Gå til innhold

Antbiotikadebatten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skumle greier, men i Norge er vel legene svært forsiktige med å skrive ut antibiotika. I andre deler av verden får man det kasta etter seg pga litt snue, og disse landene, ofte fattige land, har betydelig flere mennesker enn vi har her i Norge (eller i land rundt oss).

Så at vi er flinke har kanskje ikke så mye å si? Vi reiser tross alt ganske mye i vår tid, og drar med oss resistende bakterier fra disse landene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353473-antbiotikadebatten/#findComment-3029266
Del på andre sider

Jeg er resistent mot det meste av antibiotika og det er ikke noe greit. Og jeg vet at det er fordi jeg har gått på for mange antibiotikakurer, men få av dem kunne vært unngått.

Nå "skremmer" jeg tydeligvis både den ene og den andre for folk rundt meg er redde for å gå på en antibiotikakur for de ser hvor kjipt det er å være resistent.

Ciprofloxacin som er nevnt i denne artikkelen ble jeg resistent av å bruke to ganger, da var det gjort så man bør være forsiktig med å ta for mange kurer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353473-antbiotikadebatten/#findComment-3029342
Del på andre sider

Jeg er resistent mot det meste av antibiotika og det er ikke noe greit. Og jeg vet at det er fordi jeg har gått på for mange antibiotikakurer, men få av dem kunne vært unngått.

Nå "skremmer" jeg tydeligvis både den ene og den andre for folk rundt meg er redde for å gå på en antibiotikakur for de ser hvor kjipt det er å være resistent.

Ciprofloxacin som er nevnt i denne artikkelen ble jeg resistent av å bruke to ganger, da var det gjort så man bør være forsiktig med å ta for mange kurer.

Jeg gikk innom et apotek på Phuket for å få noe hostesaft, nesedråper og Repsils fordi jeg følte meg pjusk og hadde litt vondt i halsen for snart to år siden. Dama bak disken mente jeg trengte sterkere lut, og dro fram et svært brett med noe jeg ikke visste hva var. Jeg spurte, og svaret var som forventet: Antibiotika.

Jeg var fornuftig og takket nei, selv om jeg vet enkelte sverger til heksekurer med ganske sterke greier der de dytter innpå det ene og det andre, sover i 20 timer, og er fine når de våkner.

Det er visst bare å spørre. Si fra om at du er i ferd med å bli forkjøla, og at du må være frisk i morgen. Da får man visst fort en bærepose med snacks. Jeg har for øvrig hørt at det funker, så hvis jeg virkelig var dårlig avviser jeg ikke at jeg hadde tatt imot. ;)

Men sånne ting er litt farlig. Det er veldig mange land hvor dette er praksisen. Du går på apoteket og får prakka på deg langt sterkere medisiner enn Otrivin.

Dette gjør det potensielt livsfarlig å ikke rense enkle sår av skrubbsårtypen i land som f.eks. Thailand. Hvis du ikke er flink med såra ender du i verste fall opp dau eller med amputerte lemmer. Dette er det historier om i media med jevne mellomrom, men han hører desto flere historer fra folk som har reist mye til SE-Asia.

Men det må sies: Det hostesaften jeg fikk funka så bra at jeg ikke turte å ta den med over grensa. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353473-antbiotikadebatten/#findComment-3029368
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...