Gå til innhold

Fedme, idealer og ansvar

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden

''Jeg tror mange av disse tankene kommer av at de forakter seg selv. Man kan ikke skylde på omgivelsene og hva de måtte tenke. Man kan vise vanlig høflighet, men det er ikke diskriminerende og tenke.''

Her tenker vi likt:) Kom med akkurat samme poeng.

;-)

Fortsetter under...

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

15

• Mary Poppins

13

• ruskesnusk

8

• ShitDiddelyDo

7

''Jeg tror at "normale" folk som deg og meg har vanskelig for å sette seg inn i hvordan det føles å vite at mange ser på deg og forakter det de ser. Dette gjeøder jo både sterkt overvektige, folk med "feil" hudfarge etc. Ikke at folk overser en, slik man gjør med de fleste man går forbi på gaten, men aktivt tenker "æsj så feit", eller "jævla innvandrer" eller noe sånt.''

Jeg vil ikke blande innvandrere inn i denne debatten, så jeg holder meg til å diskutere sterkt overvektige.

Personlig har jeg vanskeligheter for å tro at det er vanlig for sterkt overvektige å høre kommentarer høylytt om hvor ekle de ser ut, hvor mye de spiser, hvor stygge de er osv. Ofte er det jo sånn at hvis man selv føler man ser fæl ut, så tror man at alle andre mener eller tenker det samme. Jeg sier ikke at det ikke er mange som tenker at det å være veldig tykk er stygt, det er nok mange som mener det, men det betyr ikke at man sier det høylytt til personen. Det er det stor forskjell på.

Man trenger ikke si noe. Et blikk sier mer enn tusen ord...

Og vi blir jo også tytt ører og øyne fulle av det over alt og spesielt i internettfora hvor brukerne kan være ganske grusomme nettopp fordi de ikke sitter ansikt til ansikt med en person.

Hvorfor er det så mye mer uskyldig å si ting bak ryggen på folk enn å si det rett til dem?

Jeg synes det blir litt banalt å sammenlikne sterkt overvektige med funksjonshemmede.Så vidt jeg vet er ikke overvekt en sykdom i seg selv.

Med fare for å støte noen vil jeg ikke kommentere det noe ytterligere.

''Jeg synes det blir litt banalt å sammenlikne sterkt overvektige med funksjonshemmede.Så vidt jeg vet er ikke overvekt en sykdom i seg selv.

''

Hvorfor er det banalt? Likheten ligger i det å leve som "annerledes".

''Selvfølgelig finnes det fysiske utfordringer ved å være overvektig, men overvekt kommer ikke over natten, så man utvikler jo muskler og styrke til å bære den også - hvis man er normalt aktiv. Mao er det ikke sikkert det er så utrolig tungt som man skulle tro''

Nå surrer du fælt. Selvsagt er det akkurat så tungt som man skulle tro. Jeg har tilbringet nok tid med overvektige til å se akkurat hvor tungt det er. Jeg tror ikke det er noe morsomt i det hele tatt å ha det slik. Jeg tror det er veldig ødeleggende for livskvaliteten. Som å være innesperret. Men nå snakker jeg om kraftig overvektige altså. Jeg snakker ikke om 20 kilo overvekt.

Mulig du synes jeg surrer, men jeg tror helt ærlig at en person som er fysisk aktiv og trener jevnlig godt kan tåle at kroppen legger på seg mye.

Mulig du synes jeg surrer, men jeg tror helt ærlig at en person som er fysisk aktiv og trener jevnlig godt kan tåle at kroppen legger på seg mye.

Jeg tror også at en sterkt overvektig person kan være sunnere enn en som ser idealvektig ut. -men det er vel ingen som ser på en idealvektig og dømmer dem nedenom og hjem med høyt blodtrykk, diabetes og hva det nå måtte være av livsstilssykdommer?

ShitDiddelyDo

Jeg mener ikke at det kun er omgivelsene sine holdninger som skaper problemer for de sterkt overvektige, tvert i mot. Men jeg tror faktisk at den forakten og nedvurderingen mange opplever å bli møtt med er med på å forverre situasjonen betraktelig.

''Men jeg tror faktisk at den forakten og nedvurderingen mange opplever å bli møtt med er med på å forverre situasjonen betraktelig.''

Jeg tviler ikke på at dette gjelder for noen, men jeg tror også mange legger langt mer i egen overvekt enn det omgivelsene rundt dem gjør. Mange tror - og det er nok i mange tilfeller feilaktig - at svært mange rundt dem ser overvekt og kun overvekt.

