Gå til innhold

Jeg føler meg som en skikkelig dårlig mor når...

Anbefalte innlegg

jeg ser alle som jobber iherdig med å finne de "riktige" vinterstøvlene, vinterdressene osv....

Jeg har tre barn (6, 10 og 13) og de er stort sett tørre og varme på vinterstid selv om jeg ikke leter etter spesielle vinterstøvler etc.. For min del ser jeg nesten mer på prisen enn på kvaliteten (må selvsagt vite at det ikke er en _dårlig_ vinterstøvel, men en som er varm og som ikke blir fort våt. Da finner man lett vintersko til ca 300 kroner..

Hadde jeg hatt bare et barn så hadde jeg kanskje vært mye mer nøye? Med tre barn sier det seg selv at de aller fleste ikke kan bla opp 2000 kroner i skotøy og 2-3000 kroner i vintertøy hver høst ;) Men det ser heldigvis ut som det blir folk av mine barn også, så jeg prøver å ikke ha dårlig samvittighet ;-)

Fortsetter under...

• Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

11

• Katt-ja

8

• Rhea Silvia

5

• Angustia

5

Nå har det jo vært flere tester hvor rimeligere dresser har slått de dyre. Og når de som kjøper dyre Reimadresser leter etter billigdresser de kan bruke når det er for skittent og dårlig vær, ja da får jeg fnatt.

Nå er de eldste så store at dresser ikke er det første de tenker på. :-) Men da de var små valgte jeg som regel å kjøpe to rimeligere dresser, enn den ene dyre. Ei sjelden gang i blant med herlig lek i reng og slaps kunne de komme inn å være våte, men da var det bare å hive på dem den andre og tørre dressen, og de kunne fortsette. Og de har aldri vært syke på grunn av for dårlige dresser eller sko. :-)

Gjest Tatjana

Hehe, det er vel rimelig standard med slike diskusjoner her inne :-). Mine barn har aldri hatt Reima Tec dresser, og de har likevel holdt seg varme og tørre. Dog har jeg lagt litt penger i vintersko. På hendene har de stort sett hjemmestrikkede, tovede ullvotter. Alle tre foretrekker det om vinteren.

Så tenker jeg at det er viktig å ikke gå i hverken den ene eller den andre fella. du er ingen dårlig mor fordi om du ikke kjøper det dyreste av vintertøy og -sko, men de som gjør det er heller ikke dårlige mødre.

Og så lever vi i forskjellige klima. Her hvor jeg bor er vintrene lange, kalde og tørre. Andre steder er mildere og våtere.

Nå har det jo vært flere tester hvor rimeligere dresser har slått de dyre. Og når de som kjøper dyre Reimadresser leter etter billigdresser de kan bruke når det er for skittent og dårlig vær, ja da får jeg fnatt.

Nå er de eldste så store at dresser ikke er det første de tenker på. :-) Men da de var små valgte jeg som regel å kjøpe to rimeligere dresser, enn den ene dyre. Ei sjelden gang i blant med herlig lek i reng og slaps kunne de komme inn å være våte, men da var det bare å hive på dem den andre og tørre dressen, og de kunne fortsette. Og de har aldri vært syke på grunn av for dårlige dresser eller sko. :-)

Godt å høre det er flere som er som meg ;)

Vi hadde en reimadress en gang og den var komfortabel på, men mye mindre slitesterk enn de fleste av de andre dressene barna mine har hatt ;)

Man er en god mor når barna er varme og ikke blir syke av for dårlige klær, og om de iblandt skulle være litt kalde og litt våte, ja så er man en god mor for det. :))

Jeg sliter spesielt med hendene og føttene til mine frossenpinner, må være dårlig arv fra mor ;)

Men hvertfall så har jeg lett mye etter klær som holder varmen, og jeg sa en gang at jeg kjøper ALDRI votter til 300,-! Men jeg må nok innrømme at jeg krøp til korset og kjøpte reimavotter til min eldste når hun gikk i barnehagen. Disse syns jeg hadde altfor dårlig kvalitet og de holdt ikke lenge før sømmene gikk i stykker. Derfor har jeg nå investert i hestra i stedet.

