Gå til innhold

Datakortet - plages med word! Fletting..

Anbefalte innlegg

Gjest kristine

Er det noen som har god peiling på word? Holder på å ta datakortet via nett..og plages sånn!!

Leser og leser, men forstår meg bare ikke på det..eller forstår meg ikke på hva de spør om.. og jeg vil ikke ta feil.

Noen andre som har tatt datakortet?

Jeg kan visstnok spørre lærer om råd der, men tar jo sin tid før man får svar..så spør her først.

Holder på å lager et word-dokument..og alt har gått greit til nå.. måtte legge inn en tabell uten noe inni ol..

Så kommer neste oppgave:

"Fletting

Du skal bruke ditt svardokument (malen) som hoveddokument, og sette inn en kort brevtekst med fem flettefelt. Det betyr at du også må opprette en datakilde. Dokumentet med datakilden skal sendes inn sammen med svardokumentet.

Gi en kort vurdering av hvilke situasjoner du ser for deg at fletting kan være nyttig."

Det står litt om hvordan du oppretter en datakilde og fletter og sånt i boka..men jeg forstår allikavel ikke hva jeg skal gjøre her..

Noen som har noe råd? Komme med en enklere forklaring på oppgaven?

Håper på svar!

mvh kristine

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354529-datakortet-plages-med-word-fletting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker jeg heller ikke forstod det særlig godt. Men om det kan være til oppmuntring så er det ofte en kan svare på spørsmålene de lager til prøven uansett, særlig når en har prøvd å sette seg inn i det.

Jeg kommer ikke til å bruke det noe, så jeg gav meg på å forstå det helt. Men svarte riktig likevel:o)

Datakilden kan være f.eks. et Excel-ark eller en Access-database, med felt som kundenr, navn, adresse, postnr og poststed.

Du skal sette inn flettefelt der verdiene for disse feltene skal inn. Tenk deg at du f.eks. har en liste med 200 kunder som skal ha et brev (word-dokumentet) om nye priser eller noe sånt. Så "viser" du word-dokumentet hvor det skal stå kundenr, navn osv., og printer ut 250 eks. som kan legges i vinduskonvolutt.

Opprett datakilden først og bruk deretter Verktøy - Brev og masseutsendelser i Word. Du blir ledet gjennom en rekke dialogbokser for å "peke" på datakilden, altså vise dokumentet hvor kundene ligger, og så setter du inn flettefelt.

Vet ikke om dette ble forståelig, må logge av nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...