Gjest Gammelbirker Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Hei, Jeg er 61 år og aktiv Birkebeiner. Trener ca 35t timer pr mnd variert. Går turrenn om vinteren (Marcialonga, Birken, Vasaloppet)og sykler terrengritt sommerstid (Birken, Grenserittet etc. Når jeg kommer i mål etter disse lange konkurransene (4 timer og oppover) begynner jeg alltid å hikke og det kan vare i flere timer. Hikken starter gjerne 10-15 min etter at jeg er i mål. Svært plagsomt og det bli temmelig vondt etter hvert. Samtidig kjennes det ut som jeg har en fotball mellom brystjassa og øvre del av ryggsøylen. Dette ødelegger også mye av gleden ved å delta og jeg vurdrerer nesten å droppe å delta. For å bli kvitt hikken må jeg legge meg på en seng og slappe helt av, ingen andre triks virker. Som kjent er det ingen senger å legge seg i ved mål så det funker jo ikke. .Jeg trenger noen gode råd om hvordan jeg kan unngå disse hikkeanfallene som jeg vet skyldes krampe i mellomgulvet. Jeg hikker ikke ved andre anledninger og jeg er ellers ikke plaget med kramper hverken under trening eller konkurranser. Hikkeproblemet etter langvarige konkurranser har jeg hatt siden jeg var 25 år.. Jeg er temmelig flink med veskeinntak underveis (sportsdrikk) under løpet og drikker bra dagene før også. Imidlertid har jeg en tendens til å bli ganske slapp mot slutten og greier ikke holde pulsen oppe hele veien. Prøver å starte ut i sone 3 og det holder et par timer men så faller pulsen (og farta) til sone 2 og også noen ganger sone 1. (opererer med Olympiatoppens 5 soner og sone 3 er under terskel). Håper dette er nok info og at du har noen råd som kan fungere.. Gammelbirker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/353615-hikke-etter-langvarig-fysisk-aktivitet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Jeg har vært ute for noe liknende ett par ganger tidligere i en laaang kariere med idrettsutøvere. Den ene gangen hadde utøveren en tendens til å svelge luft når han ble veldig sliten og den utspilte magesekken presset mot diafragma (mellomgulvmuskelen) og hikke oppsto. Den andre hadde en liten utposning på spiserøret nederst mot diafragma og dette utløste hikke. Den kan således være nyttig å se på en rtg. us. spes. av spiserøret. Med det påfallende pulsfallet etter ett par timer, synes jeg du bør få gjort ett EKG belastningsforsøk på tredemølle. Men nå er du over den første ungdommen. Hva med å trene og konkurrere noe kortere for ikke å utsette seg for alt dette ubehaget ?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/353615-hikke-etter-langvarig-fysisk-aktivitet/#findComment-3031182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.