Gå til innhold

apelsin


Gjest Moderator

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva skriver jeg som er feil da?

Jeg skriver det de har sakt i helsekosten.

Må jeg skrive litt mer forståelig?

Hvis det er det jeg må, kan noen da gi meg ett hint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moderator

Hva skriver jeg som er feil da?

Jeg skriver det de har sakt i helsekosten.

Må jeg skrive litt mer forståelig?

Hvis det er det jeg må, kan noen da gi meg ett hint?

Synes det er best om du ikke skriver om dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er best om du ikke skriver om dette temaet.

Er det for at folk mener forskjellig om det da?

Hvis det er det, da kan det være lurt at ikke noen skriver om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer feilinfo på diabetes-siden.

Hei tullprat.

Hva er feil på diabetes siden som jeg har skrevet som jeg har lært når jeg fikk diabetes?

Er det feil å ta insulin, spise mat uten sukker, at jyttemel teff senker blodsukkeret og at noen søtningsstoffer virker inn på diabetes?

Dere bør høre mer på oss med diabetes og slutte å skrive at det er tull for vi med diabetes vet hva vi har lært selv om vi lærer forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei tullprat.

Hva er feil på diabetes siden som jeg har skrevet som jeg har lært når jeg fikk diabetes?

Er det feil å ta insulin, spise mat uten sukker, at jyttemel teff senker blodsukkeret og at noen søtningsstoffer virker inn på diabetes?

Dere bør høre mer på oss med diabetes og slutte å skrive at det er tull for vi med diabetes vet hva vi har lært selv om vi lærer forskjellige ting.

Hei apelsin,

"at jyttemel teff senker blodsukkeret "

Dette er feil. Jyttemel senker ikke blodsukkeret. Det er mulig blodsukkeret øker litt mindre/langsommere enn hvis du hadde spist samme mengde brød med hvetemel. Men det er fremdeles ikke snakk om å senke blodsukkeret.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei apelsin,

"at jyttemel teff senker blodsukkeret "

Dette er feil. Jyttemel senker ikke blodsukkeret. Det er mulig blodsukkeret øker litt mindre/langsommere enn hvis du hadde spist samme mengde brød med hvetemel. Men det er fremdeles ikke snakk om å senke blodsukkeret.

Med vennlig hilsen

Men jeg skjønner jo hva hun mener, hvis det øker blodsukkerstigningen mindre enn tilsvarende vanlig mat, så er det jo på en måte riktig å si at det senker det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei apelsin,

"at jyttemel teff senker blodsukkeret "

Dette er feil. Jyttemel senker ikke blodsukkeret. Det er mulig blodsukkeret øker litt mindre/langsommere enn hvis du hadde spist samme mengde brød med hvetemel. Men det er fremdeles ikke snakk om å senke blodsukkeret.

Med vennlig hilsen

Ja det er det som står på helsekostbutikken på internett at det gir langsomere blodsukker stigning.

Det var det jeg mente på diabetes siden og jeg mente ikke at alle med diabetes skal bruke det men de som ønsker kan prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner jo hva hun mener, hvis det øker blodsukkerstigningen mindre enn tilsvarende vanlig mat, så er det jo på en måte riktig å si at det senker det... :)

Ja.

Du kan lese om det på helsekostbutikken på internett.

Det er det jeg har gjort.

Jeg viste ikke det før jeg leste meg fram til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner jo hva hun mener, hvis det øker blodsukkerstigningen mindre enn tilsvarende vanlig mat, så er det jo på en måte riktig å si at det senker det... :)

Hei,

Men for en diabetiker (som jo dette gjelder) er ikke dette det samme.

Hvis man sier at XXX "senker blodsukkeret" (slik insulin gjør) så må antall mmol/liter blod reduseres (gå fra 8 mmol/l til 5 mmol/l). Så hvis du har høyt blodsukker så hjelper det altså ikke å spise jyttemel fordi det "senker blodsukkeret", fordi det som vil skje er at blodsukkeret f. eks. vil gå opp fra 8 til 9 mmol/l. Da hjelper det lite å si at med hvete ville det gå opp fra 8 til 10 mmol/l. Poenget er at karbohydrater (som både jyttemel og hvetemel har) øker blodsukkeret.

Vil man senke det må man enten ta insulin, eller ta noen tabletter som gjør dette. Idrett kan også gjøre det, under visse forutsetninger.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det som står på helsekostbutikken på internett at det gir langsomere blodsukker stigning.

Det var det jeg mente på diabetes siden og jeg mente ikke at alle med diabetes skal bruke det men de som ønsker kan prøve det.

Hei,

Det er helt rett at det gir langsommere blodsukkerstigning, apelsin. Men en av helsekostbutikkene jeg så skrev at det "senket" blodsukkeret, og det er feil.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men for en diabetiker (som jo dette gjelder) er ikke dette det samme.

Hvis man sier at XXX "senker blodsukkeret" (slik insulin gjør) så må antall mmol/liter blod reduseres (gå fra 8 mmol/l til 5 mmol/l). Så hvis du har høyt blodsukker så hjelper det altså ikke å spise jyttemel fordi det "senker blodsukkeret", fordi det som vil skje er at blodsukkeret f. eks. vil gå opp fra 8 til 9 mmol/l. Da hjelper det lite å si at med hvete ville det gå opp fra 8 til 10 mmol/l. Poenget er at karbohydrater (som både jyttemel og hvetemel har) øker blodsukkeret.