Og til føttene hennes er det kun Sorel sine vinterstøvler , de som hevdes å holde ned til -40, som holder henne varm på føttene midtvinters.

Jeg har selvfølgelig prøvd mye rimeligere varianter og jeg misunner min svigerinne som kjøper 20 kroners votter på tilbud på jysk, og ønsker jeg slapp like billig unna. :)

Annonse

En god forelder sørger for at ungen(e) har klær og sko etter vær og årstid, i passe størrelser.

Jeg handler veldig mye på tilbud, og sønnens goretex vintersko fra Viking, kosta 50 kr på XXLs sesongutsalg i fjor. Samme modell koster 700 kr i år.

Cherrox fra Skoringen = 100 kr/par.

2 par Ecco goretex vintersko til 200-250 kr, kjøpt i april.

Jeg kjøper heller kvalitetsmerker på tilbud, utenfor sesong, i stedet for "Cubus"-klær til fullpris.

Yttertøy kjøpes på sportsbutikker.

Kjenner meg så godt igjen. Jeg var alenemor med 3 gutter med 2 år mellom hver. Pengepungen var ikke akkurat velfylt så for meg var det viktig å finne noe som holdt ungene varme, og tørre. Jeg endte den tiden opp med Dressene fra Rimi. De kostet 250 kr stykket, sånn ca, og alle tre gikk i dem. Og ingen av dem frøs. Når det gjaldt vinterstøvler gikk det stort sett i cherrox. Men fuktige føtter fikk de likevel, uansett. Men gode varme ullsokker holdt de varme. Ingen av mine unger varnoe særlig syke, selv om de ikke gikk i Reima-dresser og GoreTex-støvler.Skotørker fikk jeg til jul et år og det var kjempedeilig, for da tok de på seg tørre støvler hver morgen. Man er IKKE en dårlig mor fordi om man bortproriterer 1000 kroners dresser, og går for en rimeligere variant som er minst like god.

haha, akkurat slik er jeg også! jeg gidder virkelig ikke kjøpe dyre barneklær når en får mer enn gode nok klær til en billig penge. Mine barn har aldri frosset eller vært kalde eller noen ting. klærne blir jo for små lenge før de greier å slie de ut, samme hvor dårlig kvalitet det er.

Så til alle dere merkefriker: hahahahahahaaaaaaaaaaaa!!!!

Du er ikke en dårlig mor for at du ikke kan kjøpe de dyreste merkeklær.

Det viktigste er at de er varm og tørr, og at du handler

etter økonomien. Tenk på hva de gikk i før.

ikke kan, det er vel, iallefall for min del, mer at jeg syns det er ren og skjør idioti å bruke så mye penger på barneklær. Det er mange som blir lurt at "bare det beste er godt nok for barna" reklamer... Himmel, så lettlurte mange er.

Annonse

Jeg synes ikke akkurat det er noe å ha dårlig samvittighet for :-) Jeg ser ihvertfall aldri på hva andres unger har for slags klær og skotøy (kanskje bortsett fra den gangen den ene eleven min kom på spilletime med bare en sko i 20 minusgrader), og sålenge ungene sjøl er fornøyd er vel alt bra?

Jeg prøver å handle klær og skotøy litt utenom sesong. Ved sesongslutt og ved spesielle salg har de ofte kvalitetsklær og -sko til en rimelig pris. Samme med skiutstyr etc (Lykken er et røverkjøp) Den første utedressen til guttungen f.eks var en Reima-dress i str 92 kjøpt på brannskadesalg til 1/8 av vanlig pris. Den er blitt brukt av 4 barn. Etter god erfaring med denne har jeg kjøpt flere dresser fra Reima, og de har holdt bra, helt til guttungen kom i den verste "slitealderen" som 6-7 åring. Vi bor i innlandet hvor det er tørre og kalde vintre, og Reimadressene passer bra til slikt føre.