Og jeg tror de fleste forstår at en med sykelig overvekt ikke nødvendigvis er skyld i overvekten selv.

Men noen vil det selvfølgelig alltid være. En del folk har det med å kaste seg på de enkleste løsningene. F.eks. sånn går det når du lever på kaker! Eller typisk somalier. Alkis? Klart, han er jo same! Narkis? Ja, det var ingen som tvang ham til å sette den første sprøyta!

Heldigvis tror ikke flertallet at verden er så sorthvitt, og de fleste forstår at det ofte er årsaker til atferd (f.eks. overspising, psykiske problemer, alkoholisme eller narkomani).

I dag er det uansett blitt lovlig å mobbe de som ser bra ut. F.eks. i Aulie-debatten nylig. F.eks. i forhold til Tone og Jan Thomas.

Ta dem gjerne fordi de er idioter - men i deres tilfelle er det også helt greit å bruke det at de trener mye mot dem.

"Typisk tullinger som får alt gratis".

Men de færreste får det gratis. Mange legger mye arbeid i pen kropp. Noen treningsøkter i uka er en ting. Noe annet er kostholdet. Det er noe som for enkelte er en 24 timer i døgnet-jobb.

Og lykkes de må de ta. "For dem er det jo enkelt fra naturens side".

Sånn sett går de banale konklusjonene begge veier.

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Det spørs hva du mener med å "tåle". Hvis du mener "tåle" med at personen kan overleve lenge, så har du sikkert rett. Men hvis du mener "tåle" med at det ikke går ut over livskvaliteten, tror jeg du tar feil.

Gjest Nickløsheletiden

''Men jeg tror faktisk at den forakten og nedvurderingen mange opplever å bli møtt med er med på å forverre situasjonen betraktelig.''

Jeg tviler ikke på at dette gjelder for noen, men jeg tror også mange legger langt mer i egen overvekt enn det omgivelsene rundt dem gjør. Mange tror - og det er nok i mange tilfeller feilaktig - at svært mange rundt dem ser overvekt og kun overvekt.

Og jeg tror de fleste forstår at en med sykelig overvekt ikke nødvendigvis er skyld i overvekten selv.

Men noen vil det selvfølgelig alltid være. En del folk har det med å kaste seg på de enkleste løsningene. F.eks. sånn går det når du lever på kaker! Eller typisk somalier. Alkis? Klart, han er jo same! Narkis? Ja, det var ingen som tvang ham til å sette den første sprøyta!

Heldigvis tror ikke flertallet at verden er så sorthvitt, og de fleste forstår at det ofte er årsaker til atferd (f.eks. overspising, psykiske problemer, alkoholisme eller narkomani).

I dag er det uansett blitt lovlig å mobbe de som ser bra ut. F.eks. i Aulie-debatten nylig. F.eks. i forhold til Tone og Jan Thomas.

Ta dem gjerne fordi de er idioter - men i deres tilfelle er det også helt greit å bruke det at de trener mye mot dem.

Men de færreste får det gratis. Mange legger mye arbeid i pen kropp. Noen treningsøkter i uka er en ting. Noe annet er kostholdet. Det er noe som for enkelte er en 24 timer i døgnet-jobb.

Det er et uttrykk som heter "dum og deilig", så jeg tror dette går begge veier ja ;-)

''Jeg tviler ikke på at dette gjelder for noen, men jeg tror også mange legger langt mer i egen overvekt enn det omgivelsene rundt dem gjør. Mange tror - og det er nok i mange tilfeller feilaktig - at svært mange rundt dem ser overvekt og kun overvekt.

''

Jeg tenker at det vanskelig med sikkerhet å vite hvor mye negative fordommer overvektige møtes med og hvor mye det er egen selvforakt som skaper problemer. Har hørt noen konkrete historier som har overrasket meg, og i tillegg har man jo en god del forskning som viser at til og med barn tillegger overvektige negative egenskaper (f.eks. har barn blitt vist bilder av mennesker med ulik kroppsfasong og så blitt bedt om å si hva de tenker om vedkommende). Blant barn og unge er det ofte en stor frykt for å bli "store" som de sier, og det å være stor anses som et betydelig problem blant de normalvektige barn og unge jeg har diskutert temaet med. Jeg tar dette som indikatorer på at det for tiden er et sterkt stigma forbundet med overvekt.

I tillegg kommer helt andre faktorer som kan være problematisk for de overvektige.

ShitDiddelyDo

''Jeg tviler ikke på at dette gjelder for noen, men jeg tror også mange legger langt mer i egen overvekt enn det omgivelsene rundt dem gjør. Mange tror - og det er nok i mange tilfeller feilaktig - at svært mange rundt dem ser overvekt og kun overvekt.