Vil man senke det må man enten ta insulin, eller ta noen tabletter som gjør dette. Idrett kan også gjøre det, under visse forutsetninger.

Med vennlig hilsen

Ja,- nå vil jeg ikke påstå at jeg vet så voldsomt mye om diabetes (heldigvis trenger jeg ikke det), men jeg vil da tro at det ville være bra for diabetikere å spise lav-GI-kost, så ikke blodsukkeret går opp og ned á la jojo...?

http://nhi.no/livsstil-og-helse/kosthold/karbohydrater/glykemisk-indeks-15340.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja,- nå vil jeg ikke påstå at jeg vet så voldsomt mye om diabetes (heldigvis trenger jeg ikke det), men jeg vil da tro at det ville være bra for diabetikere å spise lav-GI-kost, så ikke blodsukkeret går opp og ned á la jojo...?

http://nhi.no/livsstil-og-helse/kosthold/karbohydrater/glykemisk-indeks-15340.html

Ja, det er helt korrekt, og det har jeg også skrevet flere steder.

For type 2 diabetikere (som vanligvis har litt insulinproduksjon) kan slikt være nok til at insulinet som kroppen produserer klarer å holde blodsukkeret innenfor grensene, uten bruk av insulin-sprøyter.

Men for en type 1 diabetiker (som apelsin nok er) som ikke produserer insulin, så vil de ALLTID måtte ta insulin, og karbohydrater vil ALLTID (med mindre man tar insulin samtidig) føre til blodsukkerstigning.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei katt-ja.

Jeg er fortvilet for at allt det jeg har skrevet på diabetes siden er slettet.

Det jeg lærte når jeg fikk diabetes var at jeg ikke skulle spise noe med sukker i og at det er kun når jeg får føling jeg skal spise noe med sukker i for å få opp blodsukkeret.

Jeg lærte også at noen søtningsstoffer virker inn på blodsukkeret men jeg lærte ikke hvilken og det har jeg lest meg til.

Les denne linken.

http://www.klikk.no/helse/dinkost/article271669.ece

58k – I

Er det som står her tullprat?

www.helseogkost.no › Nettbutikk › Nervesystemet -

Hvis du ser på jyttemel teff er det tullprat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er helt rett at det gir langsommere blodsukkerstigning, apelsin. Men en av helsekostbutikkene jeg så skrev at det "senket" blodsukkeret, og det er feil.

Med vennlig hilsen

Ja det er feil for all mel virker inn på blodsukkeret men noen typer mel virker langsomere inn enn andre typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men for en diabetiker (som jo dette gjelder) er ikke dette det samme.

Hvis man sier at XXX "senker blodsukkeret" (slik insulin gjør) så må antall mmol/liter blod reduseres (gå fra 8 mmol/l til 5 mmol/l). Så hvis du har høyt blodsukker så hjelper det altså ikke å spise jyttemel fordi det "senker blodsukkeret", fordi det som vil skje er at blodsukkeret f. eks. vil gå opp fra 8 til 9 mmol/l. Da hjelper det lite å si at med hvete ville det gå opp fra 8 til 10 mmol/l. Poenget er at karbohydrater (som både jyttemel og hvetemel har) øker blodsukkeret.

Vil man senke det må man enten ta insulin, eller ta noen tabletter som gjør dette. Idrett kan også gjøre det, under visse forutsetninger.

Med vennlig hilsen

Jeg tar insulin.

Nå er jeg forkjølet som gir høyt blodsukker men ellers har jeg ofte lavt blodsukker.

Jeg må nå ta halspastill med sukker i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt korrekt, og det har jeg også skrevet flere steder.

For type 2 diabetikere (som vanligvis har litt insulinproduksjon) kan slikt være nok til at insulinet som kroppen produserer klarer å holde blodsukkeret innenfor grensene, uten bruk av insulin-sprøyter.

Men for en type 1 diabetiker (som apelsin nok er) som ikke produserer insulin, så vil de ALLTID måtte ta insulin, og karbohydrater vil ALLTID (med mindre man tar insulin samtidig) føre til blodsukkerstigning.

Med vennlig hilsen

Hei sør.

De med type2 diabetes kan fint av og til i besøk osv spise noe med sukker i uten at de får høyt blodsukker men vi med type1 diabetes bør helst ikke spise noe med sukker i for bare med å ta ekstra insulin og hive inn på med foreksempel sjokolade med sukker i, det kan føre til senkomplikasjoner pluss at insulin er ett hormon vi legger på oss av.

Senkomplikasjoner vi kan få er blantannet nyresvikt, tidlig død, hjertesvikt, amputere føttene osv.

Det er jo mange med diabetes som ikke bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei katt-ja.

Jeg er fortvilet for at allt det jeg har skrevet på diabetes siden er slettet.

Det jeg lærte når jeg fikk diabetes var at jeg ikke skulle spise noe med sukker i og at det er kun når jeg får føling jeg skal spise noe med sukker i for å få opp blodsukkeret.

Jeg lærte også at noen søtningsstoffer virker inn på blodsukkeret men jeg lærte ikke hvilken og det har jeg lest meg til.

Les denne linken.

http://www.klikk.no/helse/dinkost/article271669.ece

58k – I

Er det som står her tullprat?

www.helseogkost.no › Nettbutikk › Nervesystemet -

Hvis du ser på jyttemel teff er det tullprat?

Men tror du ikke at de som har diabetes vet alt dette fra før da? De har jo også fått informasjon fra sin lege...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...