Jeg synes det viktigste er at vinterdressen er lett å bevege seg i, at vinterstøvlene er gode å ha på, at det ikke blir hull med en gang og det er ikke alltid sammenheng med slitestyrke og pris gitt! (HH-dressen til jentungen måtte f.eks byttes etter 14 dager i fjor vinter, den fikk hull i gummien)

Det blir nok verre med tenåringer i huset som vil ha merkeklær og -sko for ikke å skille seg ut!

Gjest nødvendig tankekors

For å gi det litt perspektiv så kan vi se for oss de muligheter vi har til å gi barna våre det ene og det andre, satt opp mot foreldre i andre land og som lever under andre helt andre kår. Når det gjelder en slik tematikk som du tar opp her, og som de fleste forholder seg til, så blir det faktisk nødvendig og viktig.

Vier veldig heldig som har mulighet til å kjøpe vintersko, enten de er av det billige eller det dyre slaget:o)

Bør mødre og fedre i andre fattigere land ha dårlig samvittighet?

Gjest horribelt

Uff tenkte sånn jeg og, så en test av barnevintersko, best i test var den nest dyreste til 800 kr! Og ungen kan jo ikke bruke den lenge.... samme pris som voksensko, vel jeg spanderer ikke så mye på sko til meg selv engang!

Gjest horribelt

haha, akkurat slik er jeg også! jeg gidder virkelig ikke kjøpe dyre barneklær når en får mer enn gode nok klær til en billig penge. Mine barn har aldri frosset eller vært kalde eller noen ting. klærne blir jo for små lenge før de greier å slie de ut, samme hvor dårlig kvalitet det er.

Så til alle dere merkefriker: hahahahahahaaaaaaaaaaaa!!!!

Ja, enig der. De vokser jo så fort ut av ting, så hva er vitsen med det aller beste og dyreste merket! Har opplevd billigere merker som er vel så bra som de dyre.

Gjest ikke-dårlig-samvittighet

Et lite tips togli, er å overse de merkebevisste mødrene her inne, jeg tror egentlig ikke at så mange er så merkebevisste som noen gir seg ut for å være :) .....

Heldigvis så er jo ikke klær så dyre som det de en gang var, men å gå for de dyreste merkene gjør vi ikke.

Barna våre er varme og tørre allikevel :).

Jeg møtte samboeren til en venn av familien i vinter, hun hadde med seg sine tre små barn, alle tre "stæsjet" opp i Bergans yttertøy. Vi ble stående å prate litt, jeg hadde på meg Bergans-jakka mi, det ble kaldt av å stå stille, så jeg "hutret meg" å sa nei nå må vi gå videre, vi som er så dumme å ha på oss Bergans tøy, for ellers fryser vi ihjel ;) - hun kikka rart på meg, jeg fortsatte - ja er du ikke enig, må jo ullundertøy for tusenvis av kroner under disse kalde klæra her - joda hun måtte jo si seg enig .... thi hi - lo litt for meg selv da jeg tuslet avgårde.

Nei togli, kle barna dine etter lommeboka du, uten å ha dårlig samvittighet :)

Helt enig med deg, togli - det blir skikkelige folk av ungene våre som ikke får det "beste av det beste".

Synes man får veldig mye bra vinterklær for laaaaangt under 1000,-. Vinterdress til barnehagebarnet koster 500,-. Vintersko, som passer både i slaps og kulde koster 350,-.

Har aldri skjønt merkejaget...

Gjest bølger

ikke kan, det er vel, iallefall for min del, mer at jeg syns det er ren og skjør idioti å bruke så mye penger på barneklær. Det er mange som blir lurt at "bare det beste er godt nok for barna" reklamer... Himmel, så lettlurte mange er.

Billig kan ofte være bra nok. Jeg holder meg helst til det jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...