''

Jeg tenker at det vanskelig med sikkerhet å vite hvor mye negative fordommer overvektige møtes med og hvor mye det er egen selvforakt som skaper problemer. Har hørt noen konkrete historier som har overrasket meg, og i tillegg har man jo en god del forskning som viser at til og med barn tillegger overvektige negative egenskaper (f.eks. har barn blitt vist bilder av mennesker med ulik kroppsfasong og så blitt bedt om å si hva de tenker om vedkommende). Blant barn og unge er det ofte en stor frykt for å bli "store" som de sier, og det å være stor anses som et betydelig problem blant de normalvektige barn og unge jeg har diskutert temaet med. Jeg tar dette som indikatorer på at det for tiden er et sterkt stigma forbundet med overvekt.

I tillegg kommer helt andre faktorer som kan være problematisk for de overvektige.

Jeg tror også det kan være et problem, og jeg tror en del folk er veldig fordømmende av natur. Jeg tror også alt fokuset på overvekt de siste 10 årene er både positivt og negativt. Positivt fordi det er i ferd med å bli et problem (og her må folk selv ta ansvar for egen kropp, for å holde seg i fysisk aktivitet og for å skjerpe kostholdet sitt). Negativt (og jeg vil si det er mest negativt) fordi det blir så mye indirekte fokus på alle som ikke klarer det (og nå er de til og med et samfunnsproblem som koster samfunnet mye penger).

Og jeg tror det er særdeles negativt at media ikke er sitt ansvar bevisst. De har mye makt. Overskrifter som omtaler de med under en viss inntekt som feitere enn andre, som vestkantfolket som tynnere enn andre, som veltrente som mer lykkelige enn andre, osv, må svi for mange. De samme avisene som hyller utseendefokuset ved å storkose seg når denne NRK-dama mobber Aulie, er de samme som gir rumpa til Aulie førstesideplass med jevne mellomrom, og som lar iq-babes som Tone få helsider flere ganger i uka. Nettavisen med sin Side2 er spesielt ille.

Det verste er at de som ofte omtales som overvektige har 15 kilo for mye - og sånn sett er ganske normale. De virkelige overvektige får altså denne i trynet noe så til gangs, for det vil ta dem mange år - om det i det hele tatt er mulig, å nå den vekta som normalt omtales som overvektig.

Og det er ofte langt mer kompliserte faktorer som gjør disse overvektige enn at de er late. For dem er det ikke nok å følge noen av disse idiotoppskriftene med "200 situps om dagen", "5 minutters trening før leggetid" er nok, "jeg-spiser-den-eller-den-dietten, sier den eller den idiotkjendisen", osv.

På toppen av det hele kastes det ut nye kost-/treningsteorier daglig - her teorier som motsier det den samme avisa sa dagen før det og dagen før det igjen (igjen - Nettavisen har jo en sånn omtrent daglig), så det blir nærmest umulig å skille idioti fra gode råd.

Hvis man er fysisk aktiv og trener jevnlig, vil man nok ikke bli så overvektig at det blir et stort problem.

Dessuten vil man ikke tillate seg å bli sykelig overvektig om man er fysisk aktiv og jevnlig trener.

Jeg tror du tar feil når du snakker om at kroppen tilpasser seg vekta. Det gjør den ikke. Derimot får man slitasjeskader nettopp fordi man ikke greier å ha nok musklatur til å bære maaaange kilo tyngre.

Sammenligningen med graviditet er ikke håpløs. Å være gravid gir et godt inntrykk av hvordan det er å miste bevegelsesfriheten, hvilke vondter man kan få (bekken, knær, rygg eksempelvis) og ikke minst hvor upraktisk det er å være stor. Forskjellen er at man går ned atskillig mye raskere når man er gravid. :-)

Nja, det tror jeg ikke. Jeg er innom max 3 ganger i uka.

På et treningssenter er det alle typer mennesker. Alt fra skoleelever til åttiåringer, tynne, tykke, dvaske, hele fotballag eller godt trente. De siste er klart i mindretall. Det er helt vanlige folk som trener like mye for den generelle helsa og det sosiale, som for vaskebrettet.

På mitt treningssenter, Spenst, er det akkurat slik du beskriver. Folk i alle fasonger, også de som er sterkt overvektige. Heldigvis! Vi mangler i grunnen bare "bole-gutta", og det er helt greit.

ShitDiddelyDo

På mitt treningssenter, Spenst, er det akkurat slik du beskriver. Folk i alle fasonger, også de som er sterkt overvektige. Heldigvis! Vi mangler i grunnen bare "bole-gutta", og det er helt greit.

