er motsvarende umulig å bli kvitt diagnosen. 3. Jeg kan etter personopplysningsloven faktisk få rettet journalen. Dvs. den opprinnelige teksten blir ikke strøket men det blir lagt med en kommentar. Jeg kan også få slettet hele/deler av journalen, men siden jeg har satt igang denne saken må jeg vente. 4. Jeg ber ikke om en retting av journalen fra den nye behandleren. Det jeg ønsker er at det som siste side i den står at jeg ikke er deprimert eller psykotisk. 5. Jeg vil ikke ha noen journal som ikke avkrefter den alvorlige opprinnelige diagnosen. Denne diagnosen har gitt meg problemer med å få meg jobb, jeg mistet mange venner og den har gjort noe med meg. Så for meg er det mer enn et "arbeidsnotat". Det ligger mye følelser i bildet som over veldig lang tid ikke blekner pga dette. Selv om det er urealistisk at noen tyvtitter i journalen, så er jeg livredd for at dette skal lekke ut og påvirke mine fremtidige yrkesmuligheter. Derfor er det greit at siste side står at jeg er frisk nå Visst det betyr så mye for deg, så finner du sikkert en med bedre peiling som kan gi deg rett. En gang jeg var innlagt for noen år siden fikk jeg beskjed om å fylle ut et spørsmålsskjema med 6 spm. Om jeg hadde svart på skjemaet hadde jeg fått diagnosen bipolar. Overlegen jobbet der noen måneder og diagnotiserte 80 prosent som bipolare og ville gi alle samme medisin, inkludert meg. Heldigvis fikk hun sparken... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352625-hvordan-blir-man-kvitt-diagnoser/#findComment-3019936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
miakami Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 1. fordi denne "adferden" som en lege har tolket av meg er kommet til på en uforsvarlig måte og det har jeg støtte for. Derfor ligger nå saken hos pasientombudet. Legen min er enig i den beslutningen å forfølge de feilene jeg har blitt utsatt for den den forrige behandleren. Jeg så at saksbehandleren i pasientombudet ble berør av klagen min når han leste den. 2. Jeg fikk den opprinnelige diagnosen innen veldig kjapp tid nesten uten prat med han som gjorde det og jeg er skikkelig frustrert over at det er motsvarende umulig å bli kvitt diagnosen. 3. Jeg kan etter personopplysningsloven faktisk få rettet journalen. Dvs. den opprinnelige teksten blir ikke strøket men det blir lagt med en kommentar. Jeg kan også få slettet hele/deler av journalen, men siden jeg har satt igang denne saken må jeg vente. 4. Jeg ber ikke om en retting av journalen fra den nye behandleren. Det jeg ønsker er at det som siste side i den står at jeg ikke er deprimert eller psykotisk. 5. Jeg vil ikke ha noen journal som ikke avkrefter den alvorlige opprinnelige diagnosen. Denne diagnosen har gitt meg problemer med å få meg jobb, jeg mistet mange venner og den har gjort noe med meg. Så for meg er det mer enn et "arbeidsnotat". Det ligger mye følelser i bildet som over veldig lang tid ikke blekner pga dette. Selv om det er urealistisk at noen tyvtitter i journalen, så er jeg livredd for at dette skal lekke ut og påvirke mine fremtidige yrkesmuligheter. Derfor er det greit at siste side står at jeg er frisk nå hvordan kan feildiagnosen hindre deg i å få jobb, arbeidsgivere får ikke lese journalen din... så fremt du absolutt ikke vil bli politi, brannmann, pilot eller jobbe i hæren så kan du få alle slags jobber selv med diagnose som f.eks bipolar eller psykotisk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352625-hvordan-blir-man-kvitt-diagnoser/#findComment-3020112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 ''"Tilbakevendende depressiv lidelse (remisjon)". Jeg er enig i at det kan ha vært situasjonen for noen år siden, men hvor mye krever det at jeg beviser at jeg er frisk før hun stryker også den nye diagnosen? '' Diagnosen sier noe om hvordan du var da diagnosen ble stilt. Du vedgår selv at dette var riktig da. Den diagnosen kan ikke endres. Det er ikke annerledes en om du hadde ørebetennlse i 1990. Den diagnosen kan ikke endres selv om du er frisk i dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352625-hvordan-blir-man-kvitt-diagnoser/#findComment-3020133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er_frisk Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 ''"Tilbakevendende depressiv lidelse (remisjon)". Jeg er enig i at det kan ha vært situasjonen for noen år siden, men hvor mye krever det at jeg beviser at jeg er frisk før hun stryker også den nye diagnosen? '' Diagnosen sier noe om hvordan du var da diagnosen ble stilt. Du vedgår selv at dette var riktig da. Den diagnosen kan ikke endres. Det er ikke annerledes en om du hadde ørebetennlse i 1990. Den diagnosen kan ikke endres selv om du er frisk i dag. Jeg har visst ikke vært ryddig nok i forklaringene her, kjære psykiater. Det er 2 journaler. En som ble skrevet for mange år siden. Da var jeg skikkelig deprimert, men jeg benekter at jeg hadde en alvorlig psykotisk lidelse. Jeg fikk nylig en gjennomgang av denne journalen av psykolog nr 2 som er enig i at psykoselidelsen var en feiltolkning av situasjonen og stiller veldig spørsmål om hvordan denne konklusjonen da kom til. Hun har i runde former skrevet det i sine egne notater. Jeg har pga