Gå til innhold

Treffer optiker-tilbudene dere?

Anbefalte innlegg

Jeg har vel allerede erkjent at jet er rimelig sær, men hvor mange er det egt som nyttiggjør seg tilbud på progressive eller annen type briller o.l - gjerne to infatninger også.

Jeg vet at folk som ikke er klasifisert synshemmet ikke kan bruke sånne tilbud, bare så det er sagt. synes bare det er så utrolig frustrerende med den reklamen!! Hadde jeg fått brille med reserve til la oss si to lapper - så hadde jeg hoppet og danset av glede. Men mine glass koster aleine 5000kr. Så kommer infatninga på toppen. Ikke snakk om noe ekstrabrille en gang. Jeg gikk innom Specsavers en gang bare for å "erte" de litt. Ikke snakk om noe tilbud! Jeg klarer meg uten briller, men jeg vil helst ha de - selv om min medfødte synshemming ikke kan korrigeres fullstendig med briller. Jeg har bare sykt skeive hornhinner og sprøtt nok litt langsynthet - klasifiseres som synshemmet akkurat i grenseland mellom kategori en og to. Enkelt sagt betyr det skillet mellom svaksynt og sterkt svaksynt. Jeg ser detaljemessig på 10m det samme som en normalt seende ser på 60m. Vill jo helt klart gå med briller, for selv den "lille" korreksjonen ugjør er viktig for meg. Jeg orienterer meg svært mye mindre anstrengt. Og selvsagt, med dagens teknologi, vil jeg ha glass slipt tynnesst og lettest mulig. Dermed blir det dyrt. 5-6000 for glassene aleine. Jeg er for sær for NAV, for jeg vill ikke ha briller som er er f.eks. fotokromatiske (justerer seg mørkere i solllys). De blir ikke mørke nok, og er lite kosmetisk pent. Om jeg hadde hatt et innlegg i brillene, som f.eks et lesefelt hvor en liten del av glalsset forstørret x antall ggr.. Da kan man få det dekket, samme om man kan skilte med "filter med styrke."

Imidlertid er det hverdagsbrilla jeg tenker mest på. Hvorfor skal ikke vi - jeg vet jo at man ikke må være synshemmet for å kreve spesielle glass- kunne få noe tilbud? Jeg synes det er jævlig urettferig egt. Før jeg fylte atten, fikk jeg delvis deknning. Etter jeg fylte atten mente de jeg var "rik". Flyr nå rundt med 7000 på nesa, hvorav 6200 av de er glass. Jeg er svært kresen på infatning fordi jeg helst vil at den skal være lett (titan), og selvsagt fin å se på. Denne gangen for et par år siden var jeg heldig å finne en rimelig titaninfatning jeg likte. Likevel går jeg med minst sju lapper på nesa. Brillene er en hverdags-bruksgjenstand. Har en fast plass hvor de "bor" når jeg sover. Ellers er di på meg. Imidlertid får jeg ingenting dekket, fordi det ikke kan klasifiseres som lupe- eller spesieal filterbriller. Jeg vet at HMS dekker alt som heter lupebriller og filterbriller, men tro meg - jeg har prøvd og de bruker billigste leverandør. Bl.a. fikk et par (egentlig ganske kule) solbriller med glass som var flere cm tjukt. Jeg har aldri brukt de brillene, og inntil nå vil jeg bruke en delt dyrtt - og sikkert framover et godt Oakley par. Tror jeg fikk disse tidelig i tilåret, sammen med et par lupebriller.

Jeg har tenkt noe på briller med lesefelt - dersom det kan lages så DISKRET som mulig, evt slipes inn i de brillene jeg daglig går med. Pent er det jo ikke, men brilla går jeg alltid med - slik at det kan bli meget praktisk.Jeg bruker lommelupe med 7x forstr. Tidvis er det godt å ha så stor forstr - til å lese varedeklarasjoner f.eks.

Kunne dere kontaktet meg ang. sånne briller - Det bare slo meg når jeg var i gang med å skrive :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353045-treffer-optiker-tilbudene-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var et langt innlegg, men for å svare på dette:

''men hvor mange er det egt som nyttiggjør seg tilbud på progressive eller annen type briller o.l - gjerne to infatninger også.''

Min sønn! Han fikk to par briller fra Specsavers i fjor, og da lot vi det være solbrilleglass i det ene paret.

Jeg kunne også benyttet meg av tilbudet, for jeg har ikke noe vanskelig sysnproblem å korrigere. Men fordi jeg ville ha økt til ekstra dyre glass for å få de tynne nok (har høy styrke), så er ikke tilbudet så lukrativt lenger. Da vil jeg heller kjøpe ett godt par hos en annen optiker enn to par hos Specsavers.

Jeg opplever at tilbudene fra optiker bare er lureri, for å få folk inn i butikken. Jeg har aldri kunnet bruke dem. Det er alltid en grunn til at de dessverre ikke passer for meg.. Men de har alltid noe annet å vise meg, og dermed er vi igang, og jeg går ut mange tusen fattigere... :-(

(Nærsynt + litt til, ganske ulike øyne)

Jeg har også sånne 6000 kr øyne. Er kraftig nærsynt på ett øye, ikke så mye på det andre + skjeve hornhinner. Jeg var hos Specsavers i sommer . Fikk nye briller, progressive, med fargeskiftende glass + solbriller som jeg bruker i bilen. De vanlige brillene kom på 7500, og fikk solbrillene i tillegg og betalte til sammen 9000. Og det syns jeg egentlig ikke var så verst. Har ønsket meg solbriller i mange år, mest pga bilkjøring, og endelig fikk jeg råd til det.

Annonse

Jeg har svært god erfaring med spec-savers; den filialen jeg bruker var tidligere drevet som en enkeltstående forretning (dvs. ikke kjede). De samme optikerne er der fortsatt, men jeg får nå to par briller for mindre enn det jeg betalte for ett par tidligere. Tror jeg betalte noe over to tusen for alt forrige gang; dvs. inkl. synstest og glass med prismer.

Gjest briller er noe herk.

7000,- er jo billig..mine briller kom på nesten ti. Jeg har sterke briller og må ha de tynneste glassene på markedet for at ikke jeg skal se ut som et norgesglass.

Synes også at mange av brillene som lavpriskjedene har ser mindre pene ut. Har alltid syntes at de fineste brillene er de som er typiske merkevarer og koster deretter.

Men når man er totalt avhengig av briller så vil man jo ta seg penest ut når man har dem midt i trynet.

Det er veldig få jeg kjenner som får hjelp til brillekostnad. Det er kun personer og barn som har ekstra problemer i synet sitt som er så "heldige".

Det lønner seg å ta laser for mange, men jeg er selv livredd å få øynene sperret opp og kuttet i. Så det blir ikke aktuelt på mange år enda tror jeg.

Jeg bruker linser så ofte jeg kan ,men det er jo også en ekstra kostnad. Sukk...

Annonse

Gjest AtHomeMom

Statisitisk er pensjonister i Norge rike.

Hehe, ja for statistikk er noe jeg velger å ta med en stooooor klype salt, jeg har sett for mange "fattige" minstepensjonister til å regne med at pensjonister har en masse sparepenger liggende, dessverre:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...