Bolagutta her nok blitt litt utradert de siste årene. I hvert fall de tradisjonelle bolegutta. Det er ikke like kult å være stor lenger.

Likevel tror jeg det er betydelig mer hormonfylte ungdom på de fleste treningssentre i dag enn det var for 15 år siden. De bruker det bare på en annen måte. I dag er det ikke om å gjøre å veie 110 kilo, men om å gjøre å veie 60 kilo og ha vaskebrett. Ingen mistenker disse for hormonbruk, fordi de bruker det på en helt annen måte, men de bruker det. Ikke bare forteller undersøkelser at det er fryktelig utbredt blant unge gutter i dag, men jeg hører dem til og med snakke om det i dusjen.

Det gjorde jeg aldri da jeg trente på typiske hormongym.

Og da er vi egentlig tilbake til temaet: Selv unge gutter er så påvirket av dagens kroppsfikserte trend at de knasker piller for å se bra ut. De vil ikke se ut som Arnold lenger, men som Brad Pitt. Hormonene er de samme.

Annonse

Bolagutta her nok blitt litt utradert de siste årene. I hvert fall de tradisjonelle bolegutta. Det er ikke like kult å være stor lenger.

Likevel tror jeg det er betydelig mer hormonfylte ungdom på de fleste treningssentre i dag enn det var for 15 år siden. De bruker det bare på en annen måte. I dag er det ikke om å gjøre å veie 110 kilo, men om å gjøre å veie 60 kilo og ha vaskebrett. Ingen mistenker disse for hormonbruk, fordi de bruker det på en helt annen måte, men de bruker det. Ikke bare forteller undersøkelser at det er fryktelig utbredt blant unge gutter i dag, men jeg hører dem til og med snakke om det i dusjen.

Det gjorde jeg aldri da jeg trente på typiske hormongym.

Og da er vi egentlig tilbake til temaet: Selv unge gutter er så påvirket av dagens kroppsfikserte trend at de knasker piller for å se bra ut. De vil ikke se ut som Arnold lenger, men som Brad Pitt. Hormonene er de samme.

Det kan du godt ha rett i, men her i byen har bolegutta sitt eget sted - så her er det fortsatt in å være diger. Ser av og til noen tyrenakker jeg ikke helt kan tro at er sanne.

Bolegutta har laget sin egen "gym", privateid og man må kjøpe seg inn for å få bli med. Så de får heller ikke besøk av antidopingjegerne.

Kondis er in der jeg går, så både spinningtimer og trenemøllene er omtrent alltid helt fulle.

ShitDiddelyDo

Det kan du godt ha rett i, men her i byen har bolegutta sitt eget sted - så her er det fortsatt in å være diger. Ser av og til noen tyrenakker jeg ikke helt kan tro at er sanne.

Bolegutta har laget sin egen "gym", privateid og man må kjøpe seg inn for å få bli med. Så de får heller ikke besøk av antidopingjegerne.

Kondis er in der jeg går, så både spinningtimer og trenemøllene er omtrent alltid helt fulle.

Det er ikke ulovlig å bruke steroider, så dopingreglene trenger de ikke å forholde seg til. SATS og Elixia og de store kjedene er motstandere av doping, og tillater tester. Men disse blir ikke utført. Ingen har noen gang blitt testa der jeg trener, og det har alltid vært 8-10 av den gamle bodybuildertypen der. Men det er færre i dag enn det var. Det finnes stort sett bedre alternativer for disse. Både SATS og Elixia har ofte maxvekter på 40 kilos hantler, noe som sender de største andre steder.

Jeg har for øvrig trent på sånne steder selv, og bedre steder finnes ikke. De som trener (og eier) disse stedene er genuint interessert i både trening og kosthold, så dette er uten tvil de beste stedene for folk som vil oppnå noe, enten de er tykke eller tynne.

SATS og Elixia er samlebåndskjeder der de tjener mest på kundene som binder seg for 12 måneder uten å trene.

''

''Jeg tenker at det vanskelig med sikkerhet å vite hvor mye negative fordommer overvektige møtes med og hvor mye det er egen selvforakt som skaper problemer. ''

Jeg har lest artikler om der normalt slanke mennnesker har iført seg en "fat suit" og gått ut blant folk. De har etterpå fortalt om endrede holdninger fra folk i butikker, på restauranter, busser etc. Jeg tror ikke vi kan forestille oss hvor mange blikk såpass overvektige mennesker faktisk blir utsatt for i løpet av en dag...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...