Gå til innhold

Er ikke laserpenner svært skaedlige for øynene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest hallejullah

Mine gutter har slike laserpenner, og de vet at å lyse i øynene er svært farlig. Dette tar de på alvor og holder lyset unna hoder.

Jeg fant svært lite på nettet ang dette.

Men et par engelske sider:

http://news.oneindia.in/2010/06/14/laserpointers-can-harmeyes.html

Mine gutter har slike laserpenner, og de vet at å lyse i øynene er svært farlig. Dette tar de på alvor og holder lyset unna hoder.

Oi, jeg ville aldri turt la mine barn ha slike penner.

En ting er hva de selv måtte finne på i harnisk, men de har jo også stadig besøk jeg har mindre kontroll på.

Gjest hallejuleahh

Der fant jeg faktisk en interessant side:

http://www.nrpa.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=LeftMiddle_6254&LeftMiddle_6254=6264:0:&Center_6261=6312:85327::0:6616:47:::0:0

Statens strålevern

Oi, jeg ville aldri turt la mine barn ha slike penner.

En ting er hva de selv måtte finne på i harnisk, men de har jo også stadig besøk jeg har mindre kontroll på.

Noen sjanser må man ta her i livet, dette er en av de jeg tar;o)

Annonse

Jeg kjenner en som har fått ødelagt det ene øyet under lek, så jeg tar absolutt ingen slike sjanser. Dette gjelder en gutteleke som ikke er farlig når en følger boka, men problemet er at ting kan skli ut når mange leker sammen. Jeg gir ikke barna mine leker som kan skade andre hvis en er uforsiktig et øyeblikk.

Ok, jeg velger heller å ta sjanser for barna på områder de kan ane rekkevidden av skadene. F.eks. lar jeg barna klatre høyt i trær, selv om det er en risiko for at de faller ned.

Det er slett ikke alle laserpekere som er svært skadelig for øynene. Lasere er klassifisert etter risiko og mange laserpekere som skal brukes som "pekestokk" eller lignende, har en lav klassifisering fordi de oftest brukes i mørke rom og ikke har behov for stor effekt. Jeg ser at laserpekerene de selger på Clas Ohlson har klasse 2 og 3R som er relativt ufarlige lasere som ikke skader øynene hvis man ikke stirrer rett på strålen over tid.

Du kan se klassifiseringen her:

http://tinyurl.com/2ak962d

Jeg kjenner en som har fått ødelagt det ene øyet under lek, så jeg tar absolutt ingen slike sjanser. Dette gjelder en gutteleke som ikke er farlig når en følger boka, men problemet er at ting kan skli ut når mange leker sammen. Jeg gir ikke barna mine leker som kan skade andre hvis en er uforsiktig et øyeblikk.

''Jeg gir ikke barna mine leker som kan skade andre hvis en er uforsiktig et øyeblikk.''

Det høres litt vanskelig ut hvis ikke barna dine bare får leke med myke tøyleker. Jeg har mer tro på balanse og informasjon.

Ok, for å roe det hele ned. Eldstemann på snart 13 har pennen liggende i en skuff og tar den frem en sjelden gang når han ikke får sove. Yngstemann på 8 syns det var spennende i nøyaktig 1 time og etter det har den ligget oppe i kjøkkenskapet. Her er det INGEN som kommer til å bli skadet, vær du trygg!

''Jeg gir ikke barna mine leker som kan skade andre hvis en er uforsiktig et øyeblikk.''

Det høres litt vanskelig ut hvis ikke barna dine bare får leke med myke tøyleker. Jeg har mer tro på balanse og informasjon.

;-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...