Gå til innhold

Pappaperm 12 uker?


Gjest hmmmmrf.....

Anbefalte innlegg

"Det blir i overkant usakelig når du drar inn ammende fedre, men det er greit, du har tilkjennegjort dine meninger veldig godt.

Heldigvis er flertallet enig i at det er bra far har egne rettigheter i forhold til egne barn, og at dette er et riktig skritt på veien mot likestilling i arbeidslivet. Så får du bare være irritert over at staten tar ansvar."

Det med ammende fedre - ja jeg dro den for langt med vilje, så da kan du se at du også synes det ble usaklig! 1 poeng til deg der.

Ja, det er bra at far har egne rettigheter og ja, det er bra at staten tar ansvar, men da burde de da ikke ta permisjonen fra foreldre som, med sikkert sine gode grunner, foretrekker å gjøre det på den måten som passer dem best.

For 10. gang - akkurat som du ikke kan "overføre" en sykemelding (fordi personen er syk), så kan du ikke overføre en barnepermisjon, som er for at hver foreldre skal få tid til å knytte seg til barnet og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 224
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    57

  • Mandolaika

    48

  • Mammantil3

    37

  • Katt-ja

    14

Mest aktive i denne tråden

"Hvis du mener Mammantil3 mistolker deg så må du heller bli flinkere til å forklare deg."

Jeg gidder ikke det overfor personer som VIL mistolke eller VIL dra det for langt, fordi det skaper "bølger".

Det er ingen her som "vil" mistolke deg. Vi forholder oss akkurat til det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det eneste du beviser med slike utsagn er at du hverken har forstått hva sosialisme eller kommunisme betyr."

Selvfølgelig mener du det, du er jo en av "dem". :-)

Ja, jeg er en av dem som faktisk forstår at Norge er et demokrati, med en demokratisk valgt regjering som verken er sosialistisk eller kommunistisk.

Å trekke inn "kommunistisk" osv. her viser jo bare at du verken forstår det, eller har seriøse argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det blir i overkant usakelig når du drar inn ammende fedre, men det er greit, du har tilkjennegjort dine meninger veldig godt.

Heldigvis er flertallet enig i at det er bra far har egne rettigheter i forhold til egne barn, og at dette er et riktig skritt på veien mot likestilling i arbeidslivet. Så får du bare være irritert over at staten tar ansvar."

Det med ammende fedre - ja jeg dro den for langt med vilje, så da kan du se at du også synes det ble usaklig! 1 poeng til deg der.

Ja, det er bra at far har egne rettigheter og ja, det er bra at staten tar ansvar, men da burde de da ikke ta permisjonen fra foreldre som, med sikkert sine gode grunner, foretrekker å gjøre det på den måten som passer dem best.

Først passet det familiene best at far _ikke_ hadde permisjon. Så passet det best at familiene hadde 4 uker med far hjemme, og nå ser det jammen ut til at det går best med 10 uker. Kanskje det passer best med 12 uker også, da?

Hvis det var slik at de aller, aller fleste familier ikke ønsket far som omsorgsperson i permisjonssituasjon, ville de ikke tatt det ut. Nå er det allikevel veldig mange som tar ut disse ukene, og det kreves fra ulike hold en selvstendig opptjeningsrett for far selv om mor ikke er i jobb. Det harmonerer jo ikke med det du sier, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva jeg tror hadde skjedd om det hadde vært 20 dager til fri fordeling? Jeg tror mor og far hadde delt dem ganske så bra mellom seg i fleste tilfeller.''

Leste et sted at det rent statistisk er mor som tar ut fri for sykt-barn-dager først, og bruker opp sine først før far trår til. Så jeg er ikke sikker på om de blir så jevnt fordelt slik det er i dag, og det er ikke så helt sikkert at far hadde tatt sin del dersom mor hadde alle.

''Leste et sted at det rent statistisk er mor som tar ut fri for sykt-barn-dager først, og bruker opp sine først før far trår til. ''

Ingen bombe det der, nei. Faren har ofte viktige møter ;-)

Og det ville jo faktisk særlig gjelde hvis det fortsatt var sånn at ikke mye av permisjonen var forbeholdt far, da ville automatisk jobben til fedrene bli mer "viktig" - de ville virke mer uunnværlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det eneste du beviser med slike utsagn er at du hverken har forstått hva sosialisme eller kommunisme betyr."

Selvfølgelig mener du det, du er jo en av "dem". :-)

Jeg er ikke "rødgrønn" (men ikke mørkeblå heller,- tror knapt jeg har noen farge) - og jeg synes _også_ det er fornuftig å gi incitament til at fedrene tar seg mer av sine barn og kvinner får bedre vilkår i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Leste et sted at det rent statistisk er mor som tar ut fri for sykt-barn-dager først, og bruker opp sine først før far trår til. ''

Ingen bombe det der, nei. Faren har ofte viktige møter ;-)

Og det ville jo faktisk særlig gjelde hvis det fortsatt var sånn at ikke mye av permisjonen var forbeholdt far, da ville automatisk jobben til fedrene bli mer "viktig" - de ville virke mer uunnværlige.

Nemlig.

