Gå til innhold

Soer


Gjest Jobbe i Soer-Afrika

Anbefalte innlegg

Gjest Jobbe i Soer-Afrika

Hei!

Har ikke du reist en del Soer-Afrika?

Vi har en datter paa 19 aar som har et friaar dette aaret foer hun starter med studier. Hennes far har naa hjulpet henne med aa skaffe en reiselederjobb i Soer-Afrika, gjennom kjentfolk. Hun skal da bo hos dem i Johannesburgh og reise rundt i omraadet bl.a Botswana. Mannen er derifra og kona er norsk.

Dette er for en periode paa 3-4 maaneder og hoeres spennende ut. Hun har veldig lyst. Men saa er det meg da krisemaksimereren som ikke greier la vaere aa tenke paa alle mulige skrekkelige senarioer som kan skje. Tenk om hun blir alvorlig syk, tenk om hun trenger blodoverfoering og blir hivsmitta osv.

Ville du hatt betenkeligheter med aa sende en 19-aaring dit alene? Jeg kan nok ikke forhindre dette, men jeg behoever aa bli beroliget:)

Hvilken tid av aaret er best aa reise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    9

  • ShitDiddelyDo

    3

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    1

  • mariaflyfly

    1

Hei,

Jeg må si at jeg er *veldig* skeptisk. Jeg bodde i et av de bedre strøkene, nord for Johannesburg, og da hadde vi 3 meter høye gjerder, 10000 volt på toppen, automatiske porter og to bevæpnede vakter. (Dette var et boligkompleks for 60 boliger.)

Dessverre så er Sør Afrika veldig farlig, selv om man vet hva man gjør. Det er ikke et sted jeg ville sendt en 19 åring, for å være helt ærlig. Det er bare for mange overgrep, ran, voldtekter (30% av vanlig befolkning er HIV-positive) og annet. Et liv er nesten null verdt.

Hvis hun kommer "fersk" fra Norge så er det dessverre en god sjanse hun vil få problemer, hvis det er hun som skal være reiselederen.

Å reise internasjonalt er en utrolig god idé, men Sør Afrika er som å lære å svømme ved å bli kastet i Atlanteren. Nesten alle andre land er tryggere i en slik situasjon, men i hvert fall bør hun være i en rolle hvor noen lokale alltid er med og passer på til hun kan klare seg selv og kjenner systemet.

Hvis jeg var det ville jeg satt meg ned med henne og prøvd å finne et alternativ - Thailand er kjempetrygt. Mange land i Lating-Amerika også (og personlig synes jeg de er langt mer spennende, men det er litt smak og behag). Men hvis hun er "ung og naiv" (og ikke har reist mye før) så synes jeg ikke at Sør Afrika er stedet å starte.

Jeg skriver dette med "tungt hjerte", for mye annet i landet er så fint.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble ikke noe mindre redd av dette. Synd at de er saa forbasket sta de jeg bor med, men da skal jeg ihvertfall sende med en skuddsikker vest og en skudd sikker hjelm ogsaa.

Hei,

Det hjelper dessverre ikke med slikt. Ikke bare er det upraktisk og slikt, men man blir jo lagt merke til hvis man går som en "soldat". Hemmeligheten er å "gli inn i mengden", men det er vanskelig som en reiseleder, som hele tiden skal være den som snakker og løser problemer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jobbe i Soer-Afrika

Hei,

Jeg må si at jeg er *veldig* skeptisk. Jeg bodde i et av de bedre strøkene, nord for Johannesburg, og da hadde vi 3 meter høye gjerder, 10000 volt på toppen, automatiske porter og to bevæpnede vakter. (Dette var et boligkompleks for 60 boliger.)

Dessverre så er Sør Afrika veldig farlig, selv om man vet hva man gjør. Det er ikke et sted jeg ville sendt en 19 åring, for å være helt ærlig. Det er bare for mange overgrep, ran, voldtekter (30% av vanlig befolkning er HIV-positive) og annet. Et liv er nesten null verdt.

Hvis hun kommer "fersk" fra Norge så er det dessverre en god sjanse hun vil få problemer, hvis det er hun som skal være reiselederen.

Å reise internasjonalt er en utrolig god idé, men Sør Afrika er som å lære å svømme ved å bli kastet i Atlanteren. Nesten alle andre land er tryggere i en slik situasjon, men i hvert fall bør hun være i en rolle hvor noen lokale alltid er med og passer på til hun kan klare seg selv og kjenner systemet.

Hvis jeg var det ville jeg satt meg ned med henne og prøvd å finne et alternativ - Thailand er kjempetrygt. Mange land i Lating-Amerika også (og personlig synes jeg de er langt mer spennende, men det er litt smak og behag). Men hvis hun er "ung og naiv" (og ikke har reist mye før) så synes jeg ikke at Sør Afrika er stedet å starte.

