Gå til innhold

Værsegod, her er hundebåndet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, du blandet deg nok litt inn i saker du ikke har noe med, og venninna di har tydelig råtten samvittighet for hunden. Synes hun svarte deg krasst, men det kommer jo helt an på om du har for vane å stikke nesa di borti og kommentere andres saker?

Umulig å si noe utfra denne situasjonen, men har selv to barn, og fatter ikke hvordan vi skulle rukket å gå tur med hund i tillegg.

Enig i at man skal ta vare på dyr man skaffer seg, men har de hage eller andre utemuligheter for hunden er det vel ingen krise.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hun fikk garantert hakeslepp av dine frekke kommentarer også! Har hund og barn selv, og vet godt hvor vanskelig det kan være å få til å ta seg best mulig av begge deler noen ganger. Ungene går selvsagt foran hunden, men hunden lider ingen nød av den grunn. Den har det godt selv om den ikke alltid får tur hver dag.

Men som andre her sier, så kommer det mye an på hvor stor hund de har. Små hunder (som vi har et eksemplar av) trenger ikke tur hver dag så lenge den har f.eks løpestreng i egen hage.

Skrevet

Skjønner veldig godt at hun ble såret og provosert, det skulle bare mangle. Synes du var direkte frekk som uttalte deg slik du gjorde, og jeg ville heller ikke ha snakket med deg etterpå. Slike "venner" trenger man ikke, rett og slett. Hvis du tror at hunden har det vondt fordi den ikke får tur _hver dag_, tar du fullstendig feil. Uansett rase. Selvsagt er det optimalt å gå lange turer daglig, men så lenge den luftes godt for å gjøre i fra seg, og den får turer ellers, har den IKKE vondt av noen turfrie dager.

Hund er jobben min, og jeg vet hva jeg snakker om. Blir sjokkert over noens bastante meninger her.

Skrevet

Skjønner veldig godt at hun ble såret og provosert, det skulle bare mangle. Synes du var direkte frekk som uttalte deg slik du gjorde, og jeg ville heller ikke ha snakket med deg etterpå. Slike "venner" trenger man ikke, rett og slett. Hvis du tror at hunden har det vondt fordi den ikke får tur _hver dag_, tar du fullstendig feil. Uansett rase. Selvsagt er det optimalt å gå lange turer daglig, men så lenge den luftes godt for å gjøre i fra seg, og den får turer ellers, har den IKKE vondt av noen turfrie dager.

Hund er jobben min, og jeg vet hva jeg snakker om. Blir sjokkert over noens bastante meninger her.

''Skjønner veldig godt at hun ble såret og provosert, det skulle bare mangle. Synes du var direkte frekk som uttalte deg slik du gjorde, og jeg ville heller ikke ha snakket med deg etterpå. Slike "venner" trenger man ikke, rett og slett. Hvis du tror at hunden har det vondt fordi den ikke får tur _hver dag_, tar du fullstendig feil. Uansett rase. Selvsagt er det optimalt å gå lange turer daglig, men så lenge den luftes godt for å gjøre i fra seg, og den får turer ellers, har den IKKE vondt av noen turfrie dager. ''

Så sant, så sant. Enig med deg.

Gjest mener en annen hundeeier.
Skrevet

Jeg går ikke tur med hunden min hver dag. Vi har stor hage som den løper rundt inne i. Det er en voksen hund som liker å være bedagelig og kooose seg enten det er inne eller ute i hagen eller på tur.

Det viktigste for de fleste hunder er at de får mye selskap i hjemmet. Hunder er flokkdyr. Da trives de best. Hvis hunden er ung så trenger de mer tur og utfoldelse enn eldre hunder.

La eierne få lov til å se behovene ann på seg og barn OG hunden. Er sikker på at de prioriterer riktig. Og jeg vil mye heller at en trebarnsfamilie prioriterer barna og koser seg med hunden på sin måte, enn at en hund som har vært i mange år hos samme familie må bli omplassert i godt voksen alder. Det er absolutt ingen god utvei.

