Gå til innhold

må elever lærte å spille blokkfløyte i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest knutemor

Tenker med skrekk og gru på den tiden på barneskolen hvor vi måtte spille blokkfløyte. Jeg slet så fælt med å dekke til hullene med fingrene mine at det hele ble en stor pipekonsert. Jeg husker også at de som var flinke til å spille fikk stadig nye melodier de skulle lære seg mens jeg ble stående igjen på "lisa gikk til skolen". ;))

Er blokkfløyta avskaffet i dag?

Fortsetter under...

Det er i alle fall ingen blokkfløyte å spore hos mine jenter som går i 4. og 6. klasse.

De har musikkrom der de er minst 1 gang i uka, og får prøve seg på forskjellige instrumenter. 6.klassen er i gang med å lære å spille på gitar.

Gjest Tatjana

Mine unger har begynt med blokkfløyte i tredjeklasse.

Min erfaring er litt annerledes enn din, de differensierte ikke undervisningen slik at noen fikk nye melodier mens andre måtte terpe på de "gamle". Hele klassen har hatt samme spillelekser. Ved juletider har de hatt opptredener for foreldrene hvor hele klassen har spilt blokkfløyte (!) med cd-komp. Og da låter det faktisk ikke så aller verst.

Min erfaring fra barneskolen er den samme, minus cd-kompet. Vakkert er det ikke, men folk som kan mer om musikk enn meg sier at det er en super måte å lære seg å spille og lære seg noter.

Annonse

Gjest knutemor

Mine unger har begynt med blokkfløyte i tredjeklasse.

Min erfaring er litt annerledes enn din, de differensierte ikke undervisningen slik at noen fikk nye melodier mens andre måtte terpe på de "gamle". Hele klassen har hatt samme spillelekser. Ved juletider har de hatt opptredener for foreldrene hvor hele klassen har spilt blokkfløyte (!) med cd-komp. Og da låter det faktisk ikke så aller verst.

Min erfaring fra barneskolen er den samme, minus cd-kompet. Vakkert er det ikke, men folk som kan mer om musikk enn meg sier at det er en super måte å lære seg å spille og lære seg noter.

Men er det et handikap å få mindre hender og tynnere fingre når en skal spille blokkefløyte? Jeg fikk jo aldri helt tettet hullene. Hadde vært greit å skylde på at det var hendene mine som var for små:))

Men er det et handikap å få mindre hender og tynnere fingre når en skal spille blokkefløyte? Jeg fikk jo aldri helt tettet hullene. Hadde vært greit å skylde på at det var hendene mine som var for små:))

Det var neppe noe galt med hendene dine, men kanskje med motivasjon og øvingsmengden hjemme?

Du kan jo gjøre et nytt forsøk nå...*s*

Gjest Tatjana

Jeg aner ikke jeg :-). Jeg er slett ingen musiker, finnes ikkemusikalsk. Og det lille jeg lærte om noter på barneskolen har jeg forlengst glemt. Men som frosken sier, prøv igjen.

Blokkfløyte spilt av 15-20 åtteåringer er for øvrig slett ikke pent, men det er jo moro å høre på og se dem , spesielt musikkgleden de viser.

Synes blokkfløyte var kjempegøy jeg, da. Poenget blir jo ikke hvorvidt de skal lære å spille, men hvordan de følger opp dem som klarer å spille kontra dem som sliter.

Ikke sant? Jeg har alltid ment det må være ganske nytteløst å forlange av et barn "du SKAL spille et instrument." Noen ligger det ikke for, noen liker det heller ikke, interesserer seg for å gjøre andre ting.) Personlig erfaring, foreldrene mine presset til å fortsette med korpsspill. Jeg likte godt å holde på med musikk, men samtidig følte jeg at tverrfløyte ble helt feil instrument .Gitar og piano begynte jeg med på fullstendig eget initiativ, og disse instrumentene gleder jeg meg fortsatt mye over å kunne spille på :-).

Ellers.. Faren min er musikklærer og har jobbet både i barne- og ungdomsskolen. Han sier det er veldig forskjellig praksis på skolene rundt nå, og at de har mulighet til å velge mer selv. Før tror jeg den blokkfløytegreia var mer påtvunget i læreplan før. Husker jo selv. Det var katzenjammer i klasserommet det. Og den som virkelig holdt på å bli sprø var læreren vår.

For den som vil spille tregner ikke små hender være et kjempehandicap. Svært mye handler om øving.

Gjest musikklærer

På skolen "vår" er det bandpedagogikk som gjelder. Elevene får sin instrumentalopplæring på slagverk, elbass, gitar (elektrisk og akustisk), keyboard, piano, perkusjon og vokal.

Blokkfløytene og stavspillene bar vi ned i kjelleren for flere år siden, og så langt har ingen klaget.

Gjest knutemor

Det var neppe noe galt med hendene dine, men kanskje med motivasjon og øvingsmengden hjemme?

Du kan jo gjøre et nytt forsøk nå...*s*

Nei jeg savner ikke det instrumentet:)

Tror nok jeg ble mest frustrert over å øve og øve uten å komme noen vei. Jeg vet ikke om de har mest med teknikk eller størrelsen på fingrene men jeg klarte ikke å tette hullene. Det ble bare piping.

I tillegg til alt dette blokkfløytebråket så ville læreren at vi alle skulle spille litt på fiolinen hennes.. Det er i sånne settinger jeg hadde ønsket jeg var døv *s*

• 3 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...