Vi mennesker har ikke vært så gode til å ta riktige valg (på gruppenivå), dessverre, vi må ha noen lover og rettigheter i ryggen før vi klarer å gjøre samfunnsnyttige endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Leste et sted at det rent statistisk er mor som tar ut fri for sykt-barn-dager først, og bruker opp sine først før far trår til. ''

Ingen bombe det der, nei. Faren har ofte viktige møter ;-)

Og det ville jo faktisk særlig gjelde hvis det fortsatt var sånn at ikke mye av permisjonen var forbeholdt far, da ville automatisk jobben til fedrene bli mer "viktig" - de ville virke mer uunnværlige.

Det var nettopp derfor jeg sammenliknet de to rettighetene.

Da jeg vokste opp, var det ingen SFO, kortere skoledager, ingen rett til å være hjemme med syke barn, barnehage bare for eneforsørgere eller andre med tungtveiende grunner, og barselpermisjon på noen uker.

Derfor var jeg nesten den eneste som hadde en mor som jobbet da jeg var liten. De andre mødrene gikk ut i arbeidslivet når det yngste barnet var i 10-årsalderen. Jeg husker begreper som nøkkelbarn og yrkeskvinner, de virker helt steinalder nå.

Mange forstår ikke hvor heldige vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis det er en far som ikke gidder være far så gjør man forhåpentligvis det.

''Ja, hvis det er en far som ikke gidder være far så gjør man forhåpentligvis det.''

Ja,da mister man naturligvis permisjons(penge)rettigheter - det er jo ingen tvang å ta ut permisjon.

For å få overført permisjon og foreldrepenger den ene eller andre veien, må det som sagt være snakk om dokumenterte årsaker, ikke lyst eller vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det var min permisjon

Synd du anser permisjonen som belønning for gjennomført svangerskap.

Vel jeg ville faktisk ikke fått barn hvis jeg ikke hadde fått være hjemme med det så mye som jeg var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg ville faktisk ikke fått barn hvis jeg ikke hadde fått være hjemme med det så mye som jeg var.

Hvis du får barn bare for å ha "ferie", så er det mulig du ikke burde fått det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det var min permisjon

Heldigvis har de færreste kvinner slike svangerskap. Og heldigvis tenker stadig flere kvinner at det er klokt å komme tilbake til jobb og at det er klokt at far får være hjemme med den lille. Heldigvis.

Stadig flere kvinner anser barna som begge foreldrenes, ikke bare sin egen unge som faren aller nådigst kan få holde i litt når det passer mor.

Jeg har aldri sett på ungene som kun mine. Men for meg så hadde det ikke vært noe som helst poeng å få barn hvis jeg ikke kunne være sammen med det så mye og lenge som mulig.

Far ble ikke holdt utenfor av den grunn. Alt som omhandlet ungene ble vi enige om, som rutiner også videre. Til og med når jeg skulle slutte og amme ble enige om sammen. Jeg la ingen føringer for fritiden til mannen min. Hvis han f.eks ville ta med seg ungen og stikke til svigers uten meg så gjorde han det uten å spørre.

Nå er vi ikke gift lenger men jeg tar fortsatt ingen viktig avgjørelser vedrørende ungene alene. De har et kjempegodt forhold til faren sin. Jeg har den daglige omsorgen men vi prøver å få til så mye kvalitetstid med far som mulig. Jeg tok det heller ikke som noen selvfølge at jeg skulle få den dagelige omsorgen. Vi snakket masse om fordeler og ulemperler og ble enige om hva vi syntes var best for ungene.

Karriere er null viktig for meg. Får jeg det til å gå rundt økonomisk uten å være noens byrde er jeg fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det var min permisjon

Hvis du får barn bare for å ha "ferie", så er det mulig du ikke burde fått det....

Nå var det vel ikke akkurat noen ferie å være hjemme med de små. Var mye mindre "slit" å være i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå var det vel ikke akkurat noen ferie å være hjemme med de små. Var mye mindre "slit" å være i jobb.

''Nå var det vel ikke akkurat noen ferie å være hjemme med de små. Var mye mindre "slit" å være i jobb.''

Barn er ikke et ferieprosjekt uansett alder, verken for far eller mor. Men du verden så mange gleder de gir (klisje, klisje)

Desto viktigere er det at foreldrene deler denne første tida, uansett om det er mor som ammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det var min permisjon

Du gjør jo det når du sier at han ikke behøver være hjemme med barnet i det første leveåret.

Nå jobber jo ikke de fleste fedre 24/7. Det hender vel de stikker hjem en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det var min permisjon

Nei vel - det er ditt valg, og deg om dét.

Nei men jeg ville ikke fått barn med noen som ikke syntes det var greit heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel ikke akkurat noen ferie å være hjemme med de små. Var mye mindre "slit" å være i jobb.

Da burde du jo være glad for at faren avlasted deg, slik at du kunne jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nå var det vel ikke akkurat noen ferie å være hjemme med de små. Var mye mindre "slit" å være i jobb.''

Barn er ikke et ferieprosjekt uansett alder, verken for far eller mor. Men du verden så mange gleder de gir (klisje, klisje)

Desto viktigere er det at foreldrene deler denne første tida, uansett om det er mor som ammer.

''Desto viktigere er det at foreldrene deler denne første tida, uansett om det er mor som ammer.''

Det syntes jeg faktisk folk skal få bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...