Jeg skriver dette med "tungt hjerte", for mye annet i landet er så fint.

Med vennlig hilsen

Ok, tusen takk for svar. Da maa jeg sette i gang aa lage rabalder her hjemme, for dit skal hun ikke. Det er ihvertfall sikkert. Er glad jeg spurte deg og at du er aerlig. Skal la dem faa lese dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jobbe i Soer-Afrika

Hei,

Jeg må si at jeg er *veldig* skeptisk. Jeg bodde i et av de bedre strøkene, nord for Johannesburg, og da hadde vi 3 meter høye gjerder, 10000 volt på toppen, automatiske porter og to bevæpnede vakter. (Dette var et boligkompleks for 60 boliger.)

Dessverre så er Sør Afrika veldig farlig, selv om man vet hva man gjør. Det er ikke et sted jeg ville sendt en 19 åring, for å være helt ærlig. Det er bare for mange overgrep, ran, voldtekter (30% av vanlig befolkning er HIV-positive) og annet. Et liv er nesten null verdt.

Hvis hun kommer "fersk" fra Norge så er det dessverre en god sjanse hun vil få problemer, hvis det er hun som skal være reiselederen.

Å reise internasjonalt er en utrolig god idé, men Sør Afrika er som å lære å svømme ved å bli kastet i Atlanteren. Nesten alle andre land er tryggere i en slik situasjon, men i hvert fall bør hun være i en rolle hvor noen lokale alltid er med og passer på til hun kan klare seg selv og kjenner systemet.

Hvis jeg var det ville jeg satt meg ned med henne og prøvd å finne et alternativ - Thailand er kjempetrygt. Mange land i Lating-Amerika også (og personlig synes jeg de er langt mer spennende, men det er litt smak og behag). Men hvis hun er "ung og naiv" (og ikke har reist mye før) så synes jeg ikke at Sør Afrika er stedet å starte.

Jeg skriver dette med "tungt hjerte", for mye annet i landet er så fint.

Med vennlig hilsen

Det virker som det er mulig aa faa han paa bedre tanker heldigvis, selv om hun ikke skal reise rundt som reiseleder alene. Det er han hun skulle bo hos som er reiseleder og da kan jeg tenke meg at hun bare blir med for aa hjelpe til med praktiske oppgaver. Mer som en ferie da. Mannen min har vaert paa en slik tur med reiselederen.

Men jeg kan uansett ikke tenke meg at hun ville greid aa leve innestengt bak hoeye murer, uten aa kunne bevege seg ut paa egenhaand. Hun skal faa lese dette hun ogsaa naar hun kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det er mulig aa faa han paa bedre tanker heldigvis, selv om hun ikke skal reise rundt som reiseleder alene. Det er han hun skulle bo hos som er reiseleder og da kan jeg tenke meg at hun bare blir med for aa hjelpe til med praktiske oppgaver. Mer som en ferie da. Mannen min har vaert paa en slik tur med reiselederen.

Men jeg kan uansett ikke tenke meg at hun ville greid aa leve innestengt bak hoeye murer, uten aa kunne bevege seg ut paa egenhaand. Hun skal faa lese dette hun ogsaa naar hun kommer hjem.

Hei,

Jeg reiser i Peru, Brasil, Mexico, Thailand, Indonesia, osv osv. Heller der enn SA.

I Sør Afrika så er det svært få hvite som går ute etter 18:00 de fleste stedene, så det har en tendens til å bli kjedelig. (Jeg begynte på DOL da jeg bodde i SA, nettopp fordi det ikke var mange som var ute etter det er mørkt.)

Det er veldig mange steder som er minst like spennende som SA, men som er mye tryggere. Man må bruke tid for å lære hvordan man skal "gjøre seg usynlig", og det er best å gjøre feilene i trygge land. SA er ramme alvor.

Vi ble bortført i Brasil, og kjørt rundt i timesvis for å tømme kredittkort,osv. - men etterpå lot de oss gå - uten å skade oss, og uten å skremme oss. I Sør Afrika ville de skutt oss, med 95% sikkerhet. Vi ville ikke vært her hvis den samme bortføringen hadde skjedd i SA.

Sjekk litt rundt med frivillige organisasjoner - Norsk Folkehjelp og andre, og hør hva de har. Det er mange barnehjem i Thailand og Kambodsja som trenger hjelp, men jeg vet ikke hvordan det organiseres. Man lærer utrolig mye av å reise - det er fantastisk spennende - man må bare huske å starte et trygt sted.

