Gå til innhold

Hikke etter langvarig fysisk aktivitet

Anbefalte innlegg

Gjest Gammelbirker

Hei, Jeg er 61 år og aktiv Birkebeiner. Trener ca 35t timer pr mnd variert. Går turrenn om vinteren (Marcialonga, Birken, Vasaloppet)og sykler terrengritt sommerstid (Birken, Grenserittet etc. Når jeg kommer i mål etter disse lange konkurransene (4 timer og oppover) begynner jeg alltid å hikke og det kan vare i flere timer. Hikken starter gjerne 10-15 min etter at jeg er i mål. Svært plagsomt og det bli temmelig vondt etter hvert. Samtidig kjennes det ut som jeg har en fotball mellom brystjassa og øvre del av ryggsøylen. Dette ødelegger også mye av gleden ved å delta og jeg vurdrerer nesten å droppe å delta. For å bli kvitt hikken må jeg legge meg på en seng og slappe helt av, ingen andre triks virker. Som kjent er det ingen senger å legge seg i ved mål så det funker jo ikke. .Jeg trenger noen gode råd om hvordan jeg kan unngå disse hikkeanfallene som jeg vet skyldes krampe i mellomgulvet. Jeg hikker ikke ved andre anledninger og jeg er ellers ikke plaget med kramper hverken under trening eller konkurranser. Hikkeproblemet etter langvarige konkurranser har jeg hatt siden jeg var 25 år.. :) Jeg er temmelig flink med veskeinntak underveis (sportsdrikk) under løpet og drikker bra dagene før også. Imidlertid har jeg en tendens til å bli ganske slapp mot slutten og greier ikke holde pulsen oppe hele veien. Prøver å starte ut i sone 3 og det holder et par timer men så faller pulsen (og farta) til sone 2 og også noen ganger sone 1. (opererer med Olympiatoppens 5 soner og sone 3 er under terskel). Håper dette er nok info og at du har noen råd som kan fungere.. :) Gammelbirker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353615-hikke-etter-langvarig-fysisk-aktivitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Jeg har vært ute for noe liknende ett par ganger tidligere i en laaang kariere med idrettsutøvere. Den ene gangen hadde utøveren en tendens til å svelge luft når han ble veldig sliten og den utspilte magesekken presset mot diafragma (mellomgulvmuskelen) og hikke oppsto. Den andre hadde en liten utposning på spiserøret nederst mot diafragma og dette utløste hikke. Den kan således være nyttig å se på en rtg. us. spes. av spiserøret.

Med det påfallende pulsfallet etter ett par timer, synes jeg du bør få gjort ett EKG belastningsforsøk på tredemølle.

Men nå er du over den første ungdommen. Hva med å trene og konkurrere noe kortere for ikke å utsette seg for alt dette ubehaget ??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...