Det kommer nok tider på året hvor denne hunden du snakker om er mer på tur enn ellers. Særlig er sommerhalvåret det letteste med turgåing. Vinterhalvåret er tungt med fort mørke om kvelden og mye dårlig vær som gjør at man ikke har så mye overskudd til overs på sene kvelder.

Det er bare synd på hunder som blir mishandlet fysisk eller psykisk. Men det kan ikke måles i hvor mange lange turer den er med på!

Skrevet

Hun skulle aldri hatt hund! En hund må luftes tre ganger for dag. Noen rasser kan klare seg med to ganger. Hun ble nok provosert fordi hun visste du hadde rett.

Gjest AtHomeMom
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet fullstendig enig med deg i at hvis man først har skaffet seg hund, så må man sørge for at denne hunden får den oppfølgingen den trenger. Likevel synes jeg kanskje at du var i overkant frekk og "la deg oppi det" slik som du gjorde. Men du traff sikkert noen sensitive knapper, det er som regel da reaksjonene blir som sterkest... Men hunden var der, hun kjenner sikkert på masse dårlig samvittighet overfor den, og trengte ikke deg til å gjøre det verre.

Skrevet

Hun skulle aldri hatt hund! En hund må luftes tre ganger for dag. Noen rasser kan klare seg med to ganger. Hun ble nok provosert fordi hun visste du hadde rett.

Det er forskjell på å _lufte_ en hund og å gå tur med den.

Selvsagt må en hund luftes flere ganger om dagen i den forstand at den må få gå på do. Men det kan gjerne skje vha en løpestreng e.l.

En hun lider ikke om den ikke får _tur_ hver dag. Skjønn det da!

Skrevet

Jeg er i utgangspunktet fullstendig enig med deg i at hvis man først har skaffet seg hund, så må man sørge for at denne hunden får den oppfølgingen den trenger. Likevel synes jeg kanskje at du var i overkant frekk og "la deg oppi det" slik som du gjorde. Men du traff sikkert noen sensitive knapper, det er som regel da reaksjonene blir som sterkest... Men hunden var der, hun kjenner sikkert på masse dårlig samvittighet overfor den, og trengte ikke deg til å gjøre det verre.

Enig! Det er alltid en uting og legge seg opp i hvordan andre tar seg av sine kjære i sine omgivelser, enten det er mennesker eller dyr. Det er et sårt punkt for de fleste av oss. Så, så lenge det ikke dreier seg om dyremishandling, så synes jeg man bør tie stillle.

Skrevet

Det er forskjell på å _lufte_ en hund og å gå tur med den.

Selvsagt må en hund luftes flere ganger om dagen i den forstand at den må få gå på do. Men det kan gjerne skje vha en løpestreng e.l.

En hun lider ikke om den ikke får _tur_ hver dag. Skjønn det da!

Hvor mye mosjon en hund trenger er veldig avhengig av rasen. En mops er fornøyd med en liten daffetur for dag + lufting. Mens mine hunder som er av typene Jack Russel og Border Collie trenger mye mosjon hver dag.

Hovedårsaken til at hunder får atferdsproblemer er først og fremst for lite mosjon og hjernetrim. Mine hunder blir masete og frustrerte de dagene jeg ikke er så flink å trimme dem. Tenk deg at du måtte holde sengen hele dagen. Slik kan det føles for en hund som ikke får komme seg ut på tur.

Grunnen til at hun venninnen ble sur var nok fordi kommentaren traff henne i hjertet, der den dårlige samvittigheten sitter.

Skrevet

Hvor mye mosjon en hund trenger er veldig avhengig av rasen. En mops er fornøyd med en liten daffetur for dag + lufting. Mens mine hunder som er av typene Jack Russel og Border Collie trenger mye mosjon hver dag.

Hovedårsaken til at hunder får atferdsproblemer er først og fremst for lite mosjon og hjernetrim. Mine hunder blir masete og frustrerte de dagene jeg ikke er så flink å trimme dem. Tenk deg at du måtte holde sengen hele dagen. Slik kan det føles for en hund som ikke får komme seg ut på tur.

Grunnen til at hun venninnen ble sur var nok fordi kommentaren traff henne i hjertet, der den dårlige samvittigheten sitter.

''Mine hunder blir masete og frustrerte de dagene jeg ikke er så flink å trimme dem.''

Så du innrømmer at det går dager forbi der heller ikke DU har vært flink nok... Hmmm.... Kanskje du ikke skulle hatt hund, da?

Skrevet

Jeg synes du var frekk og stakk nesen din opp i ting du ikke har noe med å gjøre. Jeg forstår veldig godt at hun svarte som hun gjorde. Er du oppriktig bekymra for hunden synes jeg du skal tilby deg å gå tur med den, men jeg tviler på at bekymringen stikker så dypt.

Hva var det du ville oppnå med å snakke sånn til en venn? Det er lett å tro at det mest var for å såre eller for å snakke opp deg selv.

Skrevet

''Mine hunder blir masete og frustrerte de dagene jeg ikke er så flink å trimme dem.''

Så du innrømmer at det går dager forbi der heller ikke DU har vært flink nok... Hmmm.... Kanskje du ikke skulle hatt hund, da?

Ja, har ingen problem med å innrømme det. Jeg svarte på hva en hund trenger. Men det er forskjell på å gå to turer i uken med en hund og skippe to-tre av 20 turer i uken...

Skrevet

Ja, har ingen problem med å innrømme det. Jeg svarte på hva en hund trenger. Men det er forskjell på å gå to turer i uken med en hund og skippe to-tre av 20 turer i uken...

''Men det er forskjell på å gå to turer i uken med en hund og skippe to-tre av 20 turer i uken...''

Ja, nå vet vi jo ikke hvor ofte eller hvor lite denne dama faktisk går tur da.

Og jeg syntes du svarte på tråden med å si at du ikke syntes vedkommende skulle hatt hund fordi hun periodevis ikke fikk gått nok turer... Da må jo det gjelde deg også, ikke sant?

Skrevet

''Men det er forskjell på å gå to turer i uken med en hund og skippe to-tre av 20 turer i uken...''

Og jeg syntes du svarte på tråden med å si at du ikke syntes vedkommende skulle hatt hund fordi hun periodevis ikke fikk gått nok turer... Da må jo det gjelde deg også, ikke sant?

Når hun sa at "hun ikke gikk tur hver dag" regner jeg med at dette er på det jevne... Forhåpentligvis har hun en hund som ikke har så stort behov for mosjon... Uansett hvilken hundebok du leser, er det INGEN som sier at fire-fem turer i uken er nok. Ikke for en gammel mops en gang!

Skrevet

Du traff nok et ømt punkt.

Det er ikke alt som trenger sies, og det er mange måter å si ting på.

Men om du er så bekymret, så hvorfor ikke avlaste og hjelpe dem litt da, ta med deg hunden på tur.

Skrevet

'' Mine hunder blir masete og frustrerte de dagene jeg ikke er så flink å trimme dem.''

Min hund går fritt i hagen og får slettes ikke en tur hver dag. Den er aldri masete og frustrert. Koser seg i stol og sofa er er ganske så fornøyd med hverdagen. Hunder er forskjellige, man kan fint ha en hund uten å gå lange turer daglig - uten at det er hundemishandling. Sikkert unntak for noen spesielt aktive raser.

Men, selvsagt hvis man har vent dem til å gå på faste tider, da blir de sikkert masete om man avviker fra standarden. Kjekt å ikke være fastlåst i rutiner, for dem kan man som regel ikke alltid holde (hvis man er syk, hvis man er opptatt på annet hold (diverse uregelmessige aktiviteter som ikke er helt frivillige)) osv.

Skrevet

Gidder ikke diskutere dette med deg mer. Les noen hundebøker i stedet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...