Det sagt, er hun sammen med lokale hele tiden, så er det klart det er tryggere enn om hun hadde reist alene. Poenget er mer at som oftest er man ikke *alltid* sammen med dem, og det er uansett bedre å starte i et land som Thailand.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest i kveld

Alarmklokkene ringer. Hør på Sør. Johannesburg er en svært farlig by, og hun bør i alle fall ikke gå rundt i byen alene. Det skjer drap uten skrumpler og anger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest i kveld

Alarmklokkene ringer. Hør på Sør. Johannesburg er en svært farlig by, og hun bør i alle fall ikke gå rundt i byen alene. Det skjer drap uten skrumpler og anger.

Det skulle selvfølgelig stå skrupler... Johannesburg er vel en av verdens farligste byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jobbe i Soer-Afrika

Det skulle selvfølgelig stå skrupler... Johannesburg er vel en av verdens farligste byer.

Jeg er glad jeg skrev denne traaden. Jeg tar dere paa alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jobbe i Soer-Afrika

Johannesburg er verdens farligste by.

Med andre ord en svært dårlig idè for en ubereist tenåring.

Hun er ikke ubereist, heller mer bereist enn de fleste 19-aaringer. Men hun har jo ikke vaert i Soer-Afrika.

Problemet er bare at hun er saa uredd, akkurat som faren. Han hadde sommerjobb paa Elfenkysten, men det var 30 aar siden. Han fikk litt problemer han ogsaa, saa jeg skjoenner ikke hva han tenkte paa. Men det ser ut som han tar til fornuft naa da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg skrev denne traaden. Jeg tar dere paa alvor.

Hei,

Men prøv å finne et tryggere alternativ. Det finnes helt sikkert mange.

Som et tips (selv om jeg er ateist) - i Latin-Amerika er ofte den katolske kirken progressiv (!) sammenlignet med hvordan den fremstår i Europa. (Særlig det som kalles Liberation Theology.) Hvis man først ender opp koblet med en religiøs organisasjon ville jeg heller valgt katolsk enn protestantisk (som ofte er mer fanatiske i den delen av verden). Det beste er selvsagt organisasjoner som Norsk Folkehjelp, eller at man får en jobb f. eks. i Thailand eller lignende.

Med vennlig hilsen, og lykke til! La henne reise et sted, for hun vil lære utrolig mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jobbe i Soer-Afrika

Hei,

Jeg reiser i Peru, Brasil, Mexico, Thailand, Indonesia, osv osv. Heller der enn SA.

I Sør Afrika så er det svært få hvite som går ute etter 18:00 de fleste stedene, så det har en tendens til å bli kjedelig. (Jeg begynte på DOL da jeg bodde i SA, nettopp fordi det ikke var mange som var ute etter det er mørkt.)

Det er veldig mange steder som er minst like spennende som SA, men som er mye tryggere. Man må bruke tid for å lære hvordan man skal "gjøre seg usynlig", og det er best å gjøre feilene i trygge land. SA er ramme alvor.

Vi ble bortført i Brasil, og kjørt rundt i timesvis for å tømme kredittkort,osv. - men etterpå lot de oss gå - uten å skade oss, og uten å skremme oss. I Sør Afrika ville de skutt oss, med 95% sikkerhet. Vi ville ikke vært her hvis den samme bortføringen hadde skjedd i SA.

Sjekk litt rundt med frivillige organisasjoner - Norsk Folkehjelp og andre, og hør hva de har. Det er mange barnehjem i Thailand og Kambodsja som trenger hjelp, men jeg vet ikke hvordan det organiseres. Man lærer utrolig mye av å reise - det er fantastisk spennende - man må bare huske å starte et trygt sted.

Det sagt, er hun sammen med lokale hele tiden, så er det klart det er tryggere enn om hun hadde reist alene. Poenget er mer at som oftest er man ikke *alltid* sammen med dem, og det er uansett bedre å starte i et land som Thailand.

Med vennlig hilsen

Vi har en slekning som bor i Tailand faktisk. Vi har en slekning som bor i Japan ogsaa. Jo, det kan vaere flere muligheter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en slekning som bor i Tailand faktisk. Vi har en slekning som bor i Japan ogsaa. Jo, det kan vaere flere muligheter:)

Begge er gode, trygge valg. Thailand er veldig billig; japan er dyrt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hun er ikke ubereist, heller mer bereist enn de fleste 19-aaringer. Men hun har jo ikke vaert i Soer-Afrika.

Problemet er bare at hun er saa uredd, akkurat som faren. Han hadde sommerjobb paa Elfenkysten, men det var 30 aar siden. Han fikk litt problemer han ogsaa, saa jeg skjoenner ikke hva han tenkte paa. Men det ser ut som han tar til fornuft naa da.

Uredd er muligens verre enn ubereist når det potensielle målet er Sør-Afrika. ;)

I de fleste land holder det nok å utvise sunn fornuft, men det ser ikke ut til å være tilfelle i Sør-Afrika. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...