Gå til innhold

Diabetes type 2 og fordommer

Anbefalte innlegg

Gjest folk puttes i bås

Får du diabetes type 2, tror folk at du er lat og overvektig. Det blir omtalt som en livsstilssykdom. Men er det så svart/hvitt?

Arv/genetikk er vel så viktig. Det betyr at normale mennesker som spiser sunt, også kan få denne sykdommen. Eller?

Se den høye andelen folk med diabetes i andre land! Opp i 30%. Hva er grunnen til det?

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:28142::1:5647:18:::0:0

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352828-diabetes-type-2-og-fordommer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AtHomeMom

Type 2 diabetes er jo en typisk livsstilssykdom da, i motsetning til type 1 som er rent fysik. Hovedårsakene er (riktignok sammen med arv) overvekt og lite mosjon. Hvis man er arvelig belastet for type 2 diabetes, må man nesten ta hensyn til dette og mosjonere og forsøke å holde vekta på et normalt nivå.

Men stigmatiserende, jeg vet ikke om jeg er enig med deg i at diabetes er så innmari stigmatiserende, sammenlignet med en rekke andre sykdommer.

Gjest Nickløsheletiden

Jeg ble ikke overrasket av og lese at forente arabiske emirater ligger på andreplass og Bahrain på tredjeplass.

Etter å ha sett hvordan de lever der nede, er det for meg helt tydelig at dette mest er en livsstilsykdom. Ingen tvil om det.

Det er stort fokus på det der nå. Leste om det i avisene nesten hver dag, men gudbedre det er mye å ta tak i. De gidder ikke en gang å gå ut av bilen for å handle, men står utenfor butikken og tuter og får varene levert i bilen. Det finnes ikke fortau å gå på. Man må kjøre bil uansett hvor man skal.

Og man kan jo tenke seg hvordan det er å trene i Niqab. Mens vi går tur i naturen, raller disse med bilene sine i ørkenen. Mange steder er det ikke natur, bare ørken.

Mc Donalds og andre lignende kjeder er populære.

Men selvfølgelig. Det er varmt der og hvem orker så mye i 50 varmegrader.

Gjest oioioioi

Jeg er overvektig og har type II diabetes. Jeg burde ha passet på kostholdet mitt, ja. Det vet jeg. Men det er likevel ikke ok å bli møtt med "fordømmende" blikk når jeg forteller at jeg har denne sykdommen.

Så, jeg skammer meg.... tenk å være en sånn idiot at en påfører seg selv en slik sykdom. Jeg får si unnskyld til alle dere som ser ned på meg pga dette.

tzatziki1365380058

Type 2 diabetes er jo en typisk livsstilssykdom da, i motsetning til type 1 som er rent fysik. Hovedårsakene er (riktignok sammen med arv) overvekt og lite mosjon. Hvis man er arvelig belastet for type 2 diabetes, må man nesten ta hensyn til dette og mosjonere og forsøke å holde vekta på et normalt nivå.

Men stigmatiserende, jeg vet ikke om jeg er enig med deg i at diabetes er så innmari stigmatiserende, sammenlignet med en rekke andre sykdommer.

Diabetes 2 er først og fremst en arvelig sykdom.Ikke en person i verden får diabetes 2 uten å være arvelig disponert for det.

Og mange får diabetes 2 uten å leve usunt og uten å være overvektig, selv om livsstil for mange (de fleste, sikkert) kan være avgjørende for om man får det eller ikke, eller i alle fall for hvor tidlig man får det, altså når man først er disponert.

Annonse

Gjest AtHomeMom

Diabetes 2 er først og fremst en arvelig sykdom.Ikke en person i verden får diabetes 2 uten å være arvelig disponert for det.

Og mange får diabetes 2 uten å leve usunt og uten å være overvektig, selv om livsstil for mange (de fleste, sikkert) kan være avgjørende for om man får det eller ikke, eller i alle fall for hvor tidlig man får det, altså når man først er disponert.

Jeg skriver også at _i tillegg til_ arv, så er livsstil en vesentlig faktor når det gjelder dia2.

Gjest harikkenickfortiden

Jeg har lagt på meg veldig de siste årene. Og fikk klar beskjed av legen: slank deg, ellers får du diabetes! Det var et sjokk, men greit å få klar beskjed. Er nå kommet veldig langt i slankinga, og kostholdsendringen.

Og vet at hvis jeg hadde fått diabetes, så var det kun min egen feil. Ingen i min slekt har diabetes. Så det hadde vært flaut, ja.....og en tankevekker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...