Gjest nybegynnern Skrevet 11. oktober 2010 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg er i gang med mitt lille foretak og med de inntektene jeg kommer til å ha så valgte jeg WinVask(gratis) som fakturaprogram. I forhold til mine kunnskaper om slike programmer så kåler jeg det til hver eneste gang jeg skal skrive ut faktura. Den første fakturaen jeg skrev ble nummeret som NR 2. I dag skulle jeg skrive min andre faktura(den som da blir nr 3) så ble det noe feil og jeg valgte å slette den etter at den var lagret. Da jeg skulle forsøke å lagre en korrekt, så ble den plutselig nr 4!? Mitt spørsmål er: hva må man legge frem av opplysninger/dokumenter for skattemyndighetene når året er omme? Kommer jeg til å slite når de fakturaene (nr 1 og nr 3 som egentlig ikke eksisterer) er "borte". Jeg kommer ikke til å tjene mer enn 50000,-. Jeg vil med andre ord ikke betale moms på det jeg tjener. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 11. oktober 2010 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg vil tro du slipper unna med dette (for nå), men i utgangspunktet skal alle fakturaer redegjøres for - så du bør prøve å finne ut hva du gjør feil 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 12. oktober 2010 Skrevet 12. oktober 2010 Så små bedrifter har ikke regnskapsplikt, men er underlagt reglene i bokføringsloven. http://www.lovdata.no/all/nl-20041119-073.html Prøv å lage en testversjon av dette fakturaprogrammet ditt, og øv deg på dette slik du kan de mest elementære ting i fakturaprogrammet, før du begynner å bruke det ordentlige programmet. De fakturaene, du har slettet er sannsynligvis borte, men skriv ut en fakturajournal, der vil det fremgå at faktura nr. 1 og nr. 3 er borte fra systemet. Du har et dokumenteringsproblem i forhold til bokføringsloven, men prøv å skrive fyldige notater over hendelsene som førte til at de to fakturaer mangler og legg ved bokføringsmaterialet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.