Gå til innhold

Kursted/behandlingssted for rygg

Anbefalte innlegg

Gjest Kona til Ole

Mannen min har - veldig overraskende for oss begge - fått påvist etter sitt livs første MR av hele ryggen en rekke skader og forandringer. Vi har sett at han er blitt litt krumbøyd (han er heldigvis ikke beinskjør), men visste altså ikke at her er det utbukninger og tegn til prolapser, her er skeivhet og antydning til både det ene og det andre. Masse latinske betegnelser vi bare aner betydningen av. Legen var knapp med forslag til behandling: - Vær forsiktig. I alle fall - nys ikke stående uten å holde deg godt fast i et bord eller liknenede!

Mannen min er tidlig i 60-årende, en veltrent mann. Han er helt lamslått over denne diagnosen. Så vi lurer på om det er noe sted man kan være en uke eller så, få snakket skikkelig med fysioteapeuter med greie på rygg, bli vist lempelige og riktige øvelser osv. Trene riktig. Få vendt seg til tanken på å være aktiv men ikke gjøre noe som skader.

Vet noen om noe slikt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354542-kurstedbehandlingssted-for-rygg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om din mann har fått et svært dårlig råd fra sin lege, da det er uhyre sjelden at mennesker med ryggproblemer skal rådes til å være forsiktige og inaktive. Tvert i mot sies dette å være med på å frembringe en dårligere prognose enn ved andre tilnærminger.

Jeg ville ha oppsøkt en fysioterapeut som er spesialist i manuell terapi, og fått vedkommende til å utarbeide et egnet treningsprogram. Han trenger ikke henvisning fra lege, fysioterapeuter med denne typen videreutdanning kan selv vurdere hvem de skal behandle, så dere kan selv finne en slik fysioterapeut og ta kontakt. Svært mange har utbytte av ulike former for "slyngetrening" (f.eks. Redcord, TRX eller Ropes). Fysioterapeuten kan instruere og følge opp, men mesteparten av treningen kan foregå hjemme.

Det er forøvrig slik at når det gjelder ryggplager så er det ofte liten sammenheng med funn på røntgen og grad av plagsomme symptomer. Det finnes folk med voldsomme ryggsmerter hvor man ikke kan se noe på ulike former for røntgenundersøkelser, og det finnes mennesker hvor bildene viser en mengde forandringer fra det som anses som "normalt" men hvor personen ikke har plager.

Gjest Kona til Ole

Høres ut som om din mann har fått et svært dårlig råd fra sin lege, da det er uhyre sjelden at mennesker med ryggproblemer skal rådes til å være forsiktige og inaktive. Tvert i mot sies dette å være med på å frembringe en dårligere prognose enn ved andre tilnærminger.

Jeg ville ha oppsøkt en fysioterapeut som er spesialist i manuell terapi, og fått vedkommende til å utarbeide et egnet treningsprogram. Han trenger ikke henvisning fra lege, fysioterapeuter med denne typen videreutdanning kan selv vurdere hvem de skal behandle, så dere kan selv finne en slik fysioterapeut og ta kontakt. Svært mange har utbytte av ulike former for "slyngetrening" (f.eks. Redcord, TRX eller Ropes). Fysioterapeuten kan instruere og følge opp, men mesteparten av treningen kan foregå hjemme.

Det er forøvrig slik at når det gjelder ryggplager så er det ofte liten sammenheng med funn på røntgen og grad av plagsomme symptomer. Det finnes folk med voldsomme ryggsmerter hvor man ikke kan se noe på ulike former for røntgenundersøkelser, og det finnes mennesker hvor bildene viser en mengde forandringer fra det som anses som "normalt" men hvor personen ikke har plager.

Tusen takk, frosken. Jeg har svingt meg rundt og klart å få til en time hos fysioterapi på NIMI (der jeg trener selv) som kan se på ham og ryggen hans og få ned stressnivået litt! Så får vi se.

Tusen takk, frosken. Jeg har svingt meg rundt og klart å få til en time hos fysioterapi på NIMI (der jeg trener selv) som kan se på ham og ryggen hans og få ned stressnivået litt! Så får vi se.

Høres bra ut :-)

NIMI har også flere leger som er svært gode på ryggproblemer. En av de jeg har størst tillit til er dr. Morten Berner, spesialist i fysikalsk medisin og rehabilitering. Han er svært god til å nettopp "sortere" denne typen situasjoner konstruktivt, så hvis dere trenger mer hjelp enn fysioterapeuten kan bidra med, så ville jeg bestilt time hos Berner.

Gjest Kona til Ole

Høres bra ut :-)

NIMI har også flere leger som er svært gode på ryggproblemer. En av de jeg har størst tillit til er dr. Morten Berner, spesialist i fysikalsk medisin og rehabilitering. Han er svært god til å nettopp "sortere" denne typen situasjoner konstruktivt, så hvis dere trenger mer hjelp enn fysioterapeuten kan bidra med, så ville jeg bestilt time hos Berner.

Rask handling her: vi fikk en avbestilt time hos Berner allerede på fredag! Koster skjorta, men er verdtdet. Tusen takk, frosk!!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...