personvernet mitt ikke veldig lyst til å komme med konkrete bevis på dette i denne sammenhengen var feil. Det som er saken her er at Psykolog nr 2 leser gjennom journalen flere år etterpå fra psykolog nr 1. Vi går nøye gjennom den i mange timer, derfor blir jeg veldig overrasket at nr. 2 plutselig finner på en ny diagnose, "Tilbakevendende depressiv lidelse (remisjon)". Psykolog nr 2 vet veldig godt at jeg har hatt et normalt liv i lang tid og beskriver heller ingenting om depresjon i sine notater fra timene. I journalene fra nr. 2 står det heller ingenting annet enn at vi har gått gjennom journalen, så det finnet ikke bevis på ”Tilbakevendende depressiv lidelse” i de tekstene. Jeg sa tydelig til nr 2 at jeg følte hvor stigmatiserende journalen fra nr 1 var, så da ble jeg veldig overrasket når nr 2 plutselig finner på en ny diagnose som også er vagt definert. Det er forskjell mellom å være frustrert pga dårlig behandling i mange år til å gi det også en diagnose. Min sak er kompleks så det blir vanskelig for deg å vurdere dette ut i fra noen linjer. Jeg lurer på altså i hvilken mulighet jeg har for å få han til å skrive en ny epikrise (beholde den gamle men skrive en ny en med en ny konklusjon) der jeg får frem mine synspunkter? Jeg fikk denne epikrisen fra nr 2 uten og blitt konfrontert med hva som skulle stå der. Jeg ber ikke om tilbakedatering av gamle konklusjoner, uansett hvor dårlig grunnlag de er satt på, jeg ber om at det blir skrevet noe som sier at ut i fra situasjonen min nå er det ikke hold i disse konklusjonene nå. Ikke noe mer enn det. Det er litt forskjell mellom å ha en alvorlig kronisk psykosediagnose hengende over seg og øreproblemer. Hvorfor kan ikke jeg få MINE konklusjoner om at jeg mener jeg er frisk i journalen som nr 2 har skrevet på og ikke må se hva hun har mistolket i ettertid? Jeg kom til nr 2 for å få moralsk rettet opp feil som nr 1 hadde gjort, å få en anerkjennelse for at jeg med min ekstreme stahet hadde klart å motbevise de spådommene nr 1 hadde gjort for livet mitt og i årevis hadde bremset mine muligheter for å klare dette med harde medisiner. Kunne tenkt meg en ny epikrise datert pt. som sier at livet kan gå opp og ned men at dette ikke er nok til å at jeg har noen diagnose nå. Det er faktisk det som for meg føles som en oppreising og det endelige beviset på at jeg nådde målet mitt om å leve et normalt verdig liv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352625-hvordan-blir-man-kvitt-diagnoser/#findComment-3020239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Det er vel normalt å ikke like å ha vært syk/hatt sykdom. Når man er frisk, så er man nettopp det- frisk. Evt arbeidsgivere forholder seg til det du skriver i søknaden, samt CV. Hull i CV kan forklares med sykdom, men man trenger ikke fortelle hva- enten det skyldes fedmeoperasjon med komplikasjoner og påfølgende langvaring innleggelse- eller operasjon av tå, eller innleggelse på psykiatrisk. Ingen arbeidsgiver, venner eller familie kan lese din journal. Hvordan skal din journal da påvirke vennskap, jobb-muligheter osv? Du liker ikke diagnosen du fikk da du var syk den gangen. Javel. Men nå er du frisk. Da kan du se fremover i stedet for å bruke tid på å diskutere diagnosen du fikk da du var syk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352625-hvordan-blir-man-kvitt-diagnoser/#findComment-3020294 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 Gjest er_frisk skrev (På 3.9.2010 den 17.42): Jeg lurer på hvordan jeg skal bli kvitt diagnosene jeg har i journalen? Psykosediagnosen er feil, ut i fra flere år uten medisiner og et aktivt liv og vanlig jobb er det umulig at jeg har den sykdommen. Jeg har fått en ny psykolog til å gå gjennom journalen og hun sier at utredningen og konklusjonen om den sykdommen er gjort på (sitat) "et tynt grunnlag". Jeg blir virkelig lei meg når hun kommer med en ullen konklusjon til slutt. Saken er udiskutabel mener jeg, men hun vil ikke skrive at jeg er frisk. Istedet har hun kommet med en ny diagnose i en epikrise om at jeg er "Tilbakevendende depressiv lidelse (remisjon)". Jeg er enig i at det kan ha vært situasjonen for noen år siden, men hvor mye krever det at jeg beviser at jeg er frisk før hun stryker også den nye diagnosen? Jeg er klar over at remisjon kan bety "god periode". Det er ironisk nok tungt for meg at hun ikke vil innfri dette ønsket om å få slippe psykiatriske diagnoser, dette er utrolig stigmatiserende. Jeg får epikrisen og ingen forklaring i retur når jeg ber om svar på dette. Men fungerte du dårligere i den perioden du fikk den diagnosen? Anonymkode: 8247f...0a2 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352625-hvordan-blir-man-kvitt-diagnoser/#findComment-4062065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Men fungerte du dårligere i den perioden du fikk den diagnosen? Anonymkode: 8247f...0a2 Til info: Tråden er 11 år gammel. Når det står "Gjest" foran nicket, har som regel vedkommende forsvunnet herfra for lengst (evt. skiftet nick, men det gjelder ikke mange). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352625-hvordan-blir-man-kvitt-diagnoser/#findComment-4062070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.