Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kiloene sniker seg på et etter et... Er fremdeles normalvektig, men liker ikke muffintoppen over buksene og magen som buler!

Har allltid vært helt passe slank, men etter barnefødsler har jeg fått en dette sideflesket og en flabbete mage. Lårene begynner også å bli større, og dette må jeg sette en stopper for....

Utfordring: Jeg kan ikke trene noe særlig siden jeg har en ME-diagnose. (Vil helst ikke diskutere ME, vær så snill...) Beveger meg i hverdagen, jobber deltid og har barn, men trener altså ikke.

Jeg går på betablokkere som senker hjerterytmen og dermed forbrenningen noe. Og på toppen har jeg cøliaki, og spiser en del glutenfrie erstatningsvarer med ganske høy GI.

Har forsøkt meg på lavkarbo, men spyr bare av tanken på omelett og bacon om morgenen. Blir gal hvis jeg ikke spiser frokost, og det beste jeg vet er frokostblanding - så jeg spiser en stor porsjon glutenfri havregryn (noe over 300 cal pr 100 g) og blander med gf musli ol som også ligger på noe over 300 cal pr 100 g.

Middag pleier å være ganske sunn mat. Kylling, salat, skinke... Proteiner og grønnsaker. Til lunsj spiser jeg som oftest rester fra gårsdagens middag. Sunn lunsj også, altså.

Mellommåltider bestårt gjerne av en yoplait yoghurt med mandler i.

Til kvelds tar jeg gjerne en ny tallerken frokostblanding med melk, og kanskje et par glutenfrie baguetter.

Og jeg synes i grunn ikke jeg spiser så kjempemye, men jeg blir generelt fort sulten, og blir gal hvis jeg må gå lenge sulten.... ;-) Men jeg synes lavkarbo er fryktelig vanskelig å holde ut, prøvd flere ganger. Og jeg har en samboer som er ekstremt flink til å lage mat, så det står ikke på kvaliteten.

Blir glad hvis noen har tips til meg, det er ikke aktuelt å legge på seg noe mer nå!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354158-jeg-legger-p%C3%A5-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykke til videre!

Jeg kjenner et par personer med ME som har klart å gå ned ganske mye i vekt. Men de har telt kalorier veldig nøye for å få det til. Friske personer kan jo trimme mer samtidig som de spiser mindre. Så får dere som ikke får trent er det jo kun kaloribegrensning som gjelder.

Men ingen grunn til å gå sulten. Det er masse mat du kan spise mye av. Finn deg en kaloridagbok på nett og prøv deg frem med forskjellige matvarer.

Gjest før matdagbok!

Det høres jo ikke ut som du spiser hverken særlig mye eller særlig usunt. Men hva med helgene, blir det en del ekstra da? Putter du kanskje noe i munnen i løpet av dagen, som du ikke tenker på? Og hva med drikke? Hvis du drikker en del juice, saft eller sukkerholdig brus (+ evt. alkoholholdige drikker), gir det endel kalorier som er lett å glemme å ta med i reknskapet.

Ett tips: Skriv ned absolutt alt du spiser og drikker i et par dager for å få den hele og fulle oversikten. På enten VGs vektklubb eller vektklubben.no, som Grete Roede har, kan du føre inn det du spiser, og få kalorimengden reknet ut for deg, hvis du ikke orker å gjøre det selv. Sistnevnte klubb er gratis, men fungerer greit:-)

Kanskje du også kan klare å ta noen styrkeøvelser (av den lettere sorten) foran tv om kvelden? Jeg har en sånn treningsstrikk, det er genialt.

Det høres jo ikke ut som du spiser hverken særlig mye eller særlig usunt. Men hva med helgene, blir det en del ekstra da? Putter du kanskje noe i munnen i løpet av dagen, som du ikke tenker på? Og hva med drikke? Hvis du drikker en del juice, saft eller sukkerholdig brus (+ evt. alkoholholdige drikker), gir det endel kalorier som er lett å glemme å ta med i reknskapet.

Ett tips: Skriv ned absolutt alt du spiser og drikker i et par dager for å få den hele og fulle oversikten. På enten VGs vektklubb eller vektklubben.no, som Grete Roede har, kan du føre inn det du spiser, og få kalorimengden reknet ut for deg, hvis du ikke orker å gjøre det selv. Sistnevnte klubb er gratis, men fungerer greit:-)

Kanskje du også kan klare å ta noen styrkeøvelser (av den lettere sorten) foran tv om kvelden? Jeg har en sånn treningsstrikk, det er genialt.

''hva med helgene, blir det en del ekstra da?''

