ShitDiddelyDo Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 ''2. Basehoppere har jo kontroll. Er f.eks. dødsfallene noe større blant disse enn blant vanlige folk? '' Jeg er ganske sikker på at dødstallene der er ganske mye høyere enn blant vanlige folk, uten at jeg kan vise til statistikk. Det er laget en dokumentar om hun basehopper - jenta som til slutt ble utsatt for en ulykke, og holdt på å stryke med, og der sier en av basehopperne at alle vet at det, før eller siden, kommer til å gå galt. Når det er sagt, synes jeg basehoppere må få holde på, og enig i at det er egoistisk å forsøke å nekte folk å holde på med det. MEN - jeg har en kompis som er redningsmann, og han er rasende - for å si det svært mildt - på den risikoen de utsetter andre for, fordi de krever å få utøve hobbyen sin. Det er fartlig å være redningsmann, og jobben deres går på å begrense risikoen så mye som mulig. Derfor blir han forbanna over folk som tar stor risiko selv, og som deretter forventer at andre skal ta enorm risiko for å redde dem ut av situasjonen de har satt seg i. Så ja, hopp i vei, men hopp på egen risiko, og ikke forvent at folk skal sette livet til for å redde deg ut av det man har rotet seg opp i. DET er nemlig egoistisk! Helt enig når det gjelder redningsaksjoner. Redningsmannskapet burde aldri være nødt til å sette egne liv i fare for å redde noen som frivillig har hoppet ut fra et fjell, og ble hengende fast i en grein. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352941-er-egoisme-greit/page/3/#findComment-3024062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 ''2. Basehoppere har jo kontroll. Er f.eks. dødsfallene noe større blant disse enn blant vanlige folk? '' Jeg er ganske sikker på at dødstallene der er ganske mye høyere enn blant vanlige folk, uten at jeg kan vise til statistikk. Det er laget en dokumentar om hun basehopper - jenta som til slutt ble utsatt for en ulykke, og holdt på å stryke med, og der sier en av basehopperne at alle vet at det, før eller siden, kommer til å gå galt. Når det er sagt, synes jeg basehoppere må få holde på, og enig i at det er egoistisk å forsøke å nekte folk å holde på med det. MEN - jeg har en kompis som er redningsmann, og han er rasende - for å si det svært mildt - på den risikoen de utsetter andre for, fordi de krever å få utøve hobbyen sin. Det er fartlig å være redningsmann, og jobben deres går på å begrense risikoen så mye som mulig. Derfor blir han forbanna over folk som tar stor risiko selv, og som deretter forventer at andre skal ta enorm risiko for å redde dem ut av situasjonen de har satt seg i. Så ja, hopp i vei, men hopp på egen risiko, og ikke forvent at folk skal sette livet til for å redde deg ut av det man har rotet seg opp i. DET er nemlig egoistisk! ''Så ja, hopp i vei, men hopp på egen risiko, og ikke forvent at folk skal sette livet til for å redde deg ut av det man har rotet seg opp i. DET er nemlig egoistisk!'' Veldig enig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352941-er-egoisme-greit/page/3/#findComment-3024177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Helt enig når det gjelder redningsaksjoner. Redningsmannskapet burde aldri være nødt til å sette egne liv i fare for å redde noen som frivillig har hoppet ut fra et fjell, og ble hengende fast i en grein. I utgangspunktet enig, men hvor skal man sette grensene, da? Hva med leteaksjoner etter dem som overvurderte hvor langt de orket å gå på ski, eller dem som ikke hadde på seg redningsvest i båt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352941-er-egoisme-greit/page/3/#findComment-3024277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 I utgangspunktet enig, men hvor skal man sette grensene, da? Hva med leteaksjoner etter dem som overvurderte hvor langt de orket å gå på ski, eller dem som ikke hadde på seg redningsvest i båt? Grensen bør gå ved å sette andres liv og helse i fare. Det er ingen som setter livet i fare ved å lete etter bortkomne folk på ski, og hvis noen har forsvunnet på havet i en storm, sender man ikke ut redningsbåter før stormen har gitt seg såpass at det er trygt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352941-er-egoisme-greit/page/3/#findComment-3024278 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Når det gjelder skilsmisse tenker også jeg at altfor mange gir opp for lett...på den annen side..hva vet vel egentlig vi andre om bakgrunnen for skilsmissen? Jeg levde i et tilsynelatende lykkelig ekteskap, men der mine følelser ikke var tilstede i det hele tatt... Tilslutt ble jeg "syk" av det (angst, vekttap osv)... Tanken på skilsmisse lå der i minst to år før jeg tok skrittet ut....idag føler jeg at jeg ikke hadde noe valg dersom jeg skulle beholde min psykiske helse. Det er helt sikkert noen som allikevel tror jeg valgte letteste utvei Jeg tror barna mine har det bedre med en glad og fornøyd mamma enn med en mamma som holder ut i et ekteskap som ikke hadde mer enn vennskapet igjen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352941-er-egoisme-greit/page/3/#findComment-3024402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 I utgangspunktet enig, men hvor skal man sette grensene, da? Hva med leteaksjoner etter dem som overvurderte hvor langt de orket å gå på ski, eller dem som ikke hadde på seg redningsvest i båt? Det er vanligvis atskillig mindre fare ved redningsaksjoner i forhold til folk som har gått for langt på ski eller blitt borte i båt, enn ved redningsaksjoner i forbindelse med basehoppere, fjellklatrere osv. Helikopter som må fly veldig nært fjellvegg for at min kompis skal kunne fire seg ned og plukke opp fyren, er veldig risikofyllt. Det samme er redning av folk i bresprekker, som han har vært med på flere ganger. Fire seg ned for å plukke opp folk i vann, er peanøtter i forhold. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352941-er-egoisme-greit/page/3/#findComment-3024490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.