Hehe, ja, skyldig der. Både smågodt, sjokolade, vin og ost&kjeks er fast på menyen fredag og lørdag (fordelt over de to dagene, altså).

''Putter du kanskje noe i munnen i løpet av dagen, som du ikke tenker på? Og hva med drikke? ''

Nei, småspiser lite siden det er få alternativer til glutenfri snacks. Drikker stort sett kun vann, og 1-2 kopper kaffe pr dag.

Å skirve ned det jeg spiser og drikker skal jeg forsøke, og alt gratis som kan være til hjelp er interessant :-)

Takk for innspil!

Gjest gravid - og kvapsete

Jeg er i en litt annen situasjon enn deg, men tenker at min løsning kanskje kan være til hjelp for deg også. Til lavkarboentusiaster kan jeg bare si: Dette er stort sett situasjonsbetinget høykarbo, og rådene bærer naturligvis preg av det.

Jeg er gravid og p.t. så godt som sengeliggende på grunn av truende abort. På grunn av forståelsesfull arbeidsgiver får jeg jobbe hjemmefra, men det fysiske aktivitetsnivået har jo gått fra over middels til nærmest null i løpet av kort tid. Når jeg i tillegg har vært en del kvalm og det eneste som har hjulpet, har vært et høykarbokosthold med mye ristet brød (jeg spiser til vanlig ikke frokost, og har et proteinrikt kosthold), har vekta økt langt mer enn sunt og naturlig er.

Vektklubb.no skal egentlig ikke brukes av gravide, men ettersom jeg ønsket å følge med på faktisk kaloriinntak og -behov etter at både aktivitetsnivået og kostholdet endret seg drastisk i løpet av kort tid, registrerte jeg meg og begynte å følge nøye med på inntaket. To funn:

1. Senket aktivitetsnivå har tydeligvis også senket kaloribehovet betraktelig. Spiser jeg 1800 kalorier, har jeg en "anbefalt" vektoppgang tilsvarende andre normalvektige gravides. Ettersom kaloribehovet øker med rundt 100-150 kalorier om dagen ved graviditet, vil det si at jeg ikke ville trengt mer enn 1650-1700 kalorier om dagen hvis jeg ikke hadde vært gravid. For å si det sånn: Jeg har vært vant til å konsumere 2100 kalorier for å holde vekta (BMI på 20,5 før graviditet).

2. Spiser jeg raske karbohydrater (ristet loff ... hehe), må jeg spise langt mer for å holde meg mett. Brød eller knekkebrød med avocado, egg eller skinke er gode alternativer. Frokostblanding er stort sett en kaloribombe, spesielt dersom de inneholder tørket frukt. Jeg spiser kornblanding med friske bær i stedet. Baguettene jeg foretrekker inneholder av en eller annen grunn flere kalorier per gram enn loff ... og metter like dårlig. Har erstattet dette med ristet grovbrød (mulig den ristingen er noe jeg burde kutte ut, men ... hormonell og gravid og det er det jeg har lyst på!)

3. Gode middager inneholder alltid mer kalorier enn man tror. Det skal utrolig små mengder olje, smør og fløte til før kalorimengden øker. På den annen side: Mye av smaken sitter i fettet, og jeg blir raskere mett. Dersom jeg vet at middagen er kaloririk, erstatter jeg polert ris/poteter/pasta med ekstra grønnsaker/salat. Hvis ikke, ryker jeg fort opp i 900 kalorier bare på middag = umulig når jeg bare skal ha i meg 1800 kalorier om dagen. Enten karbohydratrik eller fettrik middag, altså - begge deler går visst ikke for meg nå.

4. Jeg spiser alltid mer enn jeg tror! Har hatt noen ahaopplevelser knyttet til skapsnoking og mandel/sviske/banan/mørk sjokolade-spising. Eneste mulighet: Tømme skapet for kaloririk snaks. Du drikker lite juice, ser jeg, det gjør jeg også - hvis ikke, ville du spart mange kalorier på å kutte det.

5. Jeg må spise mindre enn anbefalt kaloriinntak på hverdagene for å kunne gi rom for litt snacks i helgene. Det hjelper ikke å være flink i hverdagen hvis både fredag, lørdag og søndag blir kosedager ;-)

Håper noen av selvsagthetene kan være til nytte for deg - selvsagt er det bare sunn fornuft satt i system, men for meg har det virkelig hjulpet med litt fascistisk fokus på hver eneste kalori i denne overgangsfasen. Dessverre er det bare sånn at lavere aktivitetsnivå krever lavere kaloriinntak hvis man ikke vil legge på seg. Utrolig urettferdig